Tweedehands Fabia scoort in ANWB test

Fabia

† In Memoriam
Een tijdloos model dat comfortabel rijdt en ook nog voordelig geprijsd is: volgens de ANWB blijft de ŠKODA Fabia ook als occasion een aanrader.
Echte ŠKODA
De ANWB beoordeelt de Fabia occasion als een echte ŠKODA. “Dat betekent niet alleen goede techniek van Volkswagen, maar ook een geslaagd familie-uiterlijk, er is duidelijke verwantschap met de grotere modellen.” De ANWB vindt de stijl van ŠKODA behalve herkenbaar ook ingetogen, netjes en tijdloos. Dit betekent volgens de verkeersorganisatie dat je als occasionkoper minder snel in een ‘oud model’ rijdt "en dat heeft, hoe subjectief het ook is, invloed op de restwaarde", zo is de conclusie.
Bovengemiddeld
De instap bij de achterportieren wordt positief beoordeeld. En de ruimte op de achterbank wordt ‘bovengemiddeld’ bevonden, evenals het comfort van de stoelen.
Redenen genoeg volgens de ANWB om een Fabia occasion als slimme keuze aan te bevelen!
Bekijk hier het videoverslag en de resultaten van de test.



Occasiontest Skoda Fabia (2007/heden) (video)


Steekt ‘koning Polo’ naar de kroon!

Tekst: Bart van den Acker | 25 oktober 2011
In het kort
• Standaard vijf portieren
• Rijdt best comfortabel
• Vrij tijdloos model
• Nogal wat elektronische euvels
• Prima Polo-alternatief, iets voordeliger geprijsd


Met de eerste generatie Fabia heeft Skoda zich stevig in de markt genesteld als variant op de blijvend populaire Volkswagen Polo. Deze tweede generatie profiteert daar flink van en blijft in verkochte aantallen niet eens véél op de Polo achter. Toch blijft dit een slimme keuze!




Over de Skoda Fabia:

De Fabia is een echte Skoda. Dat betekent niet alleen techniek afkomstig van Volkswagen, maar ook een geslaagd ‘familie-uiterlijk’, er is een duidelijke verwantschap met de grotere modellen. Daar koop je als consument verder niks voor, maar de stijl van Skoda is naast herkenbaar ook ingetogen, netjes en vrij tijdloos.

Een model dat binnen een jaar of wat uit de mode is, ga je bij Skoda niet vinden. Dit betekent dat je als occasionkoper ook minder snel in een ‘oud model’ rijdt en dàt heeft, hoe subjectief het ook is, invloed op de restwaarde.
Technisch is de Fabia identiek aan de generatie van de Volkswagen Polo die actueel was toen deze Fabia verscheen. Zoals bij veel auto’s zijn er diverse elektronische problemen. De individuele bobines laten het zonder aanleiding wel eens afweten, de motor gaat dan op één cilinder te weinig lopen. Niet doorrijden, mits er snel aan zo’n bobine is te komen, heeft de wegenwacht dit in een kwartier gefikst. Het kàn zelfs zijn dat de wegenwacht zo’n bobine bij zich heeft. Bekend is ook een motor die aanslaat, maar ook direct weer af. Dat zit ‘m in de zekeringkast of de draadboom. De wegenwacht kan een noodreparatie doen, maar de Fabia moet wel naar de garage. Flikkerende controlelampjes, onterecht werkende ruitenwissers, knipperende achterlichten en een slecht lopende motor lijken vreselijk, vooral in combinatie, maar dat is een kwestie van een slechte of losse massa-aansluiting. Het is even prutsen, maar de wegenwacht lost het wel op, zonder verdere gevolgen. De 1,2 liter driecilinder-motoren zijn berucht, omdat de nokkenasketting kan verspringen. De motor trekt dan niet en rookt meestal. Dat wordt een garagebezoek, de wegenwacht kan wel snel vaststellen dat dit is gebeurd.


Uitvoeringen en varianten

Naast de normale vijfdeurs hatchback is de Fabia er ook als vijfdeurs Combi. Die is bijna 25 centimeter langer en de ruimte die daarmee werd gewonnen, is helemaal ten goede gekomen aan de bagageruimte. Die meet bij de Combi liefst 505 liter en dat is vrijwel ongekend in deze klasse. De Combi is een klein jaar later op de markt verschenen, het oude model heeft nog een tijdje doorgelopen.
Er zijn zes benzinemotoren en vijf diesels in de Fabia geleverd. De basismotor is een 1,2 liter driecilinder in twee specificaties, met 44 kW/60 pk en 51 kW/70 pk. De 44 kW-versie is zelfs voor het Nederlandse verkeer maar nèt sterk genoeg en daarmee niet echt een aanbeveling. Aanvankelijk was er ook een 1,4 liter met 63 kW/86 pk. Dat was de populairste Fabia-motor, maar die is in 2010 vervangen door de 1,2 liter TSI, wel een viercilinder, die er is in twee versies: 63 kW/86 pk en 77 kW/105 pk. Vooral deze laatste motor blinkt uit in souplesse en zuinigheid. De 1,6 liter met 77 kW/105 is ook gevoerd tòt de komst van de 1,2 TSI. De 1,4 liter driecilinder diesel was er eveneens in twee versies: 51 kW/70 pk en 59 kW/80 pk. De eerste is gevoerd tot begin 2008, de sterkere is in 2010 vervangen door de 1,2 TDI met 55 kW/75 pk. Tegelijk verdween de 1,9 TDI met 77 kW/105 pk, om ruimte te maken voor de 1,6 TDI met naar keuze 66 kW/90 pk en 77 kW/105 pk.
De basisversie heet Classic (tot begin 2008), op volgorde van compleetheid gevolgd door de Comfort, Ambiente/Ambition, Dynamic, Sport en Elegance. De Fabia ‘Greenline’ is een zuinige versie met de 1,2 TDI (55 kW) en tijdelijk fiscale voordelen. De snelle Fabia RS laten we hier buiten beschouwing.

De Skoda Fabia als occasion

Er is een enorm aanbod aan gebruikte Fabia’s van de tweede generatie, maar er is ook best veel vraag. De occasionprijzen liggen in het algemeen enkele honderden tot zelfs duizenden euro’s lager dan voor een vergelijkbaar gespecificeerde Volkswagen Polo. Het verschil is puur een imagokwestie. Het aanbod Combi’s bedraagt bijna de helft van alle Fabia’s, dat is naar verhouding heel veel, maar gezien de ruimte van de Combi is dat wel verklaarbaar. Van het totale aanbod is ongeveer tweederde voorzien van een benzinemotor, dus voor deze klasse ligt ook het aandeel diesels relatief hoog. Dat komt mede door de fiscaal aantrekkelijke versies. Zodra dat voordeel wegvalt, is het niet ondenkbaar dat er een toestroom aan ‘Greenlines’ op de occasionmarkt komt, wat de prijzen natuurlijk onder druk zet. De verwachting is dat de restwaarde van een nette gebruikte Fabia relatief langzaam daalt en de afschrijving blijft daarmee binnen aanvaardbare grenzen.

De proefrit

De Fabia is geen auto waarvan liefhebbers snel gaan juichen. Naast het ingetogen uiterlijk is het interieur vrij saai, met veel zwart, hard plastic. Het valt wel direct op dat door de hoekige vorm van de achterportieren de instap achter heel goed is en ook de ruimte op de achterbank is bovengemiddeld. Vanaf de bestuurdersstoel is de vrij vierkante carrosserie goed te overzien. De voorstoelen zitten bovengemiddeld goed voor een auto in deze klasse. Dat is belangrijk in het comfort, dat door het prettig afgestemde onderstel naar een nog hoger plan wordt gebracht. Opvallend is ook de prettig schakelende vijfbak. Klein minpuntje is het bandengeluid op ruw asfalt. Een handig detail is de op twee niveaus te plaatsen hoedenplank. Een Fabia 1,4 rijdt gemiddeld 1 op 13 á 14, een netjes bereden 1,2 TDI moet tegen rond 1 op 20 kunnen uitkomen. De Fabia is een fijne gezins- en gebruiksauto in de compacte klasse, zonder al te grote pretenties.
Met dank aan Alewijn Ott, Alkmaar | www.alewijnott.nl
en S-point, Amsterdam Zuidoost | Skodadealer Spoint.nl


Conclusie

De tijd ligt achter ons dat een Skoda Fabia gold als een soort ‘tip van een kenner’, de kleinste Skoda is heel populair. Hij doet zelfs niet veel onder voor de Polo, die op zichzelf niet méér auto biedt. Nuchter beschouwd is de Skoda dan de betere koop, gewoon omdat die minder kost. Al zijn er al velen die dit weten, blijft de Fabia ook als occasion een aanrader.


[video=youtube;pjCUcDMqZLQ]http://www.youtube.com/watch?v=pjCUcDMqZLQ&feature=player_embedded[/video]
 
Bovenaan Onderaan