Tweeter kraakt

rutgerm

Senior Member
Vandaag mijn Octavia van Groot-Ammers naar zijn nieuwe thuis gereden. Dat was grotendeels een feest op 1 irritant dingetje na: de tweeter in de bestuurdersdeur kraakt. Soms valt ie helemaal even weg, soms kraakt hij een tijdje. Zal dus niet aan de speaker zelf liggen, dan kan ie het niet soms wel goed doen. Zal ergens een los contactje zijn.

Daarom mijn vragen:
1. Kan ik op de een of andere manier bij de tweeter zonder de hele deur te demonteren? En bekijken of de draadjes achterin de tweeter het probleem veroorzaken?
2. Mocht dat niet kunnen: hoe haal ik het deurpaneel eraf. Ben wel een beschrijving tegengekomen van de achterdeur, niet van de voordeur.
3. Mocht dat het niet zijn: hoe haal ik de Columbus er uit om daar de snoertjes te checken?

rutgerm

Senior Member
Heb hem niet bij een dealer in de buurt gekocht. Maar bij een autohandelaar aan de andere kant van het land. Met een maandje beperkte garantie. Dus los het liever zelf op.

Noord26

Forumguru
Je zou eens gewoon kunnen bellen naar de handelaar en je verhaal doen. Nee heb je, ja kun je krijgen?

turboturbo

Forumguru
Ik had onlangs een niet werkende speaker (dus niet de tweeter) in de linker deur laten verhelpen, die begon ook eerst een tijd lang te kraken, daarna dus helemaal stil.

Ik kon het zelf niet verhelpen omdat ik voor mijn Fabia een speciale tool nodig heb bij het deurpaneel te verwijderen. Dus ik heb het voor 40 euro bij de dealer mee laten nemen bij een grote beurt. Niet goedkoop, maar wel zonder kleerscheuren (of iets zelf stuk te maken) opgelost.

Oorzaak was dat het kabeltje losgetrokken was door het raam als die naar beneden ging. Misschien is de oorzaak in jouw geval soortgelijk.

rutgerm

Senior Member
Thanks turboturbo. Vrijdag ga ik naar de garage op de hoek om samen even in de deur te kijken.

rutgerm

Senior Member
Bij garage het vermoeden dat er een scheurtje in de tweeter zat, maar eerst met stukje plastic wat meer druk op de behuizing gezet. Lijkt nu opgelost te zijn.

Javint

Lid
Na lang zoeken toch maar deze draad gepakt, omdat het probleem zo ongeveer hetzelfde is. De tweeter in mijn O3 linksvoor doet het soms niet, soms wel. De FM-radio (Bolero) hard zetten laat hem werken, evenals soms na een bocht beide richtingen op. Het vreemde is dat hij het wel altijd en bij elk volume doet bij muziek spelen via Parrot mki9200.. Ik begrijp het niet. Je zou toch denken dat hij het bij zowel FM als bluetooth via Parrot niet zou doen, toch? Iemand enig idee of suggestie waar ik moet beginnen met zoeken?

Veel dank vast!

AndreM

Forumguru
Als je tweeter met de Parrot het wel doet, dan zit het probleem niet in de tweeter zelf maar in de uitgang van je radio.

Javint

Lid
Heb een beetje zitten rommelen met die unit in het dashboardkastje, en hij lijkt nu gewoon te werken. Dank!

Bovenaan Onderaan