Twijfel, twijfel

Beste mede forumleden. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een nieuwe keaseauto mag uitzoeken. Ben al maanden aan het twijfelen. Van Audi A4 naar Golf Plus naar Octavia combi.
Ik ben echter gisterenavond eens gaan rekenen wat bijtelling ed. gaat doen volgend jaar. Ik mag standaard tot 795 euro gaan (48 maanden / 40.000km per jaar) eventueel mag ik tot 955 euro gaan echter het saldo vanaf het bedrag van 795 euro moet ik zelf bijbetalen. Dus bijv. een A4 Avant kan ik redelijk neerzetten maar dan is het leasebudget snel op, ik ben dan zo'n 600 euro per maand kwijt voor deze auto. Jullie mogen best weten dat ik het leuk vind om in een nette auto te rijden (status?!) maar er zijn grenzen.

Dus ik dacht laat ik eens gek doen, dus gisteren rekende ik op Leaseplan.nl een Roomster uit:

Skoda Roomster Elegance 1.9 Tdi € 25.725,00

Attractive € 730,00

Asbak en aansteker € 30,00
Dakreling zilver € 170,00
Netten kofferruimte € 70,00
Parking distance control € 345,00
Verwarmde voorstoelen € 255,00
Sportinterieur € 660,00
Lichtmetalen velgen 16" € 215,00
Panoramadak € 910,00
Koplampsproeiers € 115,00

Subtotaal € 29.225,00

Audio af dealer € 1.500,00

Totaal € 30.725,00

Deze past ruim in mijn budget en ik hou zelfs nog over om gekke dingen te doen (Xenon, 17", verlagen o.i.d.)
Weet het echter niet, al mijn collega's aan wie ik mijn plan vertel vinden de Roomster vreselijk, ik vind het echter wel een grappige auto waarbij ik vooral de kinderen een groot plezier ga doen.

Hoe heeft jullie directe omgeving gereageerd, ik lees hier op het forum ook af en toe flauwe gepeperde opmerkingen.

Kortom steek mij een hart onder de riem want ik denk dat ik het gewoon ga doen.

Hoor graag van jullie!!!!

EdK

Forumguru
ff vlug voor t slapen gaan !! De reactie's in de straat waren positief en degene die er eerst kritisch tegenover stond was om toen hij er even inzat !!
Familie ook alleen maar positieve reactie's gehad !!
Collega's voor 90% positieve reactie's en 10% stond en staat er sceptisch tegenover en vinden het model van appart tot nooit aan te wennen !
Eigen mening: Appart model waar je meteen verknocht aan bent of nooit aan went ! Maar de mogelijkheden mbt personenvervoer zijn perfect en als je eens wat moet vervoeren dan is het een ideale wagen !!
Dochtertje van vriendin vind het achterin een genot en is tegenwoordig meer wakker dan dat ze slaapt tijdens een rit !! Dit vanwege dat ze nu naar buiten kijkt ipv tegen een deurpaneel aankijken !! En dan heb ik nog niet eens het panorama vissekom dak !!

Mijn mening is dat je er zeker geen spijt van krijgt !!

Wallie

Lid
Mijn mening: zeker doen! Je krijgt er gewoon een hele praktische auto voor terug, die met name een super wegligging schijnt te hebben. Sportinterieur ook zeker doen: stoelen zijn super (heb ze in mijn Fabia). Ook wel leuk is dat je een auto hebt die zich onderscheidt van de kudde.

Mijn ideeen voor opties:
- Chiptuning via de dealer (naar 130pk door ABT)
- Privacy glas achter (kost nog geen 100euro geloof ik, staat erg mooi)

Waar je verder naar zou moeten kijken is of het geluidsniveau van de motor aangenaam voor je is, heb er zelf geen ervaring mee, maar een audi zal stiller zijn.

Fabia

† In Memoriam
Gewoon doen, ik heb zelf een dagje mogen sturen in de 86pk benzine uitvoering en dat was erg lekker rijden. De kids achterin hebben veel meer uitzicht en het panoramadak is echt super. Je hebt veel meer licht in je auto. Ik zou zeker het sportinterieur nemen. Heb in mijn Fabje sportstoelen zitten en zou niet meer zonder kunnen. En laat ze maar lekker lachen over de Roomster jij weet wel beter. Gewoon een hele fijne en praktische auto.

higgy

Forumguru
Ik lees tussen de regels door "status"
Dan zeker geen Roomster nemen. Die heeft 0% status.

Je kunt er ook gewoon sch**t aan hebben, en gaan voor een originele, betaalbare, ruime en fijne auto: de Roomster.

Boet

Actief lid
Status my *ss;)

Ik krijg ook wisselende opmerkingen. Een aantal heren vindt de auto niks. 99% van de dames die mogen kijken, vindt de auto geweldig. Verder is het een idioot ruime, praktische auto die voor een MPV niet bepaald beroerd rijdt en het in bochten verbazend goed doet. De door jou genoemde opties zijn geen verkeerde, hoewel ik het lichtmetaal 16" gelaten heb voor wat het was. De chiptuning kan ik van harte aanbevelen. Heb ik ook. Krijg je nóg meer verbaasde blikken;)

Het enige wat je wellicht als minpunt kun zien is het motorgeluid, dat door sommige mensen als 'luid' wordt bestempeld.

Maar als je redelijk vaak kinderen vervoerd of mensen op de achterbank hebt, ga je het fenomeen 'glazig kijken' meemaken. Iedereen zit door het panoramadak naar boven te staren. Echt een aanrader, die optie. Komt er nog bij dat men achterin écht álle ruimte heeft. Ik kan achter mezelf gaan zitten met mijn 1.86m.

Ik rij er nu zowat een jaar in en ben 43.000 km verder. Problemen: nul komma nul.

Bovendien. Je laat met een Roomster zien dat je a) smaak hebt, b) jezelf durft te onderscheiden van de rest en c) houdt van een praktische auto.

JettaFreak

Actief lid
Beste mede forumleden. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een nieuwe keaseauto mag uitzoeken. Ben al maanden aan het twijfelen. Van Audi A4 naar Golf Plus naar Octavia combi.
Ik ben echter gisterenavond eens gaan rekenen wat bijtelling ed. gaat doen volgend jaar. Ik mag standaard tot 795 euro gaan (48 maanden / 40.000km per jaar) eventueel mag ik tot 955 euro gaan echter het saldo vanaf het bedrag van 795 euro moet ik zelf bijbetalen. Dus bijv. een A4 Avant kan ik redelijk neerzetten maar dan is het leasebudget snel op, ik ben dan zo'n 600 euro per maand kwijt voor deze auto. Jullie mogen best weten dat ik het leuk vind om in een nette auto te rijden (status?!) maar er zijn grenzen.

Dus ik dacht laat ik eens gek doen, dus gisteren rekende ik op Leaseplan.nl een Roomster uit:

Skoda Roomster Elegance 1.9 Tdi € 25.725,00

Attractive € 730,00

Asbak en aansteker € 30,00
Dakreling zilver € 170,00
Netten kofferruimte € 70,00
Parking distance control € 345,00
Verwarmde voorstoelen € 255,00
Sportinterieur € 660,00
Lichtmetalen velgen 16" € 215,00
Panoramadak € 910,00
Koplampsproeiers € 115,00

Subtotaal € 29.225,00

Audio af dealer € 1.500,00

Totaal € 30.725,00

Deze past ruim in mijn budget en ik hou zelfs nog over om gekke dingen te doen (Xenon, 17", verlagen o.i.d.)
Weet het echter niet, al mijn collega's aan wie ik mijn plan vertel vinden de Roomster vreselijk, ik vind het echter wel een grappige auto waarbij ik vooral de kinderen een groot plezier ga doen.

Hoe heeft jullie directe omgeving gereageerd, ik lees hier op het forum ook af en toe flauwe gepeperde opmerkingen.

Kortom steek mij een hart onder de riem want ik denk dat ik het gewoon ga doen.

Hoor graag van jullie!!!!
Qua rijgedrag ga je met die Roomster wel iets achteruit wat mij betreft. Als je toch rond de 30 mille wil uitkomen, kijk dan eens naar de Octavia station met elegance business pakket en evt DSG etc. Zitten alle opties standaard op en rijdt toch even wat beter dan het op de Fabia gestoelde onderstel van de Roomster. Voor de duidelijkheid: Octavia staat op Golf/A3-onderstel. De ruimte van de Roomster zit met name in de hoogte en het is maar de vraag of je dat meer zult gebruiken dan de lange/brede echoput achter de achterbank van de Octavia. Bovendien laat je met een Octavia zien dat je a) smaak hebt, b) je durft te onderscheiden van VW/Audi-rijders en c) houdt van een praktische auto. En als account manager lijk je me eerder serieus te worden genomen met Octavia dan met Roomster.

Groet en succes met kiezen,

JettaFreak

LenK

Forumguru
A4 als je het geld er voor over hebt en anders een Octavia Combi.
VW Golf Plus is een beetje overbodig model en over de Roomster is mijn mening al wel bekend.
Met de Octavia Combi heb je een ruime, smaakvolle, tijdloos vormgegeven auto, die zonder meer lekker rijdt.

Fabia

† In Memoriam
. Bovendien laat je met een Octavia zien dat je a) smaak hebt, b) je durft te onderscheiden van VW/Audi-rijders en c) houdt van een praktische auto. En als account manager lijk je me eerder serieus te worden genomen met Octavia dan met Roomster.

Volgens mij laat je dat ook zien met een Roomster, ik heb smaak en durf me helemaal te onderscheiden van VW/Audi rijders en over praktisch hoeven we het al helemaal niet te hebben. Als het serieus nemen afhangt van de auto nou dan zou ik een ander baan gaan nemen. Wil toch heel graag op mijn merites beoordeld worden dan op de auto waarin ik rij.

ratzzz

Nieuw lid
ik sta er toch altijd van te kijken hoe duur de Roomster is in Nederland. Ik heb sinds vorige maand een Roomster Elegance 1.9 tdi, met een heleboel optyies (panoramadak, pack opberging, cruise controle, parkeerhulp achteraan, trekhaak, boordcomputer, radio, metaalkleur, licht metalen velgen, privacy glas achteraan...) en heb daarvoor BTW in 19500 € betaald. Geloof me vrij, als je je auto zelf moet betalen, vind je geen betere deal dan de Skoda Roomster (in België). Komt er nog bij dat zoals andere posters al aangehaald hebben, dat hij prima rijdt, zuinig is (6l/100 km) en bijzonder praktisch is.

Fabia

† In Memoriam
ik sta er toch altijd van te kijken hoe duur de Roomster is in Nederland. Ik heb sinds vorige maand een Roomster Elegance 1.9 tdi, met een heleboel optyies (panoramadak, pack opberging, cruise controle, parkeerhulp achteraan, trekhaak, boordcomputer, radio, metaalkleur, licht metalen velgen, privacy glas achteraan...) en heb daarvoor BTW in 19500 € betaald. Geloof me vrij, als je je auto zelf moet betalen, vind je geen betere deal dan de Skoda Roomster (in België). Komt er nog bij dat zoals andere posters al aangehaald hebben, dat hij prima rijdt, zuinig is (6l/100 km) en bijzonder praktisch is.

Arrrrgggggggg, ik verhuis subiet naar Belgie. Maar gefeliciteerd met je Roomster, een hele mooie Skoda!

Hetzer

Forumguru
Volgens mij laat je dat ook zien met een Roomster, ik heb smaak en durf me helemaal te onderscheiden van VW/Audi rijders en over praktisch hoeven we het al helemaal niet te hebben. Als het serieus nemen afhangt van de auto nou dan zou ik een ander baan gaan nemen. Wil toch heel graag op mijn merites beoordeld worden dan op de auto waarin ik rij.

ik kan me hier bij aansluiten!!!!!!!!!!!!!!!!

ik zou gewoon zeggen ga ervoor , ga voor de Roomster,wees slim ga voor de luxe,de ruimte en het opvallende uiterlijk, wees geen grijze muis en maak het onderscheid!!!!!!!

Kreeg vanmiddag de leaseprijs door, je blijft lachen 695 euro, en ik mag tot 798 euro gaan.

Kan ik nog 100 euro stuk slaan, zeg maar zo'n 4500 a 5000 auro aan optie's.

Wat een luxeprobleem!?

Abo

Lid
Tot nu toe heb ik alleen positieve reacties gehad op mijn Roomster. Het is al een paar keer gebeurd dat mensen naar mij toelopen als ik hem ergens parkeer. Ze willen de Roomster van dichtbij zien en tonen belangstelling voor het interieur. Deze belangstelling maakte ik met mijn Fabia Combi niet mee. Zeker voor kinderen is de Roomster een fijne auto. Doordat de achterbank iets hoger geplaatst is hebben ze volop zicht naar buiten tijdens het rijden. Ik zou wel voor de kinderen de extra donker getinte achterramen nemen, maar volgens mij zit dit in het Attractive pakket voor de Elegance. De vormgeving zal menige discussie geven, men vindt het mooi of niet. Zelf ben ik er helemaal aan gewend. Voor de rest gaat het erom of jij de Roomster prettig vindt, wat anderen ervan vinden is niet belangrijk. Op onderstaande weblink zie je mijn Roomster.

http://www.skodaforum.nl/board/vbgarage.php?do=view&id=261

Mede forumleden dank voor de overwegend hartverwarmende reatie's. as. zaterdag ga ik met mijn vrouw en dochtertje naar PON Leusden.

Even de verschillende varianten bekijken, en als het mogelijk is rijden met de 1.9 Tdi.

Ik heb ongeveer alle optie's aangekruist in de folder, ik denk erover om de 17" velgen van de Scout eronder te laten monteren en een verlagingsset van Milotec. Tevens laat ik waarschijnlijk Xenon monteren. De kleur waar ik aan denk is zwart.

Weten jullie wat de huidige levertijd is?

kcj

Actief lid
Voor een "chique" stoelbekleding : Floss deelleer. Dan heb je een donkere interieurbekleding, maar dit wordt 'verlicht' door je glasdak. Uiteraard is het stuurwiel en de versnellingspook met leer bekleed (standaard op de Elegance)
Of een andere "chique" stoelbekleding is Chic Ivory. Met licht interieur.
Deze uitvoering heb ik nog nooit gezien en gevoeld.

Heb je ook al aangevinkt :
- Cruise Control
- asbak (= vuilbakje voor niet-roker)en aansteker
- dakrailing (zwart staat het mooist met spatlappen voor en achter uit de accesoires-lijst)
- middelste stoel achter omklapbaar met tafelfunctie (vinden kinderen geweldig, is ook een armsteun voor de 2 resterende stoelen)
- handsfree kit (uiteraard indien je de GSM gebruikt in de wagen)
- Parking Distance Control (anders kan je zo'n groothoeklens kleven)
- Verwarmbare voorstoelen

Blijkbaar is, bij de Elegance uitvoering, de zonneband in de voorruit en het lampje achter standaarduitrusting.
De verduisterde achterruiten : niet mijn ding. Tè maffiosi-achtig :smiley29: .
Maar ook : het zicht naar buiten wordt 'gekleurd' en bij nacht heb je een minder goed zicht.

Wegligging van de Roomster : goed tot zeer goed. Leuk de bochten in zonder overhangen, verkeersdrempels verteert ie heel goed en op kasseien heel goede wegligging.
Uiterlijk : gedurfd en anders dan 13 (audi's) in een dozijn (golfjes) :D.
Ruimte binnen : heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel ruim voor een betrekkelijk korte wagen.

Dus : DOEN ! :xyxthumbs:

Koen

Levertijd in België 2 à 3 maanden, ttz de onze hadden we besteld ergens in april en de 3e week van juni stond hij al bij de dealer.

Boet

Actief lid
Zoveel beter is de wegligging van de Octavia overigens niet, áls hij dat al is. Wat hij minder overhelt, 'compenseert' hij weer door de lange achteroverhang. Zeker als hij zwaar beladen is. Overigens is het onderstel een mix van Fabia (voor) en Octavia 1 (achter). Niks mis mee.

Ik heb beide wagens gereden, overigens;)

Abo

Lid
Reken maar op een levertijd van minimaal 10 weken met al die opties. De verlagingsset doet de iets hogere zit in de Roomster weer teniet en in combinatie met “17” velgen kan dit een meer stoterig weggedrag opleveren, maar dit is heel persoonlijk. De ene ervaart dit als hinderlijk en de ander als prettig. Maar misschien komt de verlagingsset goed uit met het zwaardere 1.9 TDI motorblok. Laat je hierover goed adviseren. Ik vind het mindere zicht bij nacht met de extra donker gekleurde ramen wel meevallen. Extra voordeel is dat je minder last hebt van priemende koplampen in je achterruit van achterliggers. Voorin zijn de ramen minder donker en kun je alles goed zien. Laat nog even weten hoe de proefrit bevallen is. Op de Autoweeksite kun je mijn ervaringen met mijn Roomster lezen.
http://www.autoweek.nl/myreviewautodata.php?id=18388

Bovenaan Onderaan