Type olie?

mister9

Actief lid
Hallo,

Wij hebben een o2 combi, 1.4 tsi. Bij het afhalen zei de dealer: " tot over 30.000 km, dan is de eerste beurt. Maar ik heb nu toch maar even de olie gecontroleerd, want ik heb er inmiddels al weer bijna 15.000 km op zitten. Ik schrok toch wel een beetje want t peil stond echt óp t minimum. Dus ik wil nu olie bijvullen, maar het instructieboekje zegt dit:

Specificatie en vulhoeveelheid (in l) voor wagens met variabele service- intervallen

Benzinemotoren
1,4 l/90 kW TSI - VW 504 00 3,6


Specificatie en vulhoeveelheid (in l) voor wagens met vaste service-intervallen

1,4 l/90 kW TSI - VW 502 00 3,6


Mijn vraag. Hoe weet ik of ik een vaste of een variabele service interval heb. En welke olie moet ik dus hebben?

Alvast bedankt!!
 

ertromp

Forumguru
Vast of variabel kun je terugzien in het code overzicht in je serviceboekje of op de sticker op de vloer in de bagage ruimte.
De code QG1 als die tussen de codes staat dan is je auto ingesteld op een variabel onderhoudsinterval.
Dus de VW50400 olie (bij mijn Octavia ook een 1.4 TSI zit er een 5W30 in)
 

Freakin

Actief lid
Hier zijn al best veel topics over geschreven. Tegenwoordig haal ik gewoon een litertje bij de dealer. Scheelt niet veel in prijs en ik heb zeker te weten de goede..
 

bobby45

Actief lid
Ik denk dat het je zo,n 50% duurder is maar er gaat meer benzine in dan valt de kosten mee.
de olie kun je zo,n 10 euro kosten maar dan moet je zoeken dus dealer of halfords
.
olie gebruik licht aan je zelf / in rijden doe je zo
AMT.nl - Tips voor inrijden

AMT.nl - Hoger olieverbruik met synthetische olie? (2000-12)

AMT.nl - Tips voor inrijden (2009-1)
Eerst vaststellen wat er moet inlopen. Eigenlijk alleen maar de zuigerveren. In welke mate het inlopen moet gebeuren, hangt van de bewerkingsnauwkeurigheid en de gebruikte materialen af.
De motorfabrikant stemt alles in het tribologische systeem (zoiets als: smering en slijtage) op elkaar af. Dus ook inlooplagen, de smeerolie en de filters. Het gaat om serie- of massaproducten, dus liggen de toleranties nauwkeurig vast.

Voor zulke motoren geldt: als ze vanaf nieuw direct behoorlijk, maar niet te lang achtereen, worden belast des te beter. In de praktijk komt dit neer op kortstondig stevig optrekken, maar niet te lang achtereen zwaar belasten. Tijdens het inlopen mag er geen zodanig hoge temperatuur optreden op de hoge contactpunten van de nog ‘ruwe’ oppervlakken dat er kleine lasplekjes ontstaan. Door kort, maar stevig op te trekken komt de verbrandingsdruk wel achter de topveren te staan, maar niet lang genoeg om kleine vreetplekken te voorkomen.

Niet eerder verversen
Alle slijtagedeeltjes en fabricagevuil dat ontstaat of nog aanwezig is in de motor worden door het oliefilter opgevangen. De fijne deeltjes die niet uit de olie worden gefiltreerd, werken als ‘polijstpasta’ mee aan het inloopproces. Dus niet eerder olie verversen dan de motorfabrikant opgeeft.

Automotoren worden na de montage meestal gespoeld, motorfietsmotoren meestal niet. Daarom liggen de eerste verversingstermijnen behoorlijk ver uit elkaar. Ook maakt bij veel motorfietsmotoren de transmissie deel uit van hetzelfde smeersysteem. Daardoor ontstaan er meer slijtagedeeltjes.

Turbomotoren
Een bijzondere categorie vormen turbomotoren. Als deze motoren te voorzichtig worden ingereden, ontstaat er een olieverbruikprobleem. Vaak is het mogelijk met een speciale vloeistof (Running-In Compound) alsnog het inlopen tot stand te brengen. Het gaat om een vloeistof met aluminium-, sicilium- of ijzerzouten die oxideren tijdens de verbranding. Er worden dan microscopisch fijne, maar zeer harde deeltjes gevormd die het inlopen tot stand brengen.

Motoren die geheel of gedeeltelijk gereviseerd zijn, kunnen ook gebruik maken van zo’n inloopvloeistof die door sommige oliemaatschappijen wordt geleverd.

Al met al is het inlopen tegenwoordig niet meer zo’n probleem als voorheen. Met een goed advies op basis van het bovenstaande zullen er geen problemen ontstaan. Adviseer het oliepeil goed in de gaten te houden en geef de juiste motorolie mee.
 

mister9

Actief lid
Freakin zei:
Hier zijn al best veel topics over geschreven. Tegenwoordig haal ik gewoon een litertje bij de dealer. Scheelt niet veel in prijs en ik heb zeker te weten de goede..

Snap ik. Maar ik wil vandaag een liter halen en dan is de dealer dicht. Dus welke kan ik halen zonder schade aan mijn blok aan te richten?
 

Tonno

Actief lid
Een dagje meer of minder zal weinig uitmaken. die ene liter is er immers in 15.000 km uitgereden.
Alleen voluit trappen zou ik niet doen, de olie wordt dan wat heter, omdat er nu minder dan normaal in zit.
 
Bovenaan Onderaan