uh oh... Scala Swing, geen bt, geen carplay, wat eigenlijk wel? Wel dab (zonder +)

Barend78

Nieuw lid
Ha mensen,

ik, nee eigenlijk wij, zijn al 1 dag trotse bezitters van een Scala, hiervoor een Fabia.
Wilde na aankoop de Iphone aansluiten maar geen CarPlay, geen Phone en ook geen Bluetooth...
Zouden jullie mee willen denken wat het handigste is?
Naar de dealer en SmartLink laten vrijgeven? En dan de Iphone verbinden via een kabeltje
Zouden we dan kunnen bellen, hoeft niet perse via bt, en een muziekje draaien op Spotify. En navigeren via Kaarten van de Iphone?
Of zou het beter zijn een hele nieuwe autoradio erin te zetten? (Liever niet)

en toen ik op een site van Skoda mn VIN nummer intypte werd ik helemaal verdrietig, zie laatste bestandje, maar goed, ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat het betekent...;)

Of is een Parrot een goede optie?

Trouwens, laatste vraagje: zou er eigenlijk wel een microfoon inzitten, om te kunnen bellen?

Nou ik hoop dat er iemand wat licht over kan laten schijnen!!

Bedankt alvast!
 

Bijlagen

  • IMG_1657.jpg
    IMG_1657.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 63
  • IMG_1658.jpg
    IMG_1658.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 51
  • IMG_1659.jpg
    IMG_1659.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 46
  • IMG_1660.jpg
    IMG_1660.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 45
  • IMG_1662.jpg
    IMG_1662.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 47
  • IMG_1663.jpg
    IMG_1663.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 48
  • IMG_1664.jpg
    IMG_1664.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 53
  • Schermafbeelding 2024-07-26 204820.png
    Schermafbeelding 2024-07-26 204820.png
    32,2 KB · Weergaven: 70
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Eén geruststelling: DAB is bij een meer recente Skoda, zoals die van jou als ik de foto’s zie, altijd wel DAB+. Dat moet je al hebben kunnen horen cq. zien op het scherm. Van ik welk jaar/maand is je Scala?

Ik zou het aan de dealer voorleggen of je én Smartlink (CarPlay en Android Auto) én de telefoonfunctie moet laten activeren en of je de microfoon ook hebt. Vraag is wel of dat activeren ook echt kan, of dat dat in de fabriek had moeten gebeuren. daar zijn op het forum verhalen over te vinden.

Zie overigens ook https://www.skodaforum.nl/forum/i/smartlink-en-bluetooth-skoda-scala.42606/ en https://www.vagshop.nl/skoda-smartlink. Wellicht kan @Antera ook helpen.
 

Barend78

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie!!!

Van ik welk jaar/maand is je Scala?
juli 2020

ik ben benieuwd wat nog mogelijk is! Zal eerst even wachten op reactie @Antera, prima om eens naar Breda te gaan. Kan altijd nog de vagshop bezoeken. En in het ergste geval toch kijken naar een andere radio
 

Rallye

Forumguru
Succes! Die verhalen over niet kunnen activeren van Smartlink waren overigens vooral over de Rapid.
 

Antera

Donateur
Helaas deze zijn niet simpel vrij te geven. Je zal hiervoor bij de dealer moeten zijn en soms kan het dna wel maar ook helaas niet altijd
 

Barend78

Nieuw lid
Dank je voor je reactie!! @Antera

Wat is dan het meeste wijsheid? Een nieuwe autoradio? Had iets gelezen over Zenec of RD 660
Of een Parrot? (tenminste, zo gebeurde dat toch vroeger..;D )
 

Okki

Donateur
Wat een raar verhaal. Je geeft aan geen Bluetooth maar op een van de plaatjes zie je de unit zoeken naar een Bluetooth apparaat. Als dat er niet op zou zitten, dan kan dat toch niet weergegeven worden?

Bovendien zit er een Phone knop op.
Dus ik vermoed dag een telefoon verbinden moet kunnen en er dus ook een microfoon in moet zitten.

Apple Car Play of Android Auto zal er zeker niet op zitten. Hoewel het dan vreemd is dat de systeemupdate informatie dit wel meldt.
 

Barend78

Nieuw lid
Ha Okki, mee eens, vind het ook vreemd dat die wel aangeeft om verbinding te maken terwijl er volgens hetzelfde systeem er geen bluetooth inzit. Soort fantoom gevoel...;)
Maar heldere gedachte, als er een Phoneknop op zit, is het logisch dat er een microfoon inzit!
Daarnet met een kabeltje de iphone aangesloten, verbinding valt wel snel weg, maar even in een flits gaf het scherm aan, iphone verbinden met CarPlay? en toen was de verbinding weer weg. Eerst maar een apple kabeltje kopen en dan proberen we verder!

Ga nu met vakantie, zonder laptop, dus zal niet kijken/reageren.
Maar allemaal bedankt voor het meedenken, na de vakantie weer verder!
 

jesse_s93

Forumguru
Met de Swing in de basis is niet veel mis. Veel van de hardware is aanwezig in de unit maar afgeschermd middels SWAP codes. Kun je iets meer aangeven wat voor uitvoering het is (ik gok een Active)? En welk bouwjaar? Als ik de prijslijsten van 2021 erbij pak, is zowel Bluetooth als Smartlink een optie. In 2023 is bluetooth nog steeds een optie, Smartlink wel standaard.

De functiecodes die in mijn Scala geïnstalleerd waren, waren de volgende:
0x00050000 - Bluetooth
0x00060300 - Mirrorlink
0x00070d00 - Android Auto (of Carplay)
0x00070e00 - Carplay (of Android Auto)
Dat er bij jou geen geïnstalleerde functiecodes zijn klopt dan ook wel met het verhaal dat je geen bluetooth en Smartlink hebt.

Ik zou overwegen om Smartlink te installeren, eventueel inclusief de WLAN functie. Die kan enkel via de dealer. Dan heb je Carplay, Android Auto en Mirrorlink, als je de WLAN functie ook laat activeren is het ook nog draadloos. Of draadloos CarPlay/AA te installeren is, is afhankelijk van het feit of 0x00070700 onder de functiecodes zichtbaar is in het lijstje van ondersteunde codes ipv geinstalleerde codes.

Bij de dealer is respectievelijk Smartlink en draadloos Smartlink te verkrijgen via de volgende codes:
6VA054830A - Smartlink (link: https://shop.skoda.be/nl/multimedia-schermen/skoda/smartlink/62d6a98c4a7688320e865fc7/6va054830a)
6VA054830 - Smartlink WLAN (link: https://shop.skoda.be/nl/multimedia-schermen/skoda/smartlink-wlan/62d6a98c4a7688320e865fc7/6va054830)

Er is ook een versie voor auto's die reeds Smartlink hebben geactiveerd en enkel gebruik willen maken van het draadloze gedeelte (link: 6VA054830B https://shop.skoda.be/nl/multimedia...2d6a98c4a7688320e865fc7/6va054830b?position=4).

De eerste twee codes zijn geschikt voor auto's met code 9WC (auto's zonder Smartlink voor geïnstalleerd), de laatste code is geschikt voor 9WT (auto's met Smartlink voor geïnstalleerd). I8P en I8Q zijn de codes voor respectievelijk het Swing infotainment en de Bolero.

Skoda NL heeft de webshop helaas gesloten, dus vandaar dat ik links naar de Belgische webshop heb opgenomen. Met de onderdeelnummers die erbij staan (6VA054XXXx) zou je een aanvraag kunnen doen bij de Skoda dealer hier in NL.

Fijne vakantie voor nu en straks wat om over na te denken als je terug bent :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Rallye

Forumguru
Dank je voor je reactie!! @Antera

Wat is dan het meeste wijsheid? Een nieuwe autoradio? Had iets gelezen over Zenec of RD 660
Of een Parrot? (tenminste, zo gebeurde dat toch vroeger..;D )
Waarom niet eerst de dealer vragen?

Je hebt dus wel bluetooth, maar deze is niet geactiveerd.
 

Rainesh

Forumguru
Hier is iets niet goed gegaan

Als eerst moet een functievrijgave herstel gedaan worden op je radio zodat alle originele fecs weer terug erin komen. Daarna verder kijken over dingen laten vrijgeven.
 

Rallye

Forumguru
@Rainesh Je bedoelt dat deze functies eerst wel op het systeem zaten zodat @Barend78 mogelijk al recht zou hebben op de functies, in plaats van ze (zoals ik dacht) ze tegen betaling moeten laten installeren?
 

jesse_s93

Forumguru
Ik dacht eerst ook dat er wellicht iets niet goed zou zijn gegaan met een update (of iets anders) @Rainesh, aangezien de lijst met geïnstalleerde functiecodes leeg is. Vandaar dat een van mijn eerste vragen voor @Barend78 voor na zijn vakantie ook was om vast te stellen wat voor uitvoering de Scala is. Is het een Active, dan is het goed mogelijk dat er geen functiecodes geïnstalleerd zijn aangezien dit niet tot de standaarduitrusting behoorde (zie mijn reactie in #9 met de codes van Smartlink en Bluetooth), maar is het een Ambition of hoger, dan was Bluetooth en/of Smartlink sowieso standaard en hadden hier codes moeten staan.

@Rallye dat is inderdaad wel een mogelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan de software updates die voor de Octavia MK4 enkel vanaf 17xx naar 19xx mogen worden uitgevoerd. Als je de software update van 16xx naar hoger uitvoert, verlies je de SWAP code voor de navigatie en zal deze niet meer in het lijstje staan van geïnstalleerde functiecodes. Via de dealer is het mogelijk om deze functies weer vrij te geven. Ik heb het verliezen van functiecodes nog niet voorbij zien komen voor bijvoorbeeld bluetooth, maar het zou best kunnen dat het mogelijk is.
 

Rallye

Forumguru
Kortom: het advies voor @Barend78 is om eerst eens langs de dealer te gaan. Ofwel hij krijgt te horen dat hij recht heeft op de functies, ofwel hoort hij hoeveel het zou kosten om deze functies te activeren - waarbij ik dan voor én bluetooth én Smartlink zou gaan.
 
Bovenaan Onderaan