Uitlaatgas geur via de ventilatie

jethro

Nieuw lid
Goedendag ik heb sinds kort een fabia1 combi maar nu komt via de ventilatie de geur van slechtverbrande uitlaatgas naar binnen.
De uitlaat zelf is gas dicht en als ik de ventilatie op circuleren zet ruik ik niks weet iemand hier raad mee?

Cordoba

Forumguru
En je luchtinlaat traject, is dat helemaal gasdicht? (ik denk dat de gassen van de EGR, mogelijk binnen komen)

Misschien uitlezen, om te zien of er meldingen in staan om je op het juiste spoor te zetten.

Joske

Forumguru
Egr lijkt me ook mogelijke verdachte maar bouwjaar en motorisatie brengen meer duidelijkheid.

Cordoba

Forumguru
Overigens: hoe heb je gecheckt of de uitlaat gasdicht is?
Een leuke methode is de volgende:
- start de auto en laat die stationair draaien
- druk de uitlaat dicht (bijv. met een dik blok rubber)
- als je de uitlaat goed dicht drukt, zal de motor smoren (kan de uitlaatgassen niet kwijt), als de motor niet smoort maar blijft lopen zit er een lek in het uitlaattraject, en door het dichtdrukken gaat er veel meer gas doorheen dan normaal en kun je het lek makkelijker vinden.

(ooit gehad dat een uitlaatgasmeting niet klopte, er bleek dus een klein gaatje te zitten bij de ingang van de einddemper, maar onhoorbaar en normaal niet goed zichtbaar, via deze manier het gaatje gevonden (en was ook logisch waarom er zoveel zuurstof in de uitlaatgassen zat: dat was er via het lekje bij gekomen).

Orange860

Senior Member
Aardappel erin rossen wil ook goed helpen (deed ik toen ik 13 was bij verschrikkelijke buurman, soort buurman Baasje uit Sesamstraat)

Cordoba

Forumguru
@Orange860 Moet je niet achter de uitlaat gaan staan, en er rekening mee houden dat er een projectiel uit de uitlaat komt. Ooit gezien dat vriendengroep die onderling aan het dollen was, dat ook had gedaan, en na een aantal startpogingen vloog de aardappel met forse snelheid over de straat, rakelings langs een paar geparkeerde auto's (als het raak geweest was, waarschijnlijk wel een deuk, ondanks dat het plaatwerk in de vorige eeuw een stuk dikker was).

Heb je al eens gekeken bij je kleppendeksel en rondom de olie bijvul dop? Ik heb de Fabia nu 3 weken, en rook het ook.
Alles gasdicht, totdat ik het rook toen de motorkap open was. Alles schoongemaakt ook rondom de motor, probleem is nu weg. Soms sluit de afdekkap niet helemaal netjes en dan sluit de oliedop niet helemaal af, dan morst er weleens olie.

Bovenaan Onderaan