Uitlaatgascontrolelampje

Hallo medeforummers,

Afgelopen vrijdag ging en bleef branden mijn uitlaatgascontrolelampje in mijn dashboard. Dit lampje licht altijd op tesamen met nog een hele riedel lampjes, maar dit keer ging ie niet uit. Omdat het een oranje lampje betreft, dus geen directe narigheid, werd ik niet direct ongerust. Maar 's avonds (...) toch maar de Skoda Servicelijn (blijkt een alarmlijn te zijn....) gebeld. Ik zou er nog gerust enkele duizenden km's mee kunnen rijden.......

Maandag aan het eind van de dag toch maar even langs Oto-Bergsma in Heerenveen gereden. Het lampje heeft een reset gehad. Als het lampje weer zou gaan branden moest ik een afspraak maken. Het lampje zou een 'Camberstoring' (?) betreffen en te maken hebben met de Centrale Vergrendeling. Zo technisch ben ik niet, maar waarom gaat dan het motordiagnose lampje branden. Maar goed, het lampje was en bleef uit. Tot gisterenavond. Toen ik van mijn visstek wegreed bleef het lampje weer branden.
Vanmorgen onderweg naar mijn werk weer langs Oto-Bergsma Heerenveen gereden en een afspraak gemaakt voor de 25ste mei.

Wie heeft een soortgelijk euvel aan de hand gehad? En wat was er toen uit voort gekomen?
 

jurjen

Lid
Ik heb toen de auto nog vrij jong was (< 1 jr) ook dat lampje langs zien komen. Is geloof ik twee keer gereset door de dealer en daarna is een ventielen-/kleppenkastje onder de motorkap vervangen. Is een onderdeel wat iets in het uitlaatgasmengsel meet en daarmee de hoeveelheid inlaatlucht regelt om aan de emissie-eisen te blijven voldoen.

Naar wat ik begrepen heb rijd je hooguit wat 'vuiler' als dat niet goed functioneert.
 
Hallo medeforummers,


Het lampje zou een 'Camberstoring' (?) betreffen en te maken hebben met de Centrale Vergrendeling. Zo technisch ben ik niet, maar waarom gaat dan het motordiagnose lampje branden.

Het lampje gaat branden als er een storing is . Of het met de motor te maken heeft of met iets anders,dat maakt niet uit. Het geeft alleen aan dat er ergens een storing is.
 
Ik heb toen de auto nog vrij jong was (< 1 jr) ook dat lampje langs zien komen. Is geloof ik twee keer gereset door de dealer en daarna is een ventielen-/kleppenkastje onder de motorkap vervangen. Is een onderdeel wat iets in het uitlaatgasmengsel meet en daarmee de hoeveelheid inlaatlucht regelt om aan de emissie-eisen te blijven voldoen.

Naar wat ik begrepen heb rijd je hooguit wat 'vuiler' als dat niet goed functioneert.

Ik heb een aantal weken geleden een identieke ervaring gehad. De Uitlaatsgassen Recirculatieklep (zo heet dat ding geloof ik) is toen vervangen.
 

yup

Lid
Dit kan waarschijnlijk met je EGR klep te maken hebben, ze moeten hem effe aan de computer pleuren en dan kunnen ze zien wat stuk is.

Bij mij was het iig wel zo, EGR klep vervangen en lampie was weg.

Wat wel vreemd was, bij mij was ook een zekering doorgebrand waardoor de motorventilator niet meer werkte. Motor ging dus overhitten (niet leuk :/ ). Maar wat het grappige was: er was een zekering stuk met de naam regelklep, in de motorruimte. Welke regelklep het is weet ik niet, maar het kan met de EGR te maken hebben, het is een kleine zekering van 10 ampere ofzo...

Mijn theorie: EGR klep is vastgelopen waardoor die zekering is doorgebrand. Na vervangen EGR klep + zekering werkt alles weer normaal. Wat die zekering in godsnaam met de motorventilator te maken heeft weet ik niet, misschien spookt mijn auto :/
 
Afgelopen maandag ÉN dinsdag heeft mijn O2 bij Oto-Bergsma in Heerenveen gestaan. Maandag kon het probleem niet verholpen worden, maar dinsdag heb ik mijn auto kunnen afhalen.

De oorzaak van de storing was 'slecht functionerende/communicerende software'. Ze hebben de auto opnieuw van software voorzien, wat maandag niet lukte, mijn O2 scheen dwars te liggen, met alle updates en alles opnieuw ingeleerd.

Tot nu toe brandt het lampje alleen nog maar eventjes bij het starten en gaat dan direct weer uit.
 

bertje

Lid
vandaag schiet bij mij ook ineens het lampje aan, en vermits de turbo ook niet meer meewerkt morgen eens langs de dealer, dat zou dan ook een verklaring kunnen zijn waarom mijn kleine koelventilator niet meer werkt. Ook wel neig kloten als je turbo op de autosnelweg ineens niet meer mee wil.
 
Bovenaan Onderaan