Uitlezen roetfilter

rick76

Actief lid
Over een paar maanden kan ik de leaseauto van mijn maat overnemen. 1.6 tdi uit 2015. Hij heeft dan rond de 140.000 km op de teller staan. Nu lees ik dat roetfilters rond de 150.000 km vol raken. Mijn vraag is dit uit te lezen?

hemi24

Forumguru
Waar lees je dat dan? Niet op dit forum volgens mij, aangezien moderne roetfilters zichzelf al sinds jaren regenereren als ze vol geraken...

Arjann

Forumguru
De verzadiging van het roetfilter is inderdaad uit te lezen. Maar dat roetfilters vol raken met 150.000 km is niet waar hoor. Over het algemeen gaan ze veel langer mee. Maar als je het laat controleren heb je in ieder geval zekerheid :thumbsup:

hemi24

Forumguru
Maar wat verwacht je nu precies van het uitlezen?

Volgens mij kun je alleen de actuele vervuilingsgraad uitlezen; na een regeneratie zal dat weer heel anders zijn...

Arjann

Forumguru
Wij hebben een roetfilter; heb jij een as-emmer..?
Ja, ik wel inderdaad. Het roet word gefiltert, waarna er as overblijft. De hoeveelheid as bepaalt de mate van slijtage. Maargoed, als jij er anders over denkt, prima :thumbsup:;)

Laatst bewerkt:

vaggie

Lid
Als je de egr vroegtijdig dicht laat zetten, gaat het roetfilter ook langer mee. Egr dicht geeft meer NOx maar minder roet door hogere verbrandingstemperatuur. Gevolg minder vaak regenereren en dus minder ashload opbouw.

Gr,
Vaggie

hemi24

Forumguru
Nee, maar ik lees hier ook weinig over gevallen waar een 'vol' roetfilter is vervangen.
Eigenlijk zo weinig dat je bijna zou mogen concluderen dat een roetfilter onderhoudsvrij is en een autoleven lang mee zou moeten gaan...

Wat denk jij?

Arjann

Forumguru
Een roetfilter gaat inderdaad maar zeer zelden kapot ja. Qua slijtage/asverzadiging is 250k/300k makkelijk haalbaar, in ieder geval bij vag modellen.

Bovenaan Onderaan