Uitlijnen bij verwijdering hulpveren?

PizzaPieter

Donateur
Morguh,
Wij overwegen onze caravan te verkopen en daar een vouwwagen voor terug te kopen, met name omdat ik het steeds intensiever vind om met de caravan te rijden, ik het al sinds het begin waanzin vind om zo'n 1350 kg windvanger mee te trekken naar Frankrijk etc. Maar goed, het gaat mij niet om de keuze wel of geen caravan.

Ik heb onder Seat hulpveren laten monteren destijds, die er enkel onder zitten vanwege de caravan. Bij een vouwwagen is dat niet meer nodig en naast het opnieuw stellen van de koplampen (wat ik volgens mij zelf kan doen) moeten/kunnen ook de hulpveren er onderuit. Dat kan ik niet zelf, maar moet dan ook de auto uitgelijnd worden?

Seat Leon ST FR 5F met volgens mij starre achteras
 

Eltjo

Forumguru
Lijkt mij niet nodig, je verandert tenslotte niet de wielgeometrie en met een starre as verwacht ik dat er helemaal niets te stellen valt.
Vindt je je auto nu te stug geveerd aan de achterkant? M.a.w. waarom laat je de veren niet gewoon zitten?
Veren worden toch slapper naarmate de kilometers verstrijken.
 

PizzaPieter

Donateur
FR heeft sportonderstel en ik heb t gevoel dat hij er stugger van geworden is, zeker over drempels.

Ook staat kont iets hoger (optisch)
 

hemi24

Forumguru
Voor zover je al iets kunt stellen aan de achteras is het zeker bij de starre achteras niet nodig.

Bedenk eerst goed wat de nieuwe configuratie wordt, want zeker met een vouwwagen gaat er meer in de kofferbak worden gestouwd…

Daarnaast zal ook een vouwwagen kogeldruk hebben en misschien komen er meer in nog fietsen op de dissel…?
 

Slider

Forumguru
Precies wat @hemi24 zegt, een vouwwagen heeft ook maar een iets kleinere kogeldruk (40-60Kg) dan een caravan. Ik denk dat als je toch al hulpveren hebt, je ze beter er onder kunt laten zitten voor dit doel.

@PizzaPieter Dat hij stugger is met de hulpveren is heel logisch natuurlijk.
Ik ga mijn hulpveren zelf er onder uit halen, als het weer een beetje gaat meewerken (lees over 2 maanden in dit tempo.....)
Wij gaan niet meer met een aanhanger op vakantie.
 

PizzaPieter

Donateur
Dank voor de reactie. Ik had met onze relatief grote caravan bij de vorige auto (O3) last van 'deinen' en 'doorhangen', vandaar de hulpveren. Ik rij natuurlijk veel minder zónder dat mét iets aan de haak, vandaar.

Vouwwagen (Alpenkreuzer Waterfront) heeft behoorlijk ruimte in de bak (1000l) en op de tent (stoelen + tafels). Fiets gaat op dak, naast dakkoffer. Overweeg nog wel disselbak te kopen, bijvoorbeeld voor spullen die nat zijn als we vertrekken (grondzeil en luifel)
 

Canon-Eye

Forumguru
naast het opnieuw stellen van de koplampen (wat ik volgens mij zelf kan doen)
Koplampen wel, maar eventueel aanwezige mistlichten is wat lastiger. Ik zou zo snel niet weten waar dat precies zit...

Die hulpveren zou ik lekker laten zitten, als je er bij de reletief vele aanhangerloze kms weinig last van hebt. Zoals al vermeld, ook met een vouwwagen moet je zorgen dat er voldoende kogeldruk is. Ik weet uit ervaring dat je ook met een vouwwagen kunt gaan slingeren als die niet goed beladen is (te weinig gewicht op de kogel). Het lagere totaalgewicht en de lagere luchtweerstand van de vouwkar maken dan voor het inzakken van de achterkant hoegenaamd niet uit.
 

PizzaPieter

Donateur
Yep, dat begrijp ik.
Maarrrr...ik heb er dus wel wat 'last' van.
Maar goed, gaan t eerst eens proberen mét vouwwagen, want wie weet bevalt dat helemaal niet (met een vouwwagen kamperen)
 

PizzaPieter

Donateur
Begrijp de overweging @Slider , heb ik ook overwogen. Bedacht me echter dat ik dat gevoel niet zo 'vrij' kon ervaren als ik weet dat ik in een ding van een ander lig en zo'n kar huren is met alle extra's ook niet goedkoop.

De markt is gek, dus ik vermoed dat ik hem voor nagenoeg hetzelfde geld nog kan verkopen als ik na een weekje voorjaar denk: 'nope, dit is t niet'.
 

1983jeroen

Forumguru
Zou inderdaad de hulpveren laten zitten als je toch zwaar beladen op pad gaat. Al heb ik ze niet meer en rijd met de caravan zo ook prima.

Ik zou ze vouwwagen wel meer dan een weekje proberen.
Ik heb een paar jaar terug een oude Kip Kompakt caravan met hefdak gekocht omdat ik ook wilde weten of iets kleiner dan de grote caravan wat voor mij zou zijn.
Heb de grote caravan daarnaast wel aangehouden.

Heb de Kip meerdere weekenden gebruikt en de grote vakantie mee gedaan.
Pas na gebruik in diverse jaargetijden kwam ik tot de conclusie dat het me toch te krap was en het ombouwen van bed / bank me teveel tegen ging staan.
Daarop na 1 volledig seizoen besloten die toch weer (met kleine winst) te verkopen.

Met rijden was het ding wel echt fantastisch. Laag en lekker smal en weegt weinig.

Heb inmiddels juist een grotere, zwaardere en bredere caravan dan ik destijds had.
 
Bovenaan Onderaan