Uitlijning Fabia Greenline en naar rechts blijven trekken

beste fabianen,
bijgaand het testverslag van de uitlijning van mijn Greenline 2011. 1.2tdi. de wagen trok al wat naar rechts en de linker band was aan de binnenkant ook behoorlijk afgesleten! dus ik dacht; logisch, want trekt ook naar rechts dus wiel links kan wel wat teveel naar binnen staan....
nieuwe banden en toen laten uitlijnen. trekt nog wat naar rechts...is dit normaal? kan iemand wat met de testwaarden? volgens de uitlijner staan de wielen gewoon goed..?! skoda fabia afstelling uitlijnen.jpg
 

Wouter1

Forumguru
Beste Hank!
Ik ben geen uit lijn specialist, maar het lijkt erop dat de statistische wielstand zoals gemeten tijdens het uitlijnen niet de oorzaak is van het naar rechts trekken.
Waarschijnlijk is er iets anders aan de hand:
Mogelijk is de middenstand van de stuurbekrachtiging een klein beetje verlopen, waardoor het voelt alsof de auto naar rechts trekt, of mogelijk is er een draagarm rubber versleten of iets anders.
Nu de auto op nieuwe banden staat zou ik het wel zsm proberen op te laten lossen door een specialist...
 

ronald_j

Actief lid
Draagarmrubber zou ik zeker even nakijken. Die waren in elk geval bij de fabia 1 erg zwak en gingen vaak stuk. Als dat zo is dan is de auto niet goed uit te lijnen.
 

Spierings

Forumguru
Uitlijnwaarden zijn goed, zijn alleen de voorbanden vervangen?

Anders de wielen een keer van links naar rechts wisselen en nogmaals beoordelen..
 

Monteurtje

Forumguru
Trekt de auto ook naar rechts als je op de linkerbaan rijdt, tegen verkeer in? Of midden op de weg.
Een weg loopt altijd wat af.
Stuur staat ook recht?
 

EdZ

Donateur
Dat iets naar rechts trekken heeft mijn RR ook (en de vorige ook). Ben er al aan gewend en ik hou het op de draagarm-rubbers, mede gezien de "kloenk"-geluiden die de wielophanging maakt bij kouder weer en verkeersdrempels. Of het noodzakelijk is om ze te vervangen weet ik eigenlijk niet...
 

ronald_j

Actief lid
Nu we het toch over de rubbers hebben. Van de Fabia 1 is bekend dat die dingen slap zijn en vaak stuk gaan. Ik heb ze toen vervangen door de rubbers van een Seat Ibiza Cupra diesel. Die zijn sterker en ook stugger. Ik vond dat veel fijner rijden.

Vraagje: weet iemand of dit veranderd is van Fabia 1 naar Fabia 2? Zouden die alternatieve rubbers ook in een Fabia 2 passen?
 

Huibert

Forumguru
Zover ik weet zijn de draagarm rubbers van de Fabia2 wel van goede kwaliteit. Bij mijn vorige Fabia waren ze na ruim 250000 km/7 jaar nog steeds in goede conditie.
 

ronald_j

Actief lid
Da's goed nieuws. Het stuurt ook wel iets meer solide dan de vorige fabia. Al geeft het toch niet zoveel gevoel als met die Cupra rubbers erin.
 

Cordoba

Forumguru
Is door de uitlijner ook gecheckt of er speling zit in het onderstel? Een aantal weken terug toen ik mijn Fabia I wilde laten uitlijnen, kwam naar voren dat er één fuseekogel speling veroorzaakte, en was dit voor de uitlijner reden om niet aan de uitlijning te beginnen. Fuseekogel vervangen en daarna uitgelijnd, en de auto stuurt weer merkbaar strakker.

Draagarmrubber dat niet goed is (of niet correct geplaatst) kan ook dergelijke speling veroorzaken. Aan een zijde afgesleten band wijst toch wel op een serieus probleem, al kan ik dat in het uitlijnrapport niet terugvinden.
 

ronald_j

Actief lid
Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat het stuur niet recht stond, en een band harder afgesleten was dan de andere. Maar hij trok toen niet naar een kant. Dat bleek te komen doordat een van de remklauwen niet goed vrijgaf. Hij bleef dan soms een beetje remmen, wat voor ongelijke slijtage zorgde.
De dealer kon dit herkennen met een remmentest. Ze zagen dat de remkracht links en rechts zich ongelijkmatig ontwikkelde.
 

Chatslet

Forumguru
Is het niet zo dat je er nu na het uitlijnen juist meer op bent gaan letten? In Nederland worden wegen altijd met een verkanting van 2,5% tot 5% aangelegd die je raad het al, naar rechts afloopt. In uitzonderlijke gevallen kan dit zelfs 7% tot 9% zijn. Een auto zal daarom altijd ietsje naar rechts trekken.
 
vreemd, ik kreeg alleen van de 1e reactie een melding. zie nu pas dat er meer reacties zijn. voor de volledigheid; de wagen trok eigenlijk al na goed half jaar naar rechts (nieuwe auto).

feit; oude linker voorband was aan binnenzijde afgesleten. rechts binnenzijde minimaal in verhouding. nieuwe banden van ander merk er op. maar kan me niet voorstellen dat het toevallig 2x 'aan de banden ligt'...

zou het vreemd vinden als na 10000 km al rubbers versleten zouden zijn.

dat van dat stuurhuis kan ik me niet voorstellen, maar misschien dat het met moderne stuurhuizen wel invloed heeft.
heb het trekken op diverse wegen getest en ook ander laten rijden. andere auto's hebben niet de neiging op dezelfde weg.

de uitlijner zei al voor het (piepklein beetje) sporing stellen, dat de wielen goed stonden!? (waarbij ik nog opmerkte; hoe kan die oude band dan aan binnenzijde zijn versleten?)

als er rubbers versleten zouden zijn (na 10000 km al...), zou dat toch juist met een foute wielstand aangetoond en ontdekt moeten zijn? dus het rare is; uitlijning was goed en is goed (volgens rapport), maar toch was oude band aan binnenrand afgesleten.

aanlopende rem bij vrij nieuwe auto (toen probleem begon) lijkt mij ook niet waarschijnlijk. remblokken links en rechtse wiel ongeveer gelijk versleten.

auto is net voor uitlijning gekeurd; geen lagerspeling of andere speling gevonden...
@Chatslet; dat klopt denk ik ook. echter hoe kan die band dan afgesleten zijn :-)....misschien moeten ze hier meer rekening houden en juist een paar graden naar links stellen. in tsjechie op vakantie leek het ook meer naar rechts trekken te zijn dan in nederland nog...
 

Wouter1

Forumguru
Beste Hank,
Om het probleem te vinden en op te lossen zul je dingen uit moeten sluiten. (Als je het ten minste op wil lossen)
Met het benoemen van een mogelijke oorzaak als onwaarschijnlijk is deze niet uitgesloten...
Het klopt wel dat het onwaarschijnlijk is dat bij een jonge auto de draagarm rubbers versleten zijn, maar een jonge auto waarvan de uitlijning klopt hoort niet naar rechts te trekken... Dus is er iets niet goed...
De kans is groot dat een voor een jonge auto weinig voorkomend defect de oorzaak is van het probleem...
 
dat klopt. had gehoopt dat het een vaker voorkomend 'kwaaltje' zou zijn, waarmee de oplossing vermoedelijk snel gevonden zou kunnen worden. en misschien dat een hele goede uitlijner ook rekening houdt, met die paar graden afloop van ons wegdek :-)....dus dat de fabriekswaarden iets bijgesteld mogen worden. misschien dat anderen hetzelfde probleem hadden.
 

Huibert

Forumguru
Mijn auto trok ook naar rechts bij aanschaf, gebruikt. Onder garantie 2 keer uitgelijnd waarbij de tweede keer de voor en achter bande verwisseld zijn. Hierna was het al veel beter maar nog niet helemaal naar mijn zin. De derde keer bij een specialist, adres gekregen van een schade hersteller, toen bleek da het sub frame achter net niet helemaal correct stond. Hier zijn toen alle wielstanden op aangepast waarna hij niet meer trok en ook in het geheel veel beter aanvoelt. Is mij toen duidelijk uitgelegd, ook dat hij het subframe had kunnen corrigeren maar dat dit hetzelfde resultaat zou opleveren tegen lagere kosten
 

Chatslet

Forumguru
Bij mijn Fabia Greenline heb ik dit probleem toevallig ook gehad vandaar dat ik ook over de verkanting van de weg begon. Wagen is 3 maal uitgelijnd bij de dealer zonder resultaat. Uiteindelijk heeft Euromaster in Wormerveer het probleem in 2 pogingen verholpen. Ze hebben daar met een laser apparaat de auto uitgelijnd en de wielen kruislings verwisseld. Daar vertelden ze ook dat een auto op 2 manieren is uit te lijnen: De gangbare manier waarbij er rekening wordt gehouden met verkanting van de weg of gewoon absoluut naar het midden. Ik heb voor de 2e optie gekozen en dat bevalt zeer goed. De auto ligt als een huis op de weg en is veel minder "zoekerig". Op de snelweg kan ik de cruise control aan zetten en het stuur loslaten en de auto blijft dan gewoon rechtuit rijden. Is erg handig voor lange stukken als je even een broodje erbij wilt pakken ofzo. Het is eigenlijk alleen met een flinke wegverkanting dat ik er wat van merk. Ook heb ik het idee dat ik krappe bochtjes flink harder kan nemen zonder dat het TCS lampje gaat knipperen of bij erg veel gas de achterkant al te ver uitbreekt.
 
Via ander kanaal nog deze info: bij elektrische stuurbekrachtiging moet stuur precies in stuurhoekmidden gecentreerd zijn anders heeft uitlijnen geen zin
 
Bovenaan Onderaan