Uitlijning stuur

Zoals in het meet & greet forum reeds gezegd hebben wij recent dus een Yeti van 2012 aangeschaft. Nu valt het mij op dat wanneer we in een rechte lijn rijden, het stuur niet volledig recht staat. Het is een klein beetje naar rechts gedraaid. Het heeft totaal geen invloed op het rijden, maar het stoort wel wat. Is dit op te lossen zonder direct naar de dealer te moeten rijden, of niet?

Schippersss

Forumguru
Even uitlijnen, dan zetten ze hem weer op 0.
Maar de grote vraag blijft natuurlijk hoe dat komt? Want zo rolt die niet de fabriek uit.

Wel, wij hebben bij de aankoop gevraagd om een set winterbanden te monteren, dus mogelijk is daar de uitlijning dan niet correct gebeurd...

Cordoba

Forumguru
Andere set banden heeft daar geen invloed op Tommeke. Dit verschijnsel ontstaat meestal als de auto uitgelijnd wordt, en het stuur bij het uitlijnen niet goed recht staat.

Antera

Donateur
als het stuur ervoor wel recht stond moeten ze de banden maar eens even wisselen door ene iets andere weerstand kan het voorkomen dat het stuurd iets scheef staat maar meestal is het puur uitlijning

Ron_2

Senior Member
Uitlijnen zou ik zeker laten doen, voordat je er pas achter komt als je banden scheef slijten.
Het stuurgedrag verbetert er vaak ook nog van. Ik heb de Hyundai die we sinds kort rijden ook meteen laten uitlijnen omdat ik de voorgeschiedenis (qua stoeprandjes e.d.) niet kende, en dat was geen overbodige luxe.

Ik zou wel met de dealer/garage waar je hem gekocht hebt overleggen dat ze niet alleen maar even aan de afstelling draaien om het stuur recht te zetten, maar wel een echte uitlijnbeurt uitvoeren of elders laten uitvoeren met een uitlijnrapport erbij. Dit voor het geval er onverhoopt iets meer aan de hand is dan alleen maar afstelling.
Voor een tientje of 5 á 6 kun je het ook zelf laten doen bij een bandenbedrijf, Kies dan liever niet voor Kwikfit.

EdK

Forumguru
Heb hetzelfde gehad met mijn Roomster een 8 jaren terug
Ook vanuit fabriek dat stuur iets scheef stond tov rechtuit rijden
Efkes de dealer een bezoek gebracht en een half uur later was het verholpen door hun.
Ook opnieuw uitgelijnd

Leon54

Actief lid
1 oplossing, uitlijnen ! Als het stuur niet recht staat is ook een indicatie dat er eens iets gebeurd is. Misschien een stoeprandje geraakt of een kleine aanrijdeing o.i.d.

Schippersss

Forumguru
Weet niet hoe dit zit bij Skoda. Maar bij sommige vw modellen staat het stuurhuis op het subframe. Als deze los is geweest staat het stuur ook niet recht, maar rolt hij wel gewoon recht door.

Cordoba

Forumguru
Heb hetzelfde gehad met mijn Roomster een 8 jaren terug
Ook vanuit fabriek dat stuur iets scheef stond tov rechtuit rijden
Efkes de dealer een bezoek gebracht en een half uur later was het verholpen door hun.
Ook opnieuw uitgelijnd

Overigens een aantal jaren terug kwam dit vaker voor bij nieuw afgeleverde VAG-auto's. Oorzaak was hier vaak het net één tandje scheef monteren van het stuur bij de productie, in zo'n geval kun je ook het stuur loshalen, een tandje verdraaien en weer terugplaatsen.

turboturbo

Forumguru
Ik heb eens tijdens het uitlijnen gevraagd (of nee, het werd me aangeboden herinner ik me nu) om zelf tijdens het uitlijnen in de auto te zitten om het stuur op de 0-stand (midden stand) te zetten. Ik moest 'm heel goed vasthouden en mocht absoluut niet bewegen.

Daarna stond m'n stuur weer perfect recht.

Normaliter doen ze dit fixeren met een stok tussen stuur en de vloer.
Vanaf de grond zetten ze die dan in de auto die 1,5 meter hoger op de brug staat. Dan kun je natuurlijk nooit goed zien of het stuur netjes recht is.

Bovenaan Onderaan