Uitvallend stoplicht en stadslicht bij gebruik caravan / aanhanger

Betreft een Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline van eind 2011. Vorige zomer toen we voor het eerst met de caravan op stap waren heel wat gedonder gehad met uitvallende (linker)stadslicht en standlichtlampen (ook van de Skoda zelf dus) en, erger, bij gebruik "gewone" verlichting geen werking stoplicht. Tevens oplichtende motormanagement en uitlaasgasretour (EGR)waarschuwingslampjes. In Tours (F) uit laten lezen en geen ernstige mankementen gezien. Doorgereden. Wel enkele malen accupool losgemaakt om weer even van waarschuwingslampjes af te zijn. De auto heeft het toen verder perfect gedaan (trekkracht zat en zo) en ik ben er verder ook heel tevreden mee. Na terugkomst is de stoplichtschakelaar vervangen en is herziene software ge-upload. Ik dacht nu dat alles in orde was maar pas geleden, na weer eens aansluiten caravan wéér geen werking stoplicht als gewone verlichting aan was. Stoplicht werkt wel als ik, na opnieuw starten, de normale verlichting van auto+caravan niet aanzet. Ook bij aanhaken andere aanhanger (alles met 13 polige stekkers volgens ISO 11446) geen stoplicht. Trekhaak achteraf aangebouwd maar wel door een in (Bosch) auto-elektro gespecialiseerd bedrijf (tevens leverancier van de auto zelf). Ik weet dat slechte (massa)contacten vaak de oorzaak zijn van dit soort zaken maar voordat ik ga speuren graag jullie mening / tips (de stekkers waren overigens met vaseline behandeld en heb ik nu na de winter schoongespoten met een ontvetter; dat gaf geen verbetering). Lampjes van motormanagement en EGR zijn dit jaar niet aangegaan dus dit lijkt vorig jaar een toevallig samenloop van problemen te zijn geweest. Groet Gerard
 

CDK

Forumguru
Gerard welkom op het forum, er is een topic op dit forum waar je jezelf kan voorstellen, daarna krijg je waarschijnlijk meer reacties dan tot nu toe het geval is ;) hopelijk is er iemand die je verder kan helpen, succes!

greetz Corné
 

Ronnie

Forumguru
Ik zou eens onder de Caravan beginnen met speuren....... Kijk eens met een multimeter of zo of de achterlichten ook gekoppeld zijn, dit werd nogal eens gedaan vroeger..... Tevens zou het goed kunnen zijn dat de remlichten L&R ook gekoppeld zijn. Door deze koppelingen krijg je gegarandeerd troubels met het Can-Bus systeem (het systeem welk alle boordmodules met elkaar verbindt). Dit zou ook het oplichten van de dashboard lampjes verklaren.
 
Zoiets zou zo maar de oplossing kunnen zijn.

Ik zou eens onder de Caravan beginnen met speuren....... Kijk eens met een multimeter of zo of de achterlichten ook gekoppeld zijn, dit werd nogal eens gedaan vroeger..... Tevens zou het goed kunnen zijn dat de remlichten L&R ook gekoppeld zijn. Door deze koppelingen krijg je gegarandeerd troubels met het Can-Bus systeem (het systeem welk alle boordmodules met elkaar verbindt). Dit zou ook het oplichten van de dashboard lampjes verklaren.

Dank Ronnie, De aanhanger is qua bekabeling gebaseerd op een 7-polige stekker en daar zal ik (zelfbouw) de stoplichten L+R en wellicht de achterlichten zeker gecombineerd hebben. Daar zal ik dan dus een kabeltje bij moeten trekken of een geheel nieuwe kabelboom moeten aanleggen. De caravan is ook al 20 jaar oud maar die werd destijds ook al wel met een 13-polige stekker geleverd. Ik neem aan dat de bedrading daar wel op voorbereid is. Dat zal ik natrekken. Feedback daarover kan een hele tijd duren; voorlopig strompel ik namelijk nog een maand of twee op krukken rond. Ik heb twee weken geleden een nieuwe heup gekregen. Maar met de multimeter kan ik al wel controleren of stoplichten L en R en achterlichten L+R met elkaar verbonden zijn want de achterlichten zitten op heuphoogte . . . . . Dank Gerard
 

snackbarry

Nieuw lid
Een vriend van mij had het zelfde probleem. We zijn even aan het zoeken geweest en er bleek sluiting in de kentekenplaat verlichting van de caravan te zitten. Eenmaal vervangen (of lampje er uit) en het probleem was opgelost. Succes
 
Een vriend van mij had het zelfde probleem. We zijn even aan het zoeken geweest en er bleek sluiting in de kentekenplaat verlichting van de caravan te zitten. Eenmaal vervangen (of lampje er uit) en het probleem was opgelost. Succes

Zoiets had ik ook al eerder ontdekt. Als ik de standverlichting aanzette ging na een seconde of vijf alle standlichten links telkens uit. Dat probleem loste ik op door het kentekenlampje te verwijderen. Ondertussen heb ik de suggestie van Ronnie al eens vast doorgemeten. Stoplichten en achterlichten L+R maken contact met elkaar dus dat zal gescheiden moeten gaan worden. Aangezien de caravan al wel een dikke kabel met 13 polige stekker heeft hoop ik maar dat er ergens vanuit een verdeeldoos draden gecombineerd zijn zodat ik niet de hele rattenplan hoef te vernieuwen.Gerard
 
Dag, Ik ben weer een stap verder. Gisteren van een standlicht van de caravan het massacontact los gehad en vernieuwd en e.e.a. opnieuw gemonteerd. Ik heb nog niet kunnen proberen of dit de zaak verbetert want ik kan momenteel niet met de auto rijden (loop op krukken). Ronnie suggereerde in zijn reactie dat de remlichten (en de achterlichten) gescheiden kabels moesten hebben. Dat is raar want volgens ISO 11446 is er maar één contact in de 13-polige stekker want een remlichtsignaal doorgeeft. Hoe zit dat dan? De caravan heeft een (rode) kabel die vanuit de stekker beide remlichten aanstuurt. Bij voorbaat dank Gerard
 

snel

Actief lid
is de massa kabel van de trekhaak wel aan gesloten op een kabel van voldoende dikte bij mij was 4.0 aangesloten op 0.75 zodat hij massa ging halen over andere aansluitingen alles ging knipperen dit was wel bij een niet skoda maar fouten gebeuren ben er na lang zoeken achter gekomen
 

Ronnie

Forumguru
Is de trekhaak-elektronica in de auto voorzien van een origineel aanhangerherkenning-regelapparaat? Ik heb net even het schema van de Fabia II nagekeken, ieder lampje wordt individueel aangestuurd door de boordmodule. Ga je dus lampen koppelen (in de aanhanger/Caravan), dan kloppen de waardes niet en geeft dit geheid problemen met de verlichtingscontrole. Wanneer er een originele trekhaak is gemonteerd zal de betreffende aanhangermodule zich onder de rechter voorstoel bevinden; bij een after-market inbouw zou de module (indien aanwezig) ergens links of rechts in de kofferruimte moeten zitten.
 
Dag

Zowaar lijkt het probleem van de haperende remlichten min of meer opgelost. Ik heb het massacontact in het standlichtje linksboven op de caravan vernieuwd. Nieuw kabeltje geknipt (oud kabeltje was nogal zwart geoxideerd koper) en een nieuw lipstekkertje aan de ene zijde en nieuw oogstekkertje aan de andere zijde. Terug gemonteerd met een nieuw niet-geoxideerd schroefje. Gisteren mijn dochter de auto voor de caravan laten manoeuvreren (kostte tien minuten) en stekker aangesloten. De eerste keer werkte de combinatie stoplichten met standlichten nog niet. Na herstart werkte alles perfect; ook na meerdere keren weer opnieuw starten. Wel gaat het controlelampje van de verlichting nog aan. Dus ik zal, als ik weer gewoon mobiel ben en onder de caravan kan kruipen, eens alle contactjes aandraaien/opschuren of behandelen met contactspray. Anders moet de Bosch car service die auto en (later) trekhaak leverde/monteerde de hele combinatie maar eens doormeten. Het lijkt er in ieder geval op dat stroomdraden scheiden van remlichten niet nodig is om de combinatie goed te laten werken.

Voorlopig is het probleem van de haperende (rem) lichten (gevaarlijk!) opgelost. Iedereen dank hiervoor.
 
Dag
Te vroeg gejuicht. Aangezien ik door de onjuiste werking bij de eerste test met de auto aangesloten nog niet overtuigd was heb ik alles nog eens langsgelopen. In de 13 p stekker van de caravan alle schroefjes aangedraaid; zwarte draad (achterlicht links) zat zelfs los. Daarna onder de caravan gekropen en de verdeeldoos geopend. Daarin alles netjes. Toch maar alle stekkertjes ingespoten en een keer heen en weer geschoven. Alles is ook correct aangesloten. Stoplicht loopt enkelvoudig naar achteren door en wordt achterin via een verdeeldoos alsnog nog opgesplitst. Wel heb ik de hoofd-massa-aansluiting (zo te zien ong. 4 mm2) die dik onder de tectyl zat op het frame maar eens losgeschroefd (rvs schroef). Iets oxide op de sluitring. Nieuw stekkertje gemonteerd, frame kaal gekrabd en alles met tectyl weer terug gemonteerd. Auto aangesloten: Parkeerlichten links werkten niet. Kentekenlamp verwijderd en toen was dat OK. Maar stoplichten werken 2 seconden en worden dan "afgekeurd" en doen het dus niet. Bij indrukken rempedaal gaat ook het verlichtingscontrolelampje aan. Knipperlichten en mistachterlicht werken allemaal zoals het hoort (incl. uitschakeling mistachterlicht vd auto). Als ik onze oudere (2003) Peugeot Partner (met 13 p stekkerdoos maar vlgs. mij geen canbus aansluiting aansluit werkt alles perfect. . . . . Ik weet het nu ook niet meer. Ik ontdekte gisteren wel dat een van de pinnen in de 13 p stekker gebruikt kan worden voor "aanhangwagenherkenning". Daar zit bij mij niets. Ik weet ook niet hoe dat zou moeten functioneren. Kabeldiktes lijken me allemaal OK evenals wattages van de (klassieke) lampjes. Ik denk dat ik mijn (auto)dealer maar moet vragen of hij een geavanceerd testapparaat heeft waarmee hij kan testen of a) de Skoda wel correct is afgeregeld (juiste toleranties/parameters weet ik veel) en b) of de caravan-elektronica voldoet aan de randvoorwaarden. Of heeft iemand nog een idee?
 

Cordoba

Forumguru
De trekhaakmodule moet op meerdere punten aangemeld worden via VASkast of Vagcom. Juist bij dealers zie je dit regelmatig fout gaan, doordat de trekhaak maar op één plaats in het systeem wordt aangemeld.

Je kunt eens kijken of een andere moderne auto (dus met alle foefjes van aanhanger-herkenning) ook een probleem heeft met je caravan, of precies de omgekeerde test doen: een andere aanhanger of fietsendrager aan de trekhaak aansluiten en kijken welk effect dat heeft.
 
Dag
Ik heb je suggestie even in een mail geplakt en achter mijn mail aangestuurd die ik gisteren naar mijn Bosch garagebedrijf gestuurd heb (leverancier van auto en (later) trekhaak). Lijkt me haast dat zoiets de basisoorzaak moet zijn. Jammer dat zo'n auto struikelt over zijn eigen, als slim en handig bedoelde verlichtingscontrolesysteem. Geen wonder dat men bij grote verkeersvliegtuigen slechts 1/10 van de hoeveelheid softwareregels durft te schrijven als bij moderne auto's. Daar speelt men maar liever helemaal op zeker . . . .
 
Auto en caravan zijn naar de leverancier geweest en ook naar Skoda dealer Vruggink in Halle. Na het uitlezen van de boordcomputer (b)leek tot verrassing van het autobedrijf de storing verholpen. Ook Skodadealer kon niks abnormaals verder vinden. Bij thuiskomst werkte alles nog hoewel controlesysteem direct met waarschuwingslamp zei dat er bij intrappen rempedaal iets niet klopte. Een paar dagen later bleken tochde remlichten weer niet aan te gaan dus weer terug bij af.
Splinternieuwe fietsendrager gekocht met originele 13-p stekker. Zelfde probleem. Paar dagen later exact dezelfde type Skoda (met af fabriek trekhaak) aangesloten op caravan: Ook bij deze auto gingen de remlichten uit en ging controlelampje branden. Probleem ligt dus toch bij Skoda!
Omdat vakantie dichterbij kwam en een oplossing vanuit Skoda niet dichterbij lijkt te komen zelf ingegrepen. Nu op alle drie de aanhangers die ik heb de gecombineerde rem/standlichtlampen vervangen door P21/5 LED lampen zonder CANBUS aanpassing (van ABC-led.nl). Deze verbruiken zo weinig dat de auto ze niet ziet (maar geven voldoende licht). Remlichten werken nu perfect en controlelampje van de auto gaat niet aan. De kentekenverlichting (alleen links) heb ik nu ook LED waardoor de standlichten links niet meer, zoals vroeger, compleet uitvallen. Opgelucht dus "opgelost" maar slechte beurt voor Skoda/VAG. Ik ben benieuwd of Skoda nog met een èchte oplossing komt zodat ik (en de bezitter van de andere Skoda) niet tot noodgrepen als het monteren van LED lampjes over hoef te gaan bij elke aanhanger die ik eens wil gebruiken. Dank iedereen voor de hulp.
 

Cordoba

Forumguru
Uitermate vervelend Inibara, dat ondanks alle tijd en moeite het probleem niet in de basis is opgelost, maar eigenlijk met lapmiddelen (LED's) omzeild.

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat het probleem niet bij Skoda/VAG ligt, in de betekenis van een slecht product, maar dat er een stukje kennis ontbreekt bij de dealer. Het niet vinden van foutmeldingen, gebeurt volgens mij wel vaker als de fout zit in onvolledig aanmelden van later toegevoegde systemen/modules. De vraag is ook of de dealer in alle modules die van belang zijn voor de trekhaak, ook heeft gekeken. Misschien op zoek naar iemand met Vagcom én ervaring met het aanmelden van trekhaakmodules, zodat ie kan checken of alles klopt.
 
Dag,
Na vele maanden is er uiteindelijk duidelijkheid gekomen in het mysterie van uitvallende verlichting (die soms pas weer ging werken na de accuklem losgemaakt te hebben). Ik ken nu drie Fabia II bezitters met verlichtingsproblemen wanneer een aanhanger of fietsendrager o.i.d. aangesloten wordt; allen met auto's uit eind 2010 of begin 2011.
Nadat ik dit probleem voorgelegd heb aan Skoda Nederland is mijn dealer aan het uitzoeken geslagen. Daaruit is duidelijk geworden dat op een aantal Fabia II modeljaar 2011 (maar gebouwd eind 2010 of 2011) kabelsets gemonteerd zijn waarvan (door de VAG organisatie) beweerd werd dat ze òòk voor Fabia's uit 2010 geschikt waren. Deze blijken echter NIET geschikt voor de Fabia facelift (dus modeljaar 2011 maar eventueel al gebouwd najaar 2010 met Canbus.
Concreet: De op mijn auto gemonteerde kabelset EEA 997 006 EL geeft elektronische problemen. Wat gemonteerd had moeten worden is kabelset: 5J1 055 316 A (accessoire nummer: ZF 5J0 702).
Mijn dealer zal de goede kabelset nu monteren.
Dank (toch) voor de tips op dit forum; maar het probleem lag uiteindelijk dus wel in (tijdelijk) verkeerd aankoopadvies binnen de VAG organisatie.
Gerard van Dijk
 
Dag,
Ter afronding: De juiste kabelset voor de facelift Fabia (vanaf eind 2010 uitgeleverd) is nu door Auto Scheers in Giesbeek (onder garantie) gemonteerd. Het geheel werkt nu goed, zowel in combinatie met een aanhanger met klassieke gloeilampen als met mijn aanhangers met geheel of gedeeltelijk LED lampen. Deze LED-lampen zijn geen van alle van het canbus type dus het systeem ziet nu wel dat er een aanhanger aanzit maar kijkt verder (gelukkig) niet zo nauw. Ik neem ook aan dat als er een lamp uitvalt van de caravan dit niet in de vorm van een waarschuwing in de auto zichtbaar zal zijn (maar wie maalt daar om; alles beter dan wat me eerder overkwam; wekenlang rondrijden zonder stoplicht of stadslichten aan een kant was erg ongemakkelijk, ja zelfs gevaarlijk). Alles OK nu.
 
Bovenaan Onderaan