uitvallende cruisecontrol

Beste forum leden,

Ik ben nieuw op het skoda forum. Na jaren garage onderhoud ga ik nu het meeste zelf proberen te doen. En daar is een forum natuurlijk prachtig voor.

Mijn cruisecontrol (skoda oktII 2006 1,9TDi)valt bij omgevingstemperaturen van 15 graden en hoger uit. Dan doet hij het niet meer. Ook in de winter na een langer rit waarbij het in de motorruimte goed warm wordt valt de crisecontrol uit. Ik heb een idee dat het ergens een opnemer is. Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

Jan Willem
 

cvegreen

Forumguru
Welkom hier op het forum , zou ik daar het voor iedereen dan makkelijker is je ook eens kunnen voorstellen in meet&greet ?
Er zijn hier inderdaad een aantal technisch aangelegde leden die u hopelijk wegwijs kunnen bieden om dit euvel op te kunnen lossen .
 

Erik_NL

Forumguru
<Ronnie> en <Monteurtje> weten er beslist meer van, maar naar mijn spaarzame ervaringen met VAG cruise controls ligt het vaak aan de bedieningshendel als de c.c. niet oppakt (resume). Vervanging daarvan is plug en play.
 

Ronnie

Forumguru
Ik denk toch dat er een ander probleempje speelt, het is afhankelijk van de temperaturen, is de ECU(computer) al op storingen uitgelezen? Ik vermoedt iets met turbodruk/EGR,/temperatuur/druksensor waarna de computer een fout constateerd en zodoende de CC blokkeerd.
Dus even de zaak uit(laten)lezen........
Ik ben uitgegaan van een 1.9 TDI, code BKC met een handbak GQQ.
 

Ronnie

Forumguru
Je kunt het zelf met de laptop en Vag-Com/VCDS, of een medeforummer welke het wel heeft.
Ik wil hiermee zeggen dat het functioneren van de cruisecontrol afhankelijk is van erg veel parameters, bij het minste of geringste foutje wordt "hij eraf gedonderd", dus moeilijk zomaar een diagnose te stellen vanachter de PC.
 

higgy

Forumguru
Ronnie, zonder aan je deskundigheid te twijfelen: ik herken deze fout exact van mijn eerste O2. Bleek toch wel symptomatisch te zijn bij de O2's van dat jaar, en vervanging van de CC-handle heeft het probleem geheel verholpen.
 

Ronnie

Forumguru
Ik kan echter het euvel dan niet koppelen met het temperatuurverschijnsel van boven de 15 grC........
 
goedemiddag allemaal op deze zonnige middag ,
is de Wet van Murphy hier van toepassing?

uit laten lezen kost in principe toch niets , als je daarna de cc-hendel bij de dealer besteld en laat plaatsen? als inderdaad je hendel stuk is , zo niet kun je altijd nog besluiten zelf een en ander te doen.
 

Cyrus

Actief lid
Ronnie, zonder aan je deskundigheid te twijfelen: ik herken deze fout exact van mijn eerste O2. Bleek toch wel symptomatisch te zijn bij de O2's van dat jaar, en vervanging van de CC-handle heeft het probleem geheel verholpen.

Idem met mijn Octavia II uit 2007. Als de CC tijdens het rijden helemaal uit valt, waarbij ook het lampje in de snelheidsmeter uit gaat, is dat op zeker de handle. De ruitenwisserhandle geeft soms ook problemen in de intervalstand: dan zet je 'm op interval en dan gebeurt er niks. Overige standen werken dan wel prima. Is ook de handle.

Probleem zit 'm in de contacten van de tuimelwieltjes. Die raken versleten en geven dan problemen.

Ik kan echter het euvel dan niet koppelen met het temperatuurverschijnsel van boven de 15 grC........
Of het probleem temperatuurafhankelijk is, weet ik niet. De symptomen die TS beschrijft, zijn op 100% zeker te wijten aan problemen met de handles.

Ik heb na vervanging ook een nieuwer type handle gekregen, er is namelijk een modificatie op geweest.
 
Hoi Cyrus,

Zoals je beschrijft lijkt het precies de handle, maar ik weet zeker dat het temperatuur afhankelijk is. Zolang het vriest doet hij het goed. Boven nul na lange tij rijden dan valt hij uit. Als de buiten temperatuur boven 15 graden komt is hij meestal meteen weg en dus het lampje uit.
 

Cyrus

Actief lid
Bij mij trad de ellende in de zomer op en heb er vrijwel meteen iets aan laten doen. Even een weekje aangekeken of het niet een éénmalig foutje was (wat mij met een vorige auto wel eens is overkomen). Klacht bleef en dus meteen actie genomen (vervanging beide handles). Klacht daarmee opgelost, ook in de koude winter geen enkele keer meer deze storing gehad, alles werkt sinds de vervanging feilloos.

Desondanks kan ik dus niet bevestigen noch ontkennen dat de storing van de handles temperatuurafhankelijk zou kunnen zijn.

Als je de auto bij de Skoda-garage laat uitlezen, kunnen ze het exact zien waar de fout in de CC zit. Dat was bij mijn auto in ieder geval wel zo: de OBD gaf aan dat de fout "aan het stuur zat", ook voor de ruitenwisser was de storing in het geheugen te vinden.
 

Cyrus

Actief lid
Zeker doen, dan weet je gelijk waar je aan toe bent. Het uitlezen kost doorgaans niets of heel erg weinig, als je het "lief" vraagt. Zeker als je vervolgens de reparatie daar laat uitvoeren, of op z'n minst de onderdelen bij hen bestelt, mocht je de reparatie zelf willen uitvoeren.
 

VEEJAY

Forumguru
Soms als het 's ochtends echt koud is doet ie het niet, even opnieuw starten en dan gaat het weer weken goed. Blijft een raadsel, maar ik heb ermee leren leven.
 

VEEJAY

Forumguru
Nee op diesel. :tongue:

Vagcom geeft er geen (freeze frame) melding van dus ook moeilijk te reproduceren om de oorzaak op te sporen. Omdat het niet vaak gebeurt, belsoten om er geen geld aan te spenderen.
 

Cyrus

Actief lid
Ik begrijp je standpunt. Maar zie je in het storingsgeheugen ook geen oude foutmeldingen dan? De dealer zag bij mijn auto een rijtje "historische" foutmeldingen, daar zat zelfs een melding bij dat de instapverlichting in de rechter voordeur stuk was :shocked:
 

VEEJAY

Forumguru
Meldingen kunnen inderdaad vastgehouden worden, sommige meldingen worden opgeteld tot een bepaalde herhalingswaarde overschreden wordt voordat de bestuurder een melding krijgt.

Ik heb nog geen enkele cruisecontrol melding gezien (ooit), ik lees mijn auto ongeveer 1x per maand uit. En laatst dus na zo een cruisecontrol storing even gekeken en dat leverde niks op.
 

Wijnand850

Forumguru
Ik heb van de dealer begrepen dat cc meldingen 50 starts geregistreerd blijven, daarna vervallen ze. Echter, mijn O2 is ook diverse keren uitgelezen op cc storingen en daar kwam nooit iets uit (terwijl ik een paar keer direct bij het optreden van de storing naar de dealer ben gereden, zonder de motor uit te schakelen). Als er bij het uitlezen niets gevonden wordt, wil dat dus zeker niet zeggen dat er niets aan mankeert. En zoals al eerder is gezegd: hoewel de schakelaar storinggevoelig is, is de hele cc gevoelig voor storingen op een totaal andere plaats in de auto. Vorig jaar is bij mij een storing verholpen door de gloeibougies te vervangen en de CANbus aansturing van de radio.....

Groet,
Wijnand.
 
Bovenaan Onderaan