Universele Light/Rain sensor.

MacManiac78

Forumguru
Automatisch wissen en Coming home zou (nu) ook mogelijk moeten zijn door het plaatsen van deze universele sensor.
Ik heb de module reeds elders gezien (€29,-) maar die bezat daar slechts de licht sensor en niet de regen sensor.
De te vinden goedkoopste is DEZE.

Wilko

Senior Member
Is het zo dat deze sensor zonder andere veranderingen of hardware geïnstalleerd en aangesloten wordt en dan werkt, of moet je auto daar al van te voren geschikt voor zijn?

Skoody Boo

Actief lid
uh, ik heb van dit onderwerp niet het flauwste benul, maar als iets 5 dollar kost en er staat "universeel" op... dan moet je aan dat ene woordje op zich genomen niet te veel op hangen denk ik

MacManiac78

Forumguru
Antera, jij hebt inzage in ETKA, toch? Heb je een draden overzicht van de BMC? (Ik neem aan dat de module hier aangeprikt moet worden.) De puls voor openen/sluiten is nodig. Weet je misschien ook te vinden of er voor de Fabia een Euro (auto) lightswitch te vinden is (en welk nummer deze heeft) degene die ik vind hebben allemaal een andere connector. Zou ik hier te maken krijgen met CAN-BUS (en dus storingen)?
Complete set

Chatslet

Forumguru
Ik heb zoiets in mijn Ford Fiesta gehad. Je hangt hem aan constante en geschakelde spanning en verbind hem met de geschakelde kabels van je lichtschakelaar en je ruitenwisserschakelaar. Zitten gewoon twee relais in die de schakelaars omzeilen als er regen of minder licht wordt waargenomen. Voor coming home moest ik een draad naar de motorruimte maken omdat daar de relais van de koplampen zat.
Het is dus een universeel setje in die zin dat het in oudere auto's met een beetje doormeten en solderen hier en daar is in te bouwen. Ik denk dat een auto met can-bus het niet zo grappig vind als er ineens stroom naar lampen en ruitenwissers wordt gestuurd zonder dat de boordcomputer daar opdracht toe geeft. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de lamp controle. Als de lichten uit staan meet de boordcomputer ook of deze defect zijn door er hele kleine pulsjes stroom heen te sturen en te meten wat er terug komt. Dan zou zo'n module er ineens even de volle accu spanning op zetten. Kun je dus beter niet doen.

Als je een regensensor wilt hebben dan heb je nodig:
* Automatisch dimmende binnen spiegel van recente Volkswagen/Seat/Skoda (hier zit de sensor ingebouwd)
* Lichtschakelaar met standje auto
* Central Electric module (VCDS module 9) waarbij je in VCDS rain closing etc... kunt aan zetten

Een goede kandidaat donor auto is een recente Seat Ibiza met het technic pakket of bijvoorbeeld een recente volkswagen Polo. Deze zijn namelijk grotendeels identiek aan de Fabia 2.
Inbouw gaat ongeveer zo: How to add auto headlights and auto wipers to a VW Jetta, Golf, or Sportwagen
Zou erg cool zijn als we dat op dit forum voor elkaar zouden krijgen.

MacManiac78

Forumguru
Ik had de link al eens gevonden en misschien zelf al wel ergens gepost ook. Dit is natuurlijk verreweg de mooiste optie, maar ook de meest arbeidintensieve.

Chatslet

Forumguru
Ik denk dat het elkaar niet zo veel ontloopt. Met zo'n universele module mag je ook flink wat uit elkaar slopen om overal bij te kunnen en loop je ook nog het risico op storing en in het ergste geval gaan er zelfs dingen stuk.

Antera

Donateur
werkt zoals eerder omschreven . universele sets werken buiten de BCM om dus daar heb je weinig aan. er is ook wel een schema van de BCm maar niet in ETKA alleen in Elsa maar dat is niet in een bestandje en zijn er veel meer.

MacManiac78

Forumguru
Mmmm.. juist ja.
Dan misschien toch maar de VAG sensor ergens wegwerken.
De dimmende spiegel en de auto wiper zal me aan m'n derriere oxideren.

Chatslet

Forumguru
VAG sensor zit dus in de dimmende spiegel. Ook zit de aansluiting daar in de buurt, achter het interieurlampje als het goed is.

Noord26

Forumguru
@ MacManiac en Chatslet: Waarom hebben jullie de claxon aan staan bij het afsluiten van de auto? Het is bij wet niet toegestaan om de claxon te gebruiken met uitzondering als er dreigend gevaar is. En daar valt op slot doen van je auto niet bepaald onder?

MacManiac78

Forumguru
Ik heb er al eens gekeken, maar ik zie die voorbereiding niet. Zelfdimmende spiegel is behoorlijk aan de prijs. En het polijsten van de binnenzijde van de ruit zie ik niet zo zitten.

MacManiac78

Forumguru
@Noord: Dan kan ik weglopen en hoef ik niet achterom te kijken of de lampjes knipperen.
Oom agent vond het geen probleem. Ik heb het ook op een Transporter van de Rood/Blauwe streep auto van deze meneer aangezet.

Noord26

Forumguru
@Noord: Dan kan ik weglopen en hoef ik niet achterom te kijken of de lampjes knipperen.
Oom agent vond het geen probleem. Ik heb het ook op een Transporter van de Rood/Blauwe streep auto van deze meneer aangezet.

"Dan kan ik..", het gaat niet alleen om jou. Hierbij een voorbeeld uit eigen ervaring en een aanname waardoor je even verder had kunnen beoordelen.

Zeer vreemd dat iemand die de wet moet hanteren het geen probleem vindt? In de buurt heeft er iemand ook zijn claxon bij uitzetten van de auto uit laten zetten toen zijn buurman netjes kwam vertellen dat zijn kleine telkens wakker schrok die in de middag even lag te slapen met het raam open aan voorzijde van het huis. Het kan altijd gebeuren dat je kindje wakker wordt van zoiets, maar als het elke dag opnieuw gebeurd en het wettelijk niet toegestaan is zet ik vraagtekens achter de betreffende wijkagent en de naleving van de regels. Die zijn er niet voor niets en kunnen, aangaande dit voorbeeld, meer storing veroorzaken als wenselijk.

Ik moet er niet aan denken als ik straks weer op een camping in Spanje sta met meer als 1000 sta plaatsen en waarbij de helft de auto als tijdelijke opslagplaats gebruikt. Dan hoor je heel de dag claxonerende auto's! Ga je op voorhand geen vrienden mee maken.

Bovenaan Onderaan