Update Amundsen

Fabia 123

Forumguru
Hallo allemaal,

Een voordeel van het nieuwste Amundsen systeem is dat je het zelf gratis kan updaten, maar de bestanden zijn erg groot en ik denk dat het laden van een update veel tijd kost.
Heeft iemand hier al ervaring mee.
Groeten Fabia123

Rallye

Forumguru
Twee vragen:
1) Welke update bedoel je, die van de kaart of die van evt. nieuwe software; en
2) Wat bedoel je met "laden"? Het downloaden van het bestand, of het inladen van van evt. nieuwe sotware?

Dan een antwoord: de mogelijkheid om nieuwe software te downloaden heb ik bij mijn auto nog niet gebruikt, dus daar kan ik niets over zeggen. Op internet staat wel een filmpje (bij een MIb 1 Amundsen):

Het downloaden van de kaart (12Gb) kan inderdaad lang duren; geheel afhankelijk van je internetsnelheid. Mocht je zelf een langzame verbinding hebben, dan kun je het bestand natuurlijk ook bij iemand downloaden die een snellere verbinding heeft. Of je laat je PC een nachtje aanstaan.

Het downloaden en uitpakken naar de SD-kaart is dan vervolgens ook alle werk dat je bij een Amundsen aan de kaartupdate hebt: in tegenstelling tot de Columbus (die de kaart van SD naar zijn eigen geheugen zet), navigeert je Amundsen vanaf de SD-kaart. Dus: SD-kaart met nieuw materiaal erin en klaar ben je!

Fabia 123

Forumguru
Hallo Rallye,

Bedankt voor de uitgebreide reactie,
Het kost dus veel tijd om te downloaden maar als je dat weet is dat geen probleem.

Mijn Fabia is net nieuw dus er is nog geen update nodig voor de Amundsen, maar in November is er weer een kaartupdate en softwareupdates kunnen ook op een ander moment komen.

Ik vraag me af of je eerst de sdkaart moet leegmaken en dan alles opnieuw moet downloaden dus inclusief de eventuele softwareupdates.
Dit lijkt mij een mooi platform om van elkaar de leren wat wel en niet werkt.

Wat betreft de vragen:
1 Ik bedoelde beide.
2 Ik bedoelde het downloaden van een kaartupdate en/of softwareopdate en het uitpakken op de (lege)? sdkaart.

Skoda-MAN

Forumguru
er zijn al verschillende topics over de Amundsen, Amundsen + en de Amundsen MIB 1 en 2 zowel voor problemen als voor updates.

Fabia 123

Forumguru
Hallo Rallye en Skoda-MAN,
Bedankt voor de aanvullende info. Er zijn veel overeenkomsten tussen de navi on de Octavia 3 en de Fabia 3. Misschien is het handig de navigatie topics in te delen naar systeem en type binnen het systeem?.

Mers

Nieuw lid
Maar eeh, zoek al even op het internet (en hier op forum) maar geen antwoord. Hoe zit het met de landen? Kun je zelf "per land" kiezen wat je download? Of gooi je heel "europa" erop. Wie heeft er een leuk 'lees linkje' voor? :D

Bakkertje

Forumguru
Een leuke link: http://www.volkswagen.nl/navigatie-update

Als je doorklikt op discover serie en je kiest dan voor een model, modeljaar en type navigatie kun je de kaarten downloaden zonder VIN nummer. In mijn geval kies ik een passat uit 2014 icm een discover media en dan kan ik kiezen uit Oost europa of west europa
http://www.navigation.com/is-bin/IN...me_campaign_light&&Page=VW_Europe_Media_MIB2&

Daar zie je overigens voor de RNS modellen een linkje naar een webwinkel, voor die modellen is er niets te downloaden..

Mers

Nieuw lid
Thanks! Heb even gekeken. Duidelijk verhaal.
Oh ja, totaal ontschoten dat ze HERE maps gebruiken... Prima zet! Nu is het gratis :D
Jammer dat Bosnie net onder Oost Europa valt, want daar rij ik heen. Anders had ik aan West Europa voldoende.
Hopelijk is dit hetzelfde voor OIII Amundsen. Dat zou super relaxt zijn.

Maar hoe is de file informatie in de praktijk?
Gebruik nu TomTom GO en moet zeggen dat qua verkeersinformatie en eventueel omrijden het subliem werkt.

Bakkertje

Forumguru
De OIII Amundsen is hetzelfde als de discover media bij VW, dus dat zit wel snor :jaja:

File informatie bij mij (ik heb een Amundsen van VW) komt gewoon via TMC of via Internet. Via TMC is het niet beter of slechter dan anders..
De informatie via Internet is veel gedetailleerder en nauwkeuriger. Echter (ik weet niet hoe dit bij Skoda is) heb je daar bij VW een abonnement nodig voor de online diensten. Die zat er voor een jaartje bij en is bij mij inmiddels verlopen. De ervaring leert (wellicht heb jij dezelfde ervaring met TomTom?) dat het ontwijken van files niet echt werkt in NL, dat doen namelijk heel veel mensen en daar schiet je per saldo vaak weinig mee op. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van je route waarbij ik veel vanuit regio Nijmegen naar de randstad reis.

Rallye

Forumguru
De Octavia III heeft een Amundsen zonder internet; je zit dus aan TMC vast. Nadeel van TMC is dat het vooral op snelwegen gericht is en dus drukte op het onderliggende wegennet niet ziet. Evt. omleidingen via dat onderliggende wegennet kunnen dus verrarssend zijn. Eigenlijk hetzelfde als @Bakkertje van het in principe uitgebreidere Live verkeersinfo zegt.... Dat valt me dan dus tegen.

Een oplossing is om Smartlink (Android auto en Apple Carplay) te gebruiken. Mogelijk moet dit eerst worden geactiveerd (dat kost geld). Dan kun je via Google Maps of Apple kaarten navigeren, waar (in elk geval bij Maps, bij kaarten weet ik dat niet zeker - zoveel heb ik het nog niet gebruikt) live verkeersinfo.

Bakkertje

Forumguru
@Rallye Ik dacht eerlijk gezegd dat de functionaliteit gelijk zou zijn tussen de Amundsen en de VW variant..? Als dat niet zo is dan lijkt me dat een mooie uitdaging voor mannen als @Antera ik kan me haast niet voorstellen dat er voor VW een ander MIBII toestel wordt gebouwd dan voor Skoda. Bij mij is het wel degelijk mogelijk om Internet diensten te gebruiken via wlan. Dan zou het een kwestie van programmeren moeten kunnen zijn. Hoewel die diensten in mijn geval gekoppeld zijn aan een abonnement wat online geactiveerd moet worden.. Dat lijkt me dan weer lastiger om met vagcan pro / VCDS aan te passen...

Rallye

Forumguru
@Bakkertje Mijn eigen ervaring is dat het VW-systeem wel in de Superb III zit, maar niet in de Octavia. Ik had mij enigszins verheugd op de wifi-functionaliteit van de Amundsen in mijn Octavia, maar bleek een verkeerde handleiding te hebben gedownload - die van de Superb. In mijn Octavia met MIB 2-Amundsen zit geen (mogelijkheid tot) wifi.

Bovenaan Onderaan