update naar 2024 Amundsen MIB1(of2) Octavia3 - juni 2013

tompoes

Nieuw lid
Ik wil graag navi-data updaten, maar SD kaart is te klein. Nieuw gekochte 32Gb sd kaart (niet van Skoda) accepteert het navsysteem kennelijk niet. Van alles geprobeerd, ook met oude navdata, maar nope, nada, nix. Het rare is dat de 10 Gb bestaande kaart (wél van Skoda) maar 7,3 G ruimte heeft. Ik kan met de beste wil vd wereld niet zien waarom. De nieuwe kaart móet op die kaart kunnen, maar moeten er dan verborgen bestanden af?

Dus vragen aan Forum:
1. Kan een nieuwe 2024/25 update uberhaupt nog wel draaien op die oude Amundsen? Het is een heel andere bestandsstructuur.
2. Hoe krijg ik de bestaande skoda card zo leeg dat de nieuwe kaart er wel op past? Even gesteld dat ie dan zou werken

De officiele dealer keek bij mijn vragen of hij het in Keulen hoorde donderen. Repliek: "ik begin pas bij 2018 en latere modellen te denken. Ik weet er totaal niets van". Fijn...

hemi24

Forumguru
Je Amundsen accepteert standaard enkel een officiële Skoda kaart (of VW).
Dus of een nieuwe grotere kaart bij de dealer halen, of je unit laten vrijschakelen, zodat deze wel “blanco” SD-kaarten accepteert.

Rallye

Forumguru
Of een kaart halen zonder beveiliging - ik heb er ooit één van Amazon gehaald.

Een Octavia van juni 2013 is een MIB1 - MIB2 was er pas vanaf juni 2015. Amundsen van die jaren werken enkel met de originele kaart - vreemd dat je dat nergens gevonden hebt. Mij staat bij dat de MIB1 niet meer geüpdatet wordt sinds 2020 of zo.

Mijn ervaringen met de update-mogelijkheden van het Amundsen navigatiesysteem zijn als volgt. In 2020 kocht ik een Octavia van 2014 met dit systeem met een navigatie bestandsversie van 2019. Ook ik kreeg er met geen mogelijkheid een actuele update op via de officiële kanalen. Totdat ik ergens in dit forum een tip vond, dat je de nieuwste update beter bij een ander VAG-merk (Seat) kon downloaden. Die waren daar simpelweg sneller en actueler mee. Downloaden moest dan rechtstreeks op de juist geformatteerde SD card, dus niet eerst naar een laptop of pc. Daarna uitpakken en verder installeren. De originele SD was al direct te klein, dus een nieuwe 32 GB card gekocht en op de juiste wijze geformatteerd en daar de bestanden op gedownload. Vervolgens uitgepakt op dezelfde SD!. Dit functioneerde prima en de uiteindelijke installatie in de auto duurt weliswaar bizar lang, maar het werkte wel. So far so good, totdat ik tot de ontdekking kwam dat veel nieuwe wegen en wegaanpassingen nog niet doorgevoerd waren. De nieuwste update liep al weer meer dan een jaar achter. Ergernis volop en daarom een welgemeend advies: koop een functionele en degelijke telefoonhouder (ik heb veel plezier gehad van de: WEGMAN™ Telefoonhouder met QI Draadloze Oplader Auto 15W. Dan maak je gebruik van de verschillende actuele navigatieapps op je mobiele telefoon, die dan ook nog eens draadloos opgeladen wordt. Met een beetje creativiteit kun je de bekabeling vrijwel onzichtbaar in de middenconsole wegwerken en heb je bovendien een 3-poorts USB aansluiting beschikbaar.
Omdat ik de auto vrij snel daarna inruilde voor een 2018 versie, mocht ik van een Columbus systeem gaan genieten. Zelfde probleem met de navigatieversies en daarom al vrij snel overgestapt naar CarPlay.

EdK

Forumguru
Rij met twee Navi systemen van VAG
Een MIB 2 in me bedrijfs caddy en een MIB3 in de Fabia 4
De Fab4 update zich on the air en is daarbij ook nog zelflerend dus maw als ik mijn woonwijk benader via mijn route en niet die van de navi in eerste instantie dan neemt hij dit op bepaald moment over !!
Met de Navi in de Caddy lezende het kaart materiaal van SD heb ik eigenlijk ook weinig problemen, rij door geheel NL en delen van Duitsland en België en af en toe Luxemburg.
En kom altijd op de juiste lokatie aan !! Wel eens google maps er bij aangezet en ook dan hebben ze nagenoeg de zelfde route uitgezet.
Alleen in laatste geval met de Navi moet je zelf de SD kaart met kaartmateriaal up to date houden....

Slider

Forumguru
@tompoes Ik begrijp dan dat je huidige Skoda SD 16Gb is? 10Gb is geen SD standaard, altijd 2, 4, 8, 16, 32, 64 enz.
Als er minder data op staat, is het of hele oude EU of maar een deel van EU kaarten er op.

Welke versie van de kaarten probeer je er op te krijgen? Heel EU of alleen een deel er van?
Waar heb je de update vandaan, is dat wel de juiste versie voor je Amundsen?

De huidige EU maps passen niet meer op een 16Gb SD kaartje, wat vroeger wel kon. De data is teveel gegroeid afgelopen jaren.
Je SD moet zoals gezegd echt van VAG zijn, of je unit moet zijn aangepast elke SD te accepteren. En het moet FAT32 zijn geformateert, mag niet NTFS zijn wat Windows wel eens wilt doen.

Rallye

Forumguru
@Brookontour Had jij wel een Amundsen? Want bij een auto uit 2014 is alleen bij de Columbus een installatie vanaf de SD naar het systeem nodig. De MIB1 en MIB2 Amundsens navigeren vanaf de SD-kaart namelijk. Dat is echt SD-kaart er in en rijden.

@Brookontour Had jij wel een Amundsen? Want bij een auto uit 2014 is alleen bij de Columbus een installatie vanaf de SD naar het systeem nodig. De MIB1 en MIB2 Amundsens navigeren vanaf de SD-kaart namelijk. Dat is echt SD-kaart er in en rijden.
Wellicht heb ik het niet juist verwoord: ik had een Amundsen met idd een MIB2, waarbij de navi SD in het eerste slot zat. Zoals ik schreef moest ik de bestanden met 7z uitpakken op de sd card. De auto daarvoor was een Golf GTE die ik zakelijk reed, met Columbus MIB2.
Het mag al duidelijk zijn, ik vind de update mogelijkheden ronduit slecht en gecompliceerd.

EdK

Forumguru
vind de update mogelijkheden ronduit slecht en gecompliceerd.
Wat is volgens jou het verschil dan ?
Zowel bij de Caddy als me voormalige Fabia 3 ging de update op zelfde wijze bij mij.......
Maw alle bestanden van SD naar me harde schijf in een backup map (knippen plakken)
Dan was de SD kaart dus leeg !
Download de zip file van de site en zette ik in een map op me laptop, vandaar uit pakte ik hem uit naar de SD kaart en klaar was de upgrade.
SD kaart nog even van unlock naar lock en in de Kaartlezer van de wagen en even als test een route intoetsen.
Als dit werkte dan gingen de downloadmap en de backup map de prullenbak in

Slider

Forumguru
Laten we het even bij @tompoes zijn probleem houden, dit is zijn topic. Alleen heeft hij niets meer geantwoord of uitgelegd sinds zijn start bericht, wat helpen wel erg lastig maakt.

Haha, wars van handleidingen? Ik heb werkelijk alle handleidingen en instructies van zowel Skoda, Seat als Volkswagen als dit Forum en Tweakers van A-Z gelezen en opgevolgd. Uiteindelijk iedere keer wel weer met goed gevolg een update door kunnen voeren. Maar gebruiksvriendelijk waren ze geen van allen. In deze moderne tijd mag/moet een update toch niet zo omslachtig zijn en zeker up-to-date zijn. Daar lopen Waze en FM toch mijlenver voor.

Laten we het even bij @tompoes zijn probleem houden, dit is zijn topic. Alleen heeft hij niets meer geantwoord of uitgelegd sinds zijn start bericht, wat helpen wel erg lastig maakt.
ik denk dat de uitleg van EdK voor Tompoes wel voldoende is om een update door te voeren. Ongeacht mijn persoonlijke beleving en hoe actueel ik deze updates ervaren heb.

• Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Als jij een wagen nu koopt met MIB3 met abbo ( eerste 2 jaar graties )
Dan heb je geen omkoijken naar je updates hoor.......
Gaat volledig online dan......
En is er ergens op je route een file ? ach hij lijd je er netjes omheen......
En is voor de digibeet een grote vooruitgang............... :koffie:

Bovenaan Onderaan