Update: Verbruik en ervaring O2 1.2 TSI DSG na één jaar

HBos

Lid
Bijna een jaar en ruim 17.000 km in mijn bezit: een Octavia 1.2 TSI met DSG. Ondanks alle verhalen over falende TSI motoren en rammelende kettingen bevalt de motor mij erg goed, erg soepel, zuinig en stil. Ik heb begrepen dat uitgerekte kettingen ook niet voorkomen op typen van 2011 of later (mijne is van november 2011).

Maar over het verbruik: de eerste paar duizend km viel het verbruik mij een beetje tegen: ca 1:13,5. Nu is de auto beduidend zuiniger geworden, ik haal nu gemiddeld 1:16,5 bij een rustige rijstijl. Op de snelweg zie ik het verbruik regelmatig onder de 1:20 uitkomen (max 100 km/h,dat wel), in de stad is 1:15 haalbaar. In de winter zal het verbruik wel niets stijgen denk ik. Oliepijl staat nog steeds op 3/4, dus motor verbruikt haast geen olie.

Problemen heb ik verder niet gehad, alleen het kansloze achterwissertje is een keer vervangen, onder garantie, door een beter exemplaar.

De DSG-bak blijft ook een genot om mee te rijden, ondanks ik nog steeds vind dat de bak te vroeg opschakeld, kwestie van wennen.

Mijn grootste irritatie
icon8.png
betreft het Navigatie systeem (Amundsen): het uitzoombereik is erg beperkt en bestemming op de kaart ingeven kan niet, zonde! Geluid wel goed, en hij brengt je naar de juiste bestemming.

Rallye

Forumguru
Grappig. Ik heb nooit aanmerkingen gehad op die wisser. Wat was er mis en wat is er nu gewijzigd, als ik vragen mag?

Jasper02

Banned
Toen ik nog zo.een auto had wiste.het midden van het blad niet haha. Was ook gruwlijk irritant. Echter ruilde ik de O2 1.2 na een jaar alweer in voor een sc2.. Geen last ervan meer.

Jasper02

Banned
Complimenten trouwens dat je zo tevreden bent met de 1.2 dsg. Ik was er na een jaar helemaal klaar mee waardoor ik direct voor een nieuwe sc2 ging 1.8 tsi dsg.

HBos

Lid
Wiste alleen het buitenrandje schoon, gewoon een nieuw wisserblad geplaatst, probleem verholpen

Ik heb een O2 1.2tsi H6 van 2010.

Alle motorproblemen gehad, distributieketting, 2x vulplaat turbo, bougiekabel. Rest auto is wel OK, hoewel nu de lak op de bumper loslaat (2 jaar oud).

Ben het volledig eens met commentaar op Amundsen systeem. Wat is dat een waardeloos navigatiesysteem, het is dat het erbij zat. Het overzichtskaartje is kompleet waardeloos en onbruikbaar: niet zoomen, niet verplaatsen. Ook het normale aanzicht is beperkt te zoomen en niet verplaatsbaar. Waarom geen 2 of meer tussenstops? Als ik een tankstation zoek waarom dan een lijst met stations ACHTER mij en naast mij enz en niet alleen die op de route? Regelmatig rekent het ding de terugreis anders uit als de heenreis, waarom (nee niet ivm drukte of file omdat binnendoor route)? Zo kan ik nog wel doorgaan. Die programmeurs hebben zitten slapen en prullen. Als je een systeem maakt wat je miljoenen keren verkoopt kan je wel wat beters bedenken.

Iha ben ik niet onder de indruk van de VW kwaliteit. Het is allemaal best goed, maar ik heb jaren Ford gereden dat was zeker zo goed, misschien zelfs beter. VW heeft m.i. een beetje een Apple imago, zit nogal wat gebakken lucht in.

Jasper02

Banned
Ik heb een O2 1.2tsi H6 van 2010.

Alle motorproblemen gehad, distributieketting, 2x vulplaat turbo, bougiekabel. Rest auto is wel OK, hoewel nu de lak op de bumper loslaat (2 jaar oud).

Ben het volledig eens met commentaar op Amundsen systeem. Wat is dat een waardeloos navigatiesysteem, het is dat het erbij zat. Het overzichtskaartje is kompleet waardeloos en onbruikbaar: niet zoomen, niet verplaatsen. Ook het normale aanzicht is beperkt te zoomen en niet verplaatsbaar. Waarom geen 2 of meer tussenstops? Als ik een tankstation zoek waarom dan een lijst met stations ACHTER mij en naast mij enz en niet alleen die op de route? Regelmatig rekent het ding de terugreis anders uit als de heenreis, waarom (nee niet ivm drukte of file omdat binnendoor route)? Zo kan ik nog wel doorgaan. Die programmeurs hebben zitten slapen en prullen. Als je een systeem maakt wat je miljoenen keren verkoopt kan je wel wat beters bedenken.

Iha ben ik niet onder de indruk van de VW kwaliteit. Het is allemaal best goed, maar ik heb jaren Ford gereden dat was zeker zo goed, misschien zelfs beter. VW heeft m.i. een beetje een Apple imago, zit nogal wat gebakken lucht in.

Wow.. Toch wel een aardig lijstje. Ik had de Oc2 ook in het wit, na een klein schade gevalletje vertelde de schadebehandelaar mij wat over de witte lak. Ik had de auto in Juli 2011 nieuw gekocht dus was niet heel bljj met de info. Elk paneel had kleurverschil en was in wolken gespoten. Ik ergerde me er daarna dood aan.

Ik heb in de sc2 een columbus, ook die vind ik noet ideaal, op vakantie gewoon de losse Pioneer aan het raam geplakt.

Bovenaan Onderaan