Updaten Garmin

erwtje59

Nieuw lid
Ik heb mijn Citigo nu ruim anderhalf jaar en wil eigenlijk binnenkort mijn Garmin gaan updaten.
Heeft iemand hier ervaring mee en hoe doe je dit ook alweer.
Reacties zijn zeer welkom.

erwtje59

Nieuw lid
Ik heb het gevonden en heb een software-update kunnen maken.
Mijn vraag is nu of ik nog recht heb op een gratis download van de nieuwste kaarten.
Mijn auto is van mei 2015.

Op de updatepagina van Garmin staat dat ik slechts tot mei-2015 recht zou hebben op een download van de nieuwste kaart. Maar toen had ik de auto net een maand, daar heb ik dan niet zoveel aan.
Ik dacht dat je 1 keer in de eerste 2 jaar recht had op een free download.

Ik heb de vraag voorlopig even bij Skoda uitgezet, ben benieuwd naar hun antwoord.

Als iemand hier iets meer over weet, dan hoor ik het graag.
Bedankt alvast.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Denk dat je daar vanzelf achter komt als je de Navi aan het internet hangt met de laptop....
Maar als je hem nog nooit hebt geregistreerd dan kun je hem natuurlijk op de datum van verleden week registreren ( proberen ) en daarna kijken of je de nieuwste update krijgt....

Creatief bezig zijn noemt men dit ook wel eens...

erwtje59

Nieuw lid
Ik had mijn systeem al in mei 2015 geregistreerd, dus dat gaat helaas niet meer.
Voorlopig heb ik mijn vraag even bij Skoda zelf uitstaan, maar eens afwachten wat hun antwoord is.

hemi24

Forumguru
Volgens de Skoda/Garmin-site:

FreshMaps: via Garmin Fresh kunt u binnen de eerste 30 dagen na het eerste gebruik van het systeem voor slechts € 19,95 kaartupdates voor de komende twee jaar aanschaffen.

erwtje59

Nieuw lid
Dat hadden ze dan wel even bij aflevering mogen vertellen dat je dat binnen 30 dagen moet aanschaffen.
Hebben ze mij niet verteld, anders had ik dat voor slechts 20 euro natuurlijk wel gedaan.
Ben benieuwd hoe Skoda daar op gaat reageren, hou jullie op de hoogte.

Rallye

Forumguru
@erwtje59 Het recht op de gratis nieuwe kaarten een maand na aanschaf is er juist voor omdat je navigatiesysteem al een aantal weken/maanden op de plank ligt en dus mogelijk is voorzien van oude kaarten. Bij eerste ingebruikname wordt je navi dan voorzien van de meest recente kaarten. Je hebt er dus vaak wel iets aan. Om te zorgen dat Garmin er ook iets aan heeft, moet je daarna betalen voor updates en om te zorgen dat Garmin er nog meer aan heeft is de gratis periode begrensd tot een maand.

EdK

Forumguru
Dit is dus eigenlijk hetzelfde systeem wat Zenec aanhoud.
Na je navi ingebouwd te hebben en geactiveerd ( schijnt hij in unit op te slaan ) heb je een maand de tijd
om gratis je kaartmateriaal up to daten tot laatste kaartmateriaal en daarna ga je betalen.
Maar dan gelukkig nog niet voor de prijzen die VAG hanteerde met zijn eerste columbus en admundsun.

Ben nu in een aanbieding een €69,00 eurie kwijt voor west europa, en daar ik toch nooit in oosten van europa kom heb ik daar genoeg aan eens in de twee jaar....

erwtje59

Nieuw lid
@erwtje59 Het recht op de gratis nieuwe kaarten een maand na aanschaf is er juist voor omdat je navigatiesysteem al een aantal weken/maanden op de plank ligt en dus mogelijk is voorzien van oude kaarten. Bij eerste ingebruikname wordt je navi dan voorzien van de meest recente kaarten. Je hebt er dus vaak wel iets aan. Om te zorgen dat Garmin er ook iets aan heeft, moet je daarna betalen voor updates en om te zorgen dat Garmin er nog meer aan heeft is de gratis periode begrensd tot een maand.

Vind ik niet erg, misschien iets minder klantvriendelijk, maar dan moeten ze het wel bij aflevering aan je vertellen, anders heb je er niets aan.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Vind ik niet erg, misschien iets minder klantvriendelijk, maar dan moeten ze het wel bij aflevering aan je vertellen, anders heb je er niets aan.
Dacht je er van dat ze dat wel als dealer mogen doen ...... je betaald voldoende afleveringskosten lijkt me

erwtje59

Nieuw lid
Dacht je er van dat ze dat wel als dealer mogen doen ...... je betaald voldoende afleveringskosten lijkt me

Eigenlijk heb je daar wel gelijk in, zou bij de aflevering moeten horen.
Eerst maar eens afwachten wat Skoda zelf zegt en dan misschien met hun in de clinch.
Kom ik er met hun niet uit dan is mijn dealer aan de beurt om zijn service te laten zien.

Rallye

Forumguru
Vertellen was netjes geweest. Zelf even doorlezen waar je recht op hebt was handig geweest.....

hemi24

Forumguru
Vertellen was netjes geweest. Zelf even doorlezen waar je recht op hebt was handig geweest.....

Bij de Up! stoppen ze genoeg papier tussen de wagendocumentatie, dat je het eigenlijk niet kunt missen en er binnen 5 min. achter bent dat je even in actie moet komen (binnen 30 dagen na aanschaf)

erwtje59

Nieuw lid
Als ik nu naar de site van Garmin ga dan kan ik voor 89,99 euro een Lifetime Update kopen waarbij ik dan 3 updates per jaar krijg, zolang ik mijn navigatiesysteem heb.
Lijkt me een goede deal, ben benieuwd of dit ook voor mijn Garmin zal gelden.

Rallye

Forumguru
Moet het wel ergens staan.

Ik kan het mij niet voorstellen dat nergens gestaan heeft dat je een maand recht had op updates voor de Garmin. Vaak staat dat bij de documentatie, en nog een als je je navi aansluit om te updaten. Als gezegd, het was netjes geweest van je garage als ze het je verteld hadden, maar enig eigen onderzoek had ook gekund......

Ik neem aan dat je de kosten wel zult zien als je je navi aansluit. Het zou mij erg meevallen (je bent immers een gedwongen klant, dus waarom zouden ze?) als je de door jou genoemde korting krijgt, maar we horen het graag........

Laatst bewerkt:

erwtje59

Nieuw lid
Ik kan het mij niet voorstellen dat nergens gestaan heeft dat je een maand recht had op updates voor de Garmin. Vaak staat dat bij de documentatie, en nog een als je je navi aansluit om te updaten. Als gezegd, het was netjes geweets van je garage als ze het je verteld hadden, maar enig eigen onderzoek had ook gekund......

Ik neem aan dat je de kosten wel zult zien als je je navi aansluit. Het zou mij erg meevallen (je bent immers een gedwongen klant, dus waarom zouden ze?) als je de door jou genoemde korting krijgt, maar we horen het graag........
Waarom zou je in vredesnaam je navigatie willen updaten als je hem pas een maand hebt.
Je mag er toch van uitgaan dat als je iets nieuws koopt dat het ook nieuw is en niet voorzien van oude kaarten.

hemi24

Forumguru
Ik had mijn systeem al in mei 2015 geregistreerd, dus dat gaat helaas niet meer.
Voorlopig heb ik mijn vraag even bij Skoda zelf uitstaan, maar eens afwachten wat hun antwoord is.

Maar als je registreert, wordt je toch direct gespamd door Garmin met de aanbieding om binnen 30 dagen...

Ik vindt dit persoonlijk dat deze discussie een beetje hoog oogkleppen/struisvogel-gehalte heeft.

Rallye

Forumguru
Waarom zou je in vredesnaam je navigatie willen updaten als je hem pas een maand hebt.
Je mag er toch van uitgaan dat als je iets nieuws koopt dat het ook nieuw is en niet voorzien van oude kaarten.

Nee, daar kun je niet van uitgaan. Over het algemeen worden navigatiesystemen gefabriceerd in China en gaan ze daarna op transport naar de handel. Dan gaat er weer enige tijd overheen tot de klant het ding koopt. Het is dus niet gek als je een navi koopt en de kaarten zijn meer dan een half jaar oud (of erger). Dat leidt tot klachten bij de fabrikant van mensen die er, zoals jij, van uitgaan dat ze de meest recente kaarten hebben als ze een nieuw navigatiesysteem kopen. Vandaar dat je de mogelijkheid krijgt zelf je systeem eenmalig naar de meest recente stand van de kaarten te zetten.

Hoewel het service lijkt, heeft deze regeling ook voor de fabrikant voordelen: hij is van een stuk "gezeur" af en omdat meer mensen zich registreren voor hun gratis update, kan hij hun mailadressen gebruiken voor reclame.

Als gezegd, we horen graag wat het kost om nieuwe kaarten voor je Garmin te kopen. En zeker als Pon coulant blijkt.....

Bovenaan Onderaan