USB-datakabel voor Android Auto zonder laadfunctie

Afrit13

Forumguru
Hoi,

Ik gebruik in mijn Fabia III combi een usb-kabel om mijn telefoon aan te sluiten op mijn Amundsen. Dus USB-C in mijn telefoon, USB-A onderin de middenconsole en prima: mijn telefoon laadt op én ik kan Android Auto naar volle tevredenheid gebruiken.

Nu is dat voor relatief korte ritjes allemaal prima, maar ik hoop deze zomer weer met de auto naar Italië te gaan. En ik wil dan niet de hele rit mijn telefoon ook opladen, want dan wordt de telefoon flink heet. Maar ik wil natuurlijk wel Android Auto gebruik voor navigatie etc.

Voor de duidelijkheid: mijn auto is niet geschikt voor draadloos Android Auto.

Nu mijn vraag: wie weet er een werkende oplossing (speciale kabel, truukje, etc.) om dus wél bedraad Android auto te gebruiken, maar niet te laden. Onderweg een keer van kabeltje wisselen is overigens geen probleem.

Wat heb ik al geprobeerd:

- Ik heb op Kabelexpert.nl dit kabeltje gekocht: https://www.kabelexpert.nl/usb-c-naar-usb-c-data-kabel-haaks-30-cm

Daar staat expliciet bij: "Niet geschikt voor opladen, alleen voor data-overdracht". Dus perfect zou je zeggen. Maar helaas. Of de kabel laadt gewoon mijn telefoon op, of (als ik m omdraai) doet helemaal niets. Contact met de verkoper: geen idee hoe dat kan. De kabel zou namelijk fysiek niet in staat moeten zijn om te laden, vanwege ontbrekende draadjes. Uiteindelijk teruggestuurd en de verkoper wilde niet een kabeltje sturen wat wel doet wat de site zegt.

- Afplakken van de +5V.

Maar ook dat leverde niet het gewenste resultaat. Want natuurlijk geen laadfunctie, maar ook geen dataverbinding/Android Auto.

02-USB-Port-5V-Afplakken.jpg

Wie heeft voor mij de oplossing???

Okki

Donateur
De USB A kan er maar op 1 manier in, maar de USB C kan je ook omdraaien.
M.a.w. zou je in de USB A 1 aansluiting afplakken, dan ligt het we mischien aan
hoe je de USB C erin steekt?

fanSkoda-VW

Forumguru
Jouw kabeltje was specifiek voor een webcam.
+ afplakken zou logischerwijze moeten werken. Misschien óók de - maar eens afplakken?
Maar USB-C is niet zo universeel als velen denken.
Als USB-A niet goed werkt, dan idd de USB-C omdraaien. Staat op gekochte spullen.
Geldt mss ook in dit geval?

https://www.bol.com/nl/nl/p/usb-str...3444447/?bltgh=tINbrq-uF8DT3NPoNxxIpg.2_26.27 Productbeschrijving: Usb stroom en data schakelaar 1 meter snoer
Schakel eenvoudig uw elektrische apparatuur in en uit met 1 druk op de knop (hopelijk niet de data). Heeft u bijvoorbeeld een USB nachtlampje waar geen schakelaar op zit, of een ventilator die op USB werkt en u eenvoudig wilt kunnen aan en uit schakelen bied deze kabel u de oplossing!
Dan nog een verloop van USB-A naar USB-C er in, misschien deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/staza-u...RdBzHT5wcitztPU8SYPfNmmOMawkcAkhoCK6wQAvD_BwE ?

Ik heb ook nog aan een andere leverancier hierover een vraag gesteld. krijg ik antwoord dan vertel ik dat ook hier.
Sterkte met de knutsel en laat me aub weten of het lukt. (om andere reden ook geïnteresseerd)

grtsss

Laatst bewerkt:

Afrit13

Forumguru
Ik ga twee dingen proberen:
- In de USB-A de + afplakken en dan de USB-C kant op twee manieren proberen. Heb ik volgens mij wel getest, maar toch nog een keer voor de zekerheid.
- In de USB-A de + en de - afplakken en dan de USB-C op twee manieren insteken.

Maar ik zou ook graag van iemand horen die het echt voor elkaar heeft ;)

Frup

Forumguru
Ook ik heb geen draadloos AA en een Amundsen (MIB2).
Ik heb een USB kabel vanaf de middenconsole naar het opbergvak bovenop gebracht. En ook bij lange ritten blijft de telefoon gewoon verbonden via Android Auto en opladen in die afgesloten ruimte. De accu geeft dan 100% aan. De phone is niet koud, maar ook niet heel heet ofzo. Geen problemen mee. Ik heb een Pixel 4a.

Captain Hook

Forumguru
@Afrit13 Wat @Peter-036 al aangeeft; het laden van je telefoon op zich is een proces wat op een gegeven moment stopt, als de accu voldoende geladen is.
CPU intensieve taken zoals games en in mindere mate navigatieprocessen, zullen nog eerder voor opwarming zorgen. Zeker in de zomer als de omgevingstemperatuur ook al vrij hoog is. Laat staan als de telefoon in de zon ligt/staat/zit.

Bovenaan Onderaan