USB Kabel VAG-com / VCDS

Allen,

ik heb hier al een paar topics zien verschijnen over VAG / VCDS. Nu had ik een paar vraagjes, ik lees dat er alternatieven bestaan voor de ietwat duurdere Ross-Tech kabels?

Via hun site kwam ik te weten dat de nieuwe OIII te benaderen is via een Micro-CAN interface kabel. (5E Chassis?)

Nu kost die kabel + licentie een goeie 200 Euro. Al bij al valt dat nog redelijk mee, echter lees ik her en der dat er goedkopere oplossingen zijn?

Bedoeling van de kabel is om instellingen rechstreeks aan te passen, zoals een needle swipe bij het opstarten, snelweg pinkers aanpassen, ... Zonder dat ik daarvoor moet lief in de ogen van m'n garagist kijken. Ik hoor dat je via VCDS ook de DVD kan vrijschakelen tijdens het rijden. De kabel is ook werkend voor VW en een hoop vrienden van me zouden hun DVD wel willen vrijgeschakeld zien... Dus win win voor hen ook.

Iemand die me wat verder kan helpen?

ertromp

Forumguru
Er zijn inderdaad alternatieven voor de Ross-Tech kabel de zogenaamde kloon kabels die je voor een paar tientjes op Ebay kunt scoren.
Ik zeg: Niet doen dit soort kabels!
De allerlaatste platforms zoals MQB (Octavia 3) worden niet ondersteund momenteel op dit soort kabels. Ook kan er (bewezen) schade optreden aan je modules bij gebruik van dit soort kabels.
Als je er veel mee wil gaan doen schaf de officiële kabel van Ross' Tech aan en je kunt dan constant de laatste versie software = VCDS downloaden.
VIM vrijschakelen op de Discovery kan (nog) niet met VCDS. Daar is nu VAG Can pro geschikt voor.
Dit is weer een aparte kabel met aparte software.
De kosten voor VCDS zijn hier in Europa voor de Ross-Tech kabel rond de 400 euro.
In Amerika waar ik mijn Ross-Tech kabel rechtstreeks vandaan heb kost deze $249
De VAG Can kabel kost ca.200 euro en 50 euro per jaar licentie kosten.
Wellicht woon je niet ver van Breda af en kun je bij eenmalig gebruik wat je wellicht gaat doen beter een afspraak maken met @Antera

EdK

Forumguru
@ertromp , da luke heeft t over de micro can kabel dat volgens mij gewoon een officieele ros tech kabel is maar dan een lite uitvoering.

VCDS-Lite
Windows-based Diagnostic Software
for VW / Audi / Seat / Skoda
for non-dongle interfaces

We are still in the process of revising the documentation and descriptions for VCDS-Lite. Even when fully registered, it will not have all of the functions of VCDS, for that you'd need a genuine Ross-Tech dongle interface.

Some of the common differences between versions and between VCDS-Lite
as Fully Registered versus Shareware:

Shareware:

Cannot do AutoScan
Won't display text for all fault codes
No Basic Settings (so no TBA, Xenon levelling, etc or checking timing on TDI's)
No Adaptation Saving (so no changing of locking/lights/horn behavior)
No Output Tests
No tech support from Ross-Tech

Limitations of VCDS-Lite compared to VCDS even if Fully Registered:

No Generic OBD-II
Won't work with CAN-Bus vehicles
Fewer fault code definitions and label files
No built-in Activation (you'll be limited to a single PC)
No Advanced Measuring Blocks
No Acceleration Measurement

Refer to our VCDS Function Chart for more details

ertromp

Forumguru
@ertromp , da luke heeft t over de micro can kabel dat volgens mij gewoon een officieele ros tech kabel is maar dan een lite uitvoering.

VCDS-Lite
Windows-based Diagnostic Software
for VW / Audi / Seat / Skoda
for non-dongle interfaces

We are still in the process of revising the documentation and descriptions for VCDS-Lite. Even when fully registered, it will not have all of the functions of VCDS, for that you'd need a genuine Ross-Tech dongle interface.

Some of the common differences between versions and between VCDS-Lite
as Fully Registered versus Shareware:

Shareware:

Cannot do AutoScan
Won't display text for all fault codes
No Basic Settings (so no TBA, Xenon levelling, etc or checking timing on TDI's)
No Adaptation Saving (so no changing of locking/lights/horn behavior)
No Output Tests
No tech support from Ross-Tech

Limitations of VCDS-Lite compared to VCDS even if Fully Registered:

No Generic OBD-II
Won't work with CAN-Bus vehicles
Fewer fault code definitions and label files
No built-in Activation (you'll be limited to a single PC)
No Advanced Measuring Blocks
No Acceleration Measurement

Refer to our VCDS Function Chart for more details
Dat gaat hem zeker niet worden zo'n VCDS lite in combinatie met de O3. Tja een goed stuk gereedschap kost geld :D

Wellicht woon je niet ver van Breda af en kun je bij eenmalig gebruik wat je wellicht gaat doen beter een afspraak maken met @Antera

Vlaming zijnde wonend te Kortrijk (Tegen Frankrijk aan) ligt Breda nu niet bepaald naast de deur. Maar ik zou wel eens durven langs te gaan ja, ik heb hem reeds een mailtje gestuurd ook. Een dag uitstapje Breda lijkt me niet mis. Kan hij misschien onmiddellijk de Eibach veren er onder leggen.

Ik was echter breder aan het denken, langs hier is skoda niet zo immens populair, al veranderd dat nu wel héél vlug met de nieuwe OIII. Mocht ik in het bezit zijn van dergelijke kabel + bijhorende software dan kan ik hier een hoop mensen een handje helpen.

Toch bedankt voor de info! :)

Antera

Donateur
De Lite is een no-go en zeker niet op de O3 en de toekomstige auto's die op de MQB platformen draaien. Het is een hele investering inderdaad om de juiste software aan te schaffen en dan is de vraag hoe vaak wil je het gaan gebruiken. Wil je er anderen mee gaan helpen ( CQ ben je niet te bang iets fout te doen het is tenslotte niet jouw auto en een back-up is er nu met de MQb auto's helemaal niet meer)

VCDS kost geld en ook de DVD vrijgave software totaal toch een investering van luttele 100derden euro's + de bijkomende extra kosten voor deze software

we hebben elkaar ondertussen al gesproken en een bakkie en wat instellingen doen we dan even en daarna kan je altijd de bredase binnenstad en/of IKEA even een bezoekje geven

Bovenaan Onderaan