Uutlaat vervangen einddemper

Ik wil de einddemper van onze Fabia vervangen. Het is de eerste keer dat ik dit doe, dus ben een beetje voorzichtig met hoe ik het aanpak.

Het middenstuk is vrij nieuw, dus er zit ook een nieuwe koppeling op. Ik dacht uitlaat zo los te tikken, maar dat valt tegen. Ruimte om met een hamer te tikken is beperkt.
Heeft iemand tips?
Los slijpen en resterende stuk dan verder los zien te krijgen? 1000032831.jpg
 

Tees

Donateur
Sowieso vervang je alleen de einddemper en de buizen die daar direct aan vastzitten. Zo te zien is bij jou het middenstuk (katalysator?) al eens vervangen, dus als je geluk hebt kan je datzelfde koppelstuk gebruiken. Anders ook een koppelstuk kopen en uitlaatpasta. En dan de huidige buis op het goede stuk doorslijpen. Als je een buissnijtool hiervoor hebt (zo een die helemaal rondom gaat) is het makkelijker dan met een haakse slijper. Dat laatste heb ik een paar jaar terug op mijn F1 gedaan, dat was een beetje gedoe om t laatste stukje te halen.
 
Had even wat verder moeten kijken hoe een en ander in elkaar zit, alvorens de vraag te stellen.
De buizen zitten in elkaar geschoven, dus de hele klem moet los om het geheel verder los te maken.
 
Vraag mij nog wel af of de ophangrubbers los te vervangen zijn? Of heb ik verkeerde rubbers en komen deze standaard met de beugel waarmee ze vast zitten?
 

Bijlagen

  • 20240907_161340.jpg
    20240907_161340.jpg
    288,5 KB · Weergaven: 12

Tees

Donateur
Als ik me goed herinner (is een paar jaar geleden) heb ik de rubbers niet los vervangen, maar als geheel met dat beugeltje. Geen idee of t ook los kan, maar daar is met rubber relatief makkelijk achter te komen. Even t huidige rubber wat opzij duwen en kijken of het een stangetje is of 2 palletjes waar je m uit kan wippen.
 
De rubberes leken niet los te komen. Om te voorkomen het rubber te beschadigen heb ik ze voor nu maar laten zitten. Zag er nog aardig uit.

Helaas was de nieuwe einddemper bij aankomst al een beetje gedeukt, waarschijnlijk tijdens transport gebeurd.
Het is niet fraai, maar kan het kwaad? Het lijkt oppervlakkig, geen rammeltjes o.i.d.
Uit tijdsoverwegingen heb ik hem er maar onder gezet. Retour ben je weer een paar dagen verder.

Verder is het volgens mij gelukt.. hij lijkt goed vrij te hangen.

1000032917.jpg 1000032916.jpg
 

Tees

Donateur
Kan niet enorm veel kwaad, maar wel een beetje jammer natuurlijk ;)
Ziet er verder prima uit!
 

EdK

Forumguru
Zou wel meteen dat roest van de wielbak even aanpakken.
Nu is het even behandelen en weer een coating op smeren en gaat het jaren mee.
Doe je het niet dan zit er misschien over 2 jaar een gat in en ben je verder van huis
 
Zou wel meteen dat roest van de wielbak even aanpakken.
Nu is het even behandelen en weer een coating op smeren en gaat het jaren mee.
Doe je het niet dan zit er misschien over 2 jaar een gat in en ben je verder van huis
Bedankt voor de tip. Hoe zou je het behandelen als ik vragen mag?
 
Bovenaan Onderaan