Vaag probleem remmen

Chris

Lid
Beste forumlezers,

Al enige tijd heb ik de bekende problemen gehad met mijn remmen (trillend stuur). Eerst had de dealer onder garantie de remschijven voor vervangen, waarna een paar duizend kilometer alles ok leek. Helaas is deze dealer helaas gestopt (Van Dorst Oosterhout heeft Skoda/Seat verkoop verkocht aan garage Tichelaar) en ben nu klant bij Arnold de Rijk in Roosendaal, dat hele verhaal is bij mij al een hele soap story, maar dat terzijde. Overigens hebben zowel van Dorst als Arnold de Rijk perfect en zeer klantvriendelijk/professioneel gereageerd, niets dan lof hiervoor (heb wel andere ervaringen gehad, daarom zit ik nu bij dealer in Brabant…….). Het probleem van zwaar trillend stuur keerde echter weer terug, waarna de dealer het probleem zeer grondig aanpakte en alles vervangen heeft, o.a. remschijven, remblokken, remklauwen, wiellagers, etc. In Roosendaal had men me al verteld dat dit nodig zou zijn indien het probleem zou terugkeren na inpassing van nieuwe remschijven voor.

Tot mijn verbazing is er nu weer een heel vaag probleem, ook mijn garage is verbaasd dat na alle moeite er weer iets met de remmen aan de hand is. Nu begint mijn stuur weer heftig te trillen, echt maar sporadisch, per 10 keer remmen 1 keer! Het lijk wel of er bij een bepaald punt op de remmen een trilling optreedt. Voordien was het bij elke remactie raak wat trilling betreft, na de vervanging van zowat alles is het nu geleidelijk weer erger aan het worden, maar dan wel 1 op de 10 keer remmen………….

Vanwege de gedwongen dealer wissel is de communicatie natuurlijk niet optimaal, maar ik herinner me dat de monteur bij van Dorst me vertelde dat indien het probleem terugkeerde er iets opnieuw afgesteld of gedraaid moest worden, terwijl bij Arnold de Rijk men vervolgens na mijn klacht alles vervangen heeft. Me dunkt dat dit zeker het probleem opgelost zou moeten hebben, wat men in Roosendaal ook aangaf. Zou er aanvullend toch nog iets veranderd/afgesteld moeten worden, zoals van Dorst indertijd aangaf?

Alle reacties zijn welkom, 4 oktober moet de Octavia binnen voor een 60.000km beurt en dan wil men ook opnieuw naar de remmen kijken, men doet zeker zijn uiterste best en ik hoop dat ik met jullie ideeën samen met de dealer mijn Octavia weer perfect kan maken!

Mvg,

Chris

Ted

Forumguru
Bij Octavia is een meestal een slingerende naaf die nadat de schijven ingelopen zijn, meestal de trillingen terugkomt. Je kan ook de schijven op de auto afdraaien zodat de slingering van de naaf vervalt. Anderszijds dienen de naven vernieuwd te worden.<

Succes!

Vlaar032

Senior Member
Een ouwe rotten truuk. Als remschijven onverklaarbaar krom worden loopt meestal de remklauw een beetje aan, die moet dan gereviseerd of vervangen worden. Kan je het beste zo testen: korte broek aan...flink stuk rijden, dan stoppen op parkeerplaats met zo min mogelijk remmen, en dan vlak langs alle wielen lopen. Dan voel je aan je kuiten of er hitte van het wiel komt. Het hete wiel heeft dus een aanlopende remklauw. En dan kan je schijven wisselen wat je wilt, maar die zijn zó weer krom.

Chris

Lid
Beste allemaal,

Op 4 oktober hebben ze het probleem middels afdraaien opgelost, ben dolblij dat de auto tot nog toe weer perfect remt!

Alle lof voor de goede service van auto de Rijk!

Mvg,

Chris

Chris

Lid
Weer een probleem

Beste allemaal,

Het probleem is weer terug, denk nu toch echt aan een structurele constructiefout! Van de week gaat de auto weer terug voor een grote beurt, maar baal hier als een stekker van! Heeft iemand anders ook zoveel sores?

van_der_P

Senior Member
Misschien een tip. Ik weet niet hoe je remt. Maar als je (fors) remt, en houdt nadat je stilstaat de voet op de rem, dan koelt de remschijf onregelmatig af. Hierdoor kan de remschijf kromtrekken.
Als je nu stilstaat voet van de rem en de handrem gebruiken.
Probeer dat eens wellicht helpt het.

EdK

Forumguru
Volgens mij is er mbt kromme schijven en trillend stuur tot gevolg al eens een hele discussie geweest !
Want er is een skoda rijder die er ook last van heeft cq had die zelfs een gerechtsprocedure is begonnen en ook heeft gewonnen omtrent dit geval !

Doe eens een search in de topics

Chris

Lid
Misschien een tip. Ik weet niet hoe je remt. Maar als je (fors) remt, en houdt nadat je stilstaat de voet op de rem, dan koelt de remschijf onregelmatig af. Hierdoor kan de remschijf kromtrekken.
Als je nu stilstaat voet van de rem en de handrem gebruiken.
Probeer dat eens wellicht helpt het.

Inderdaad, dat weet ik en doe ik dus nooit. In dit geval is het echt een constructiefout, dit kan niet anders! Het komt steeds weer terug, wat men ook doet! Mij dunkt dat mijn auto eens grondig door Skoda onderzocht moet worden. Als dit niet opgelost wordt naar behoren is dit mijn laatste skoda geweest, heb dit nog nooit meegemaakt...............

tlpeter

Actief lid
Als dit niet opgelost wordt naar behoren is dit mijn laatste skoda geweest, heb dit nog nooit meegemaakt...............

Beetje dom antwoord
Het is geen struktureel probleem en toch geef je Skoda de schuld !

Met elk merk kan er iets mis gaan tijdens productie of onderweg
Ik ben het met je eens dat dit opgelost moet worden en dan zeker onder garantie

EdK

Forumguru
Beetje dom antwoord
Het is geen struktureel probleem en toch geef je Skoda de schuld !

Met elk merk kan er iets mis gaan tijdens productie of onderweg
Ik ben het met je eens dat dit opgelost moet worden en dan zeker onder garantie

Daarom zeg ik ook : Doe eens een search in de topics

frits183

Forumguru
Volgens mij is er mbt kromme schijven en trillend stuur tot gevolg al eens een hele discussie geweest !
Want er is een skoda rijder die er ook last van heeft cq had die zelfs een gerechtsprocedure is begonnen en ook heeft gewonnen omtrent dit geval !

Doe eens een search in de topics

Kan het echt niet vinden.
Heb je een linkje ?

@EdK

Cordoba

Forumguru
Zoekfunctie werkt inderdaad niet altijd even goed (zoals op veel fora), maar net als EdK kan ik me ook vaag iets herinneren van een discussie, inclusief regenwater wat invloed zou kunnen hebben.

@Chris Ik zou zeggen check ook eens de wielophanging en de rubbers van de draagarmen. Je zou niet de eerste zijn waar bij het remmen de ophanging bij het remmen beweegt in de versleten draagarmrubbers, waardoor dan allerlei trillingen ontstaan (wielen kunnen daardoor iets dwars komen te staan, waardoor ze wat gaan 'stuiteren' en dit kan je ervaren als trillen in de auto).

Bovenaan Onderaan