VAG boert goed, de rest minder

MarcoO2

Forumguru
aecbc6af20553a3efe4d49869adf7fdc.jpg

In januari zijn de autoverkopen met maar liefst 17% afgenomen ten opzichte van januari vorig jaar. Maar er zijn niet alleen maar verliezers.

In januari worden traditioneel de meeste auto’s op kenteken gezet. Vorig jaar waren dat er nog 68.000, afgelopen maand waren dat er ’slechts’ 56.000. Een afname van ruim 17 procent.
Opmerkelijk genoeg zijn er niet alleen maar verliezers. Merken met een stevige basis op de leasemarkt en met een relatief ’groen’ imago doen het nog heel redelijk. De grootste winnaars komen uit de Volkswagen groep. Het gezamenlijke marktaandeel van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda nam toe van 19% naar ruim 24%. Audi en Seat wisten in een dalende markt zelfs flink meer auto’s af te zetten. Alleen Porsche moet incasseren. In januari 2008 werden nog 237 stuks op kenteken gezet. Vorige maand waren dat er nog maar 99.
Ook de hybridemerken Toyota en Honda wisten een flinke omzetstijging te realiseren. Toyota doet zo maar even duizend auto’s meer, Honda plust met vijhonderd stuks. En in de onderste regionen laat Smart zo maar een groei van 270% zien.
En dan de verliezers. Bovenin de lijst valt vooral de teruggang van Opel en Renault op van respectievelijk 36 en 34 procent. Renault is zelfs uit de top 5 gevallen, en staat nu slechts achtste. In de middenmoot zien we vooral Mercedes-Benz, Fiat, Suzuki, Kia en Chevrolet dalen. Vooral de val van beide Zuid-Koreaanse merken is opmerkelijk; ze gaan met meer dan de helft naar beneden. Beide zijn het typisch merken die het van de particuliere markt moeten hebben.
Ook is het verkoopoverzicht het bewijs dat de crisis alle prijsklassen treft. Het budgetmerk Dacia gaat van 718 naar 265 auto’s aan de ene kant, Aston Martin daalt van 25 auto’s naar slechts 4 exemplaren!

Voor een volledig overzicht check de verkoopcijferlijst:
verkoopcijfers januari 2009

bron: A2SP
 

kcj

Actief lid
Ach ja : lijstjes en statistieken :ahum:
Het is maar hoe je het leest en interpreteert.
Volgens Autointernationeel doet VAG het wereldwijd niet zo goed :

VOLKSWAGEN's group sales fell more than 21% in January as the world economic crisis pinched demand, the company said Wednesday. Wolfsburg-based Volkswagen AG (Europe's largest carmaker) said January sales of the Volkswagen brand fell 14% to 246 700 cars worldwide from 287 500 a year ago. The group's total sales (which includes other brands such as Audi, Seat, Skoda and Bentley) fell 21.3% to 382 000 vehicles from 485 300 a year ago. +++

Nog een voorbeeld hoe statistieken een loopje nemen met de waarheid :
Het budgetmerk Dacia gaat van 718 naar 265 auto’s aan de ene kant
Dat is de situatie in Nederland.
Maar de meesten vergeten dat Dacia Nederland (in 2007) te weinig MCV's had 'gereserveerd' bij de producent in Roemenië.
Het was een onverwachte overrompeling en bijhorende bestellingen.
Bestellingen van het jaar 2007 werden dan ook pas afgeleverd in ... 2008.
Dit 'op kenteken zetten' heeft geduurd tot de maand maart van 2008.
Vandaar de hoge "verkoop"cijfers in de eerste 3 maanden van 2008, dat eigenlijk zijn oorsprong heeft in het jaar ervoor.
Van dan af volgde de productie wel de bestellingen & uitleveringen op een normaal tempo (minder dan 3 maanden tussen bestelling en aflevering aan de koper).

Een geschiedenis die je niet / nooit terugvindt in de 'droge' percenten en cijfers van zo'n lijstje.

Koen
 

LenK

Forumguru
Als je hier kijkt dan zie je dat Audi en Seat meer auto's hebben verkocht, dat VW iets omlaag is gegaan en Skoda gelijk gebleven.
Je kunt het dan wel gaan hebben over marktaandeel maar de autoverkopers leven van de aantallen en niet van de marktaandeel %'en. Positief is natuurlijk je overeind houden in een dalende markt. Maar wie weet is januari de topmaand voor VAG omdat ze extra hun best hebben gedaan zoveel mogelijk levering naar januari te halen en vallen ze in februari daarom harder terug dan de rest.

Als je naar december kijkt (zie hier dan zie je dat de 2 VAG januari winnaars Audi en Seat in december flink gekelderd waren. Dus mijn vermoeden van naar januari halen van leveringen klopt denk ik wel.
 

Pjetter

Nieuw lid
Wellicht heeft het ook nog iets te maken met het feit dat leasemaatschappijen in december niet op kenteken zetten en dat met name auto's van het VAG concern geleased worden. Over het algemeen zijn die een stuk duurder dan de concurrentie maar vanwege de hoge inruil zijn ze gunstig te leasen.

Ik denk dat dit zeker invloed heeft op de cijfers en ga er vanuit dat er pas na Q1 iets zinnigs te zeggen is over aantallen en marktaandelen.
 

MarcoO2

Forumguru
Ook als toeleverancier zit je goed bij Skoda

di 10 mrt 2009, 08:09
'Overleven in plaats van geld maken'

Autosector trekt niet voor 2012 aan

door Jurry Brand

shim.gif

AMSTERDAM - Toeleveranciers aan de auto-industrie doen er goed aan om niet af te wachten of de crisis misschien toch meevalt. Ze moeten onmiddellijk maatregelen nemen en misschien zelfs op zoek naar mogelijke overnameprooien.



Dat concludeert strategisch adviesbureau Roland Berger op basis van een studie naar autotoeleveranciers wereldwijd. "De vraag is de komende twee jaar even niet wie er het meeste verdient, maar wie er blijft leven."
"Het onderzoek rekent vrij grondig af met de mythe dat het in leveranciersland eind 2010 wel weer beter zal gaan", stelt René Seyger, partner bij Roland Berger. "Een glazen bol hebben we niet, maar volgens de studie zullen de volumes pas in 2012 of 2013 weer op het niveau van 2007 zijn. Dat was een prima jaar."

Dat het momenteel slecht gaat wereldwijd, daar laat het onderzoek ook geen misverstand over bestaan. De omzetten bij de leveranciers van onder meer uitlaten, wielen, veren of schuifdaken liggen momenteel tussen de 20 en 40% lager dan vorig jaar. En dat terwijl de omzetten tot halverwege 2008 nog prima op peil bleven. "Het is echt oorlog. Er wordt her en der actie ondernomen om de concurrentie net dat kleine zetje te geven."
Het scheelt ook aan wie je levert. De verkopen van luxere wagens, vanaf de Audi A6 of BMW 5-serie, zijn vorig jaar wereldwijd met 19% ingeklapt. Maar Skoda en Suzuki zitten, met name met kleinere auto's, nog in de lift. "Als je aan General Motors of Ford levert, kon je twee jaar geleden al een donkere wolk aan zien komen. De prijs is overal in de auto-industrie het belangrijkste criterium, maar bij GM in extremo. Ze wisselen ook vrij makkelijk van leverancier."

In Nederland zitten ook nog steeds diverse toeleveranciers aan de auto-industrie, zoals versnellingsbakkenproducent VDT en uitlatenbouwer Bosal. Sommige van de Nederlandse bedrijven hebben wel werktijdverkorting aangevraagd, maar surséances zijn er niet geweest.

In Duitsland telde Roland Berger inmiddels twintig toeleveranciers die uitstel van betaling hebben aangevraagd. Dat zal in de tweede helft oplopen tot 100 à 150 als de autoverkopen niet aantrekken. En dat ziet Seyger voorlopig niet gebeuren. "De volumes voor de toeleveranciers zullen de komende maanden echt wel weer een beetje aantrekken, naar een niveau van iets boven de ergste dip", voorspelt hij. "De tussenvoorraden in de autoketen zijn namelijk op. En er worden nog steeds auto's gemaakt, dus die voorraden moeten aangevuld worden. Maar het zou een grote fout zijn om dat te verwarren met een structureel vraagherstel. Voordat dát gebeurt, moet de vraag naar auto's eerst flink aantrekken."
Volgens Seyger is het voor de toeleveranciers nu zaak om hun bedrijf zo snel mogelijk in te richten op een lager volumeniveau. Niet door met de kaasschaaf van boven naar beneden te gaan, maar door te bedenken hoeveel productie je wilt draaien en vervolgens te kijken wat je daarvoor nodig hebt. "In zo'n geval hoef je ook niet alle tijdelijke krachten eruit te gooien, zoals bij veel bedrijven de eerste gedachte is. Die flexwerkers kunnen nog erg handig zijn om kleine schommelingen in de vraag op te vangen."
Verder moeten toeleveranciers de portfolio opschonen en in kaart brengen of er geen interessante overnames mogelijk zijn. "Hoeveel bedrijven zijn er niet die een fabriek hebben staan waarbij 80% van de productie slechts voor één klant is? Stop daarmee. Dat geld kun je goed gebruiken. Als je nu zorgt dat je het op orde hebt, ben je straks de eerste die geld verdient."
 
Bovenaan Onderaan