MarcoO2
Forumguru
In januari zijn de autoverkopen met maar liefst 17% afgenomen ten opzichte van januari vorig jaar. Maar er zijn niet alleen maar verliezers.
In januari worden traditioneel de meeste auto’s op kenteken gezet. Vorig jaar waren dat er nog 68.000, afgelopen maand waren dat er ’slechts’ 56.000. Een afname van ruim 17 procent.
Opmerkelijk genoeg zijn er niet alleen maar verliezers. Merken met een stevige basis op de leasemarkt en met een relatief ’groen’ imago doen het nog heel redelijk. De grootste winnaars komen uit de Volkswagen groep. Het gezamenlijke marktaandeel van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda nam toe van 19% naar ruim 24%. Audi en Seat wisten in een dalende markt zelfs flink meer auto’s af te zetten. Alleen Porsche moet incasseren. In januari 2008 werden nog 237 stuks op kenteken gezet. Vorige maand waren dat er nog maar 99.
Ook de hybridemerken Toyota en Honda wisten een flinke omzetstijging te realiseren. Toyota doet zo maar even duizend auto’s meer, Honda plust met vijhonderd stuks. En in de onderste regionen laat Smart zo maar een groei van 270% zien.
En dan de verliezers. Bovenin de lijst valt vooral de teruggang van Opel en Renault op van respectievelijk 36 en 34 procent. Renault is zelfs uit de top 5 gevallen, en staat nu slechts achtste. In de middenmoot zien we vooral Mercedes-Benz, Fiat, Suzuki, Kia en Chevrolet dalen. Vooral de val van beide Zuid-Koreaanse merken is opmerkelijk; ze gaan met meer dan de helft naar beneden. Beide zijn het typisch merken die het van de particuliere markt moeten hebben.
Ook is het verkoopoverzicht het bewijs dat de crisis alle prijsklassen treft. Het budgetmerk Dacia gaat van 718 naar 265 auto’s aan de ene kant, Aston Martin daalt van 25 auto’s naar slechts 4 exemplaren!
Voor een volledig overzicht check de verkoopcijferlijst:
• verkoopcijfers januari 2009
bron: A2SP