VAGCOM VCDS RIP?

Ronald1970

Nieuw lid
Vandaag langs geweest bij mijn favoriete tuner om te kijken welke mogelijkheden er zijn voor mijn nieuwe KODIAQ phev voor een kleine aanpassing.
Het blijkt erg lastig geworden te zijn door de verscherpte regelgeving en het op slot zetten van de electronica in iedere nieuwe auto na juni 2024.
Nu ben ik benieuwd of iemand nog steeds bij dit type auto wijzigingen in VAGCOM kan uitvoeren zonder problemen.
 

Tees

Donateur
Volgens mij is het iets genuanceerder: sinds modeljaar 2025 (dus productie medio dit jaar) is SFD2 van kracht (oftewel versie 2 van de componentbescherming). De eerste SFD was als eerste gelicenseerd aan OBDeleven, volgens hun blog zijn ze in onderhandeling met VAG om ook een licentie te krijgen voor SFD2. Uitkomst is vooralsnog uiteraard ongewis.

Dus er kan nu nog niet enorm veel met de nieuwste modellen, maar mogelijk verandert dat nog.
 

Ronald1970

Nieuw lid
Inderdaad is dit de situatie op dit moment, heb begrepen dat component bescherming heel geleidelijk en steeds met enkele stappen verder wordt doorgevoerd. de fabriek kijkt over mijn schouder mee in de auto hier vindt ik wel iets van (AVG)maar dat is nu niet de discussie.
De Leverancier kijkt nu mee onder de noemer service en dat is op zichzelf prima maar gaat wel stilletjes steeds meer grip krijgen over de auto in het geheel in configuratie op afstand. :(
 

Tees

Donateur
Ik denk dat je welke aanpassingen je aan je auto laat doorvoeren moeilijk onder persoonsgegevens kan schuiven, dus de AVG is hier niet van toepassing. Hooguit je VIN of kenteken (gelijk een IP adres).

Neemt niet weg dat steeds meer fabrikanten al jarenlang de greep op hun producten probeert te versterken. Prettig is dat idd niet. Overigens vind ik de hoeveelheid data die bij connected autos wordt verstuurd naar de fabrikant veel zorgelijker dan dit specifieke voorbeeld.
 

Tees

Donateur
Tsja, het hangt vast idd samen met het in werking treden van de UN ECE R155 regelgeving, de vraag is idd of deze regelgeving dit soort maatregelen van VAG noodzakelijk maken, of dat ze de kans schoon gezien hebben om een stapje verder te gaan. Ik heb te weinig kennis op dit gebied om daar wat zinnigs over te zeggen.
 

Antera

Donateur
Vandaag langs geweest bij mijn favoriete tuner om te kijken welke mogelijkheden er zijn voor mijn nieuwe KODIAQ phev voor een kleine aanpassing.
Het blijkt erg lastig geworden te zijn door de verscherpte regelgeving en het op slot zetten van de electronica in iedere nieuwe auto na juni 2024.
Nu ben ik benieuwd of iemand nog steeds bij dit type auto wijzigingen in VAGCOM kan uitvoeren zonder problemen.
Neem even contact op met JD engineering. Ze hebben al enkele nieuwe 2025 modellen kunnen doen. Misschien jouw auto ook mogelijk

Aanpassingen zijn zo ie zo nog niet mogelijk. Als het goed is komt er een fix met ODIS over een maand of 2. Dan kan ik je ermee helpen
 
Bovenaan Onderaan