Valse lucht maar waar vandaan?

Forummers,

Helaas, onze Octaaf 1 moest voor de 2de keer binnen 3 maanden weer naar de dealer ivm een brandend motormanagement lampje. Net als de vorige keer, volgens de foutcode aanzuigen valse lucht.
Nou was dat 3 maand geleden wel duidelijk, de alng van de carterontluchting en de slang naar het luchtfilter huis waren volkomen verrot. En dat voor kunststof. Iets dat bij een beurt ontdekt had kunnen worden en preventief vervangen had mogen worden, maar.... jullie voelen um al.. Vanwege langere service intervallen was een beurt ten tijde van de APK niet nodig.
Goed, deze slangen zijn vervangen, maar nu brandt het lampje weer, met het commentaar van de garage dat het "wel lang zoeken is naar de oorzaak". Dat zou een kostbare geschiedenis kunnen gaan worden volgens de garage, dus moet ik maar even nadenken of ik ze wil laten zoeken naar de oorzaak. De motor loopt er volgens de garage bij deze foutcode niet minder om, en het geeft voor het rijden niks......
OK, ik geef toe, de monteur in kwestie heeft zijn best gedaan, want hij heeft het probleem duidelijk kunnen omschrijven aan mijn vrouw zonder technische blabla. Maar met zijn verhaal ben ik het niet helemaal eens, valse lucht is niet goed voor een motor volgens mij.
Wie heeft enig idee waar ik de oorzaak van het aanzuigen van valse lucht moet zoeken? Plaatjes of een link naar wat fotomateriaal van de motor, 1.6, zijn ook goed. Vanuit mijn sleutelervaring met mijn DS Injectie (Bosch injectiesysteem, ook lekker fijngevoelig voor valse lucht) weet ik dat het best kan zijn dat het om een simpel slangetje kan gaan, maar in tegenstelling tot de DS heb ik van de Octaaf geen stapel werkplaatshandboeken in huis.

Alvast bedankt voor het meedenken!

MVG, Peter
 
Forummers,

Helaas, onze Octaaf 1 moest voor de 2de keer binnen 3 maanden weer naar de dealer ivm een brandend motormanagement lampje. Net als de vorige keer, volgens de foutcode aanzuigen valse lucht.
Nou was dat 3 maand geleden wel duidelijk, de alng van de carterontluchting en de slang naar het luchtfilter huis waren volkomen verrot. En dat voor kunststof. Iets dat bij een beurt ontdekt had kunnen worden en preventief vervangen had mogen worden, maar.... jullie voelen um al.. Vanwege langere service intervallen was een beurt ten tijde van de APK niet nodig.
Goed, deze slangen zijn vervangen, maar nu brandt het lampje weer, met het commentaar van de garage dat het "wel lang zoeken is naar de oorzaak". Dat zou een kostbare geschiedenis kunnen gaan worden volgens de garage, dus moet ik maar even nadenken of ik ze wil laten zoeken naar de oorzaak. De motor loopt er volgens de garage bij deze foutcode niet minder om, en het geeft voor het rijden niks......
OK, ik geef toe, de monteur in kwestie heeft zijn best gedaan, want hij heeft het probleem duidelijk kunnen omschrijven aan mijn vrouw zonder technische blabla. Maar met zijn verhaal ben ik het niet helemaal eens, valse lucht is niet goed voor een motor volgens mij.
Wie heeft enig idee waar ik de oorzaak van het aanzuigen van valse lucht moet zoeken? Plaatjes of een link naar wat fotomateriaal van de motor, 1.6, zijn ook goed. Vanuit mijn sleutelervaring met mijn DS Injectie (Bosch injectiesysteem, ook lekker fijngevoelig voor valse lucht) weet ik dat het best kan zijn dat het om een simpel slangetje kan gaan, maar in tegenstelling tot de DS heb ik van de Octaaf geen stapel werkplaatshandboeken in huis.

Alvast bedankt voor het meedenken!

MVG, Peter


Laat je dealer de gasklep maar eens de-monteren en goed reinigen, en daarna de gasklep regeleenheid opnieuw inleren, en eventueel de readinesscode opnieuw genereren.
Ik denk dat je dan van je probleem af bent

Suc6
 

dollem

Nieuw lid
Zeker dat 't nog steeds valse lucht is?

Als je onder de melding "aanzuigen valse lucht" ook zou kunnen verstaan "te arm mengsel" dan zou 't bijv. ook nog in een defecte luchtmassameter kunnen zitten. Na vervangen van beide lambdasondes, bougies, slangen, motormanagementsoftware, schoonmaken sensoren en 2x schoonmaken van 't gaskleppenhuis (gelukkig allemaal garantie) bleek dat bij mij de oplossing te zijn.
Elke x na een reparatie ging 't zo'n 50km. goed en dan brandde 't motormanagementlampje weer. En nu na vervangen van de luchtmassameter (dankzij een tip op een ander Skoda-forum, de garage had dat zelf nog niet bedacht) al 700 km. probleemloos, dus dan kan ik toch wel stellen dat dat de oplossing is geweest.

Succes!
 
Ik geef het toe, een late reactie van mijn kant...
Schijnbaar geen notificatie gekregen oid.
Maar goed, het motormanagement lampje blijft nu continu branden, dus ik denk dat ik na de vkantie de garage maar weer eens wakker ga maken..... Waarom? Nou, het branden kon aan veel dingen liggen, veel zoekwerk, bla, bla, bla.....
Het verhaal gasklephuis zal ik zeker meenemen, anders ga ik het zelf doen..... met een garagehulp erbij natuurlijk.....
Ander probleem, de electra... de waarschuwingszoemer van het licht is defect, het slot aan de bestuurderskant werkt niet meer op de afstandsbediening..... Jammer, want het lijstje met gebreken groeit met de maand......

Bedankt voor de reacties, ik zal er mee aan de slag gaan!

MVG, Peter
 
Ik geef het toe, een late reactie van mijn kant...
Schijnbaar geen notificatie gekregen oid.
Maar goed, het motormanagement lampje blijft nu continu branden, dus ik denk dat ik na de vkantie de garage maar weer eens wakker ga maken..... Waarom? Nou, het branden kon aan veel dingen liggen, veel zoekwerk, bla, bla, bla.....
Het verhaal gasklephuis zal ik zeker meenemen, anders ga ik het zelf doen..... met een garagehulp erbij natuurlijk.....
Ander probleem, de electra... de waarschuwingszoemer van het licht is defect, het slot aan de bestuurderskant werkt niet meer op de afstandsbediening..... Jammer, want het lijstje met gebreken groeit met de maand......

Bedankt voor de reacties, ik zal er mee aan de slag gaan!

MVG, Peter


Het slot aan de bestuurderskant is de veroorzaker dat de lichtzoemer niet meer werkt, dat scheelt toch weer één item!!!
 
Het slot aan de bestuurderskant is de veroorzaker dat de lichtzoemer niet meer werkt, dat scheelt toch weer één item

Zou je denken?
Kweenie, maar dat slot is al een tijdje defect, en al die tijd deed de zoemer het ook..tot 2 weken geleden.... Zal proberen van de week nog evne langs de garage te gaan voor een vervangend zoemertje, dat slot moet dan later maar, net als de valse lucht..
Helaas, nog geen tijd gehad om de boel eens open te maken en te bekijken...

MVG, Peter
 
Nah, onbegrijpelijk, maar sinds een paar weken is het lampje van het motormanagement weer uit..... En brandt alleen maar als je de auto op contact zet.
Wel een ander klein gebruikersprobleempje bijgekomen, het olie verbruik van dit motortje is voor mijn ervaring aan de ruime kant, een litertje op 10dkm. Vorige skoda's waren minder op olie belust, en de O1 heeft de vervelende eigenschap om steeds op vrijwel dezelfde plek te zoemen met oranje lampje dat er wat weinig olie voorhanden is......
Dus van de week maar weer een flaconnetje meegenomen, 5W30.....

MVG, Peter
 
Bovenaan Onderaan