superpetur
Lid
Forummers,
Helaas, onze Octaaf 1 moest voor de 2de keer binnen 3 maanden weer naar de dealer ivm een brandend motormanagement lampje. Net als de vorige keer, volgens de foutcode aanzuigen valse lucht.
Nou was dat 3 maand geleden wel duidelijk, de alng van de carterontluchting en de slang naar het luchtfilter huis waren volkomen verrot. En dat voor kunststof. Iets dat bij een beurt ontdekt had kunnen worden en preventief vervangen had mogen worden, maar.... jullie voelen um al.. Vanwege langere service intervallen was een beurt ten tijde van de APK niet nodig.
Goed, deze slangen zijn vervangen, maar nu brandt het lampje weer, met het commentaar van de garage dat het "wel lang zoeken is naar de oorzaak". Dat zou een kostbare geschiedenis kunnen gaan worden volgens de garage, dus moet ik maar even nadenken of ik ze wil laten zoeken naar de oorzaak. De motor loopt er volgens de garage bij deze foutcode niet minder om, en het geeft voor het rijden niks......
OK, ik geef toe, de monteur in kwestie heeft zijn best gedaan, want hij heeft het probleem duidelijk kunnen omschrijven aan mijn vrouw zonder technische blabla. Maar met zijn verhaal ben ik het niet helemaal eens, valse lucht is niet goed voor een motor volgens mij.
Wie heeft enig idee waar ik de oorzaak van het aanzuigen van valse lucht moet zoeken? Plaatjes of een link naar wat fotomateriaal van de motor, 1.6, zijn ook goed. Vanuit mijn sleutelervaring met mijn DS Injectie (Bosch injectiesysteem, ook lekker fijngevoelig voor valse lucht) weet ik dat het best kan zijn dat het om een simpel slangetje kan gaan, maar in tegenstelling tot de DS heb ik van de Octaaf geen stapel werkplaatshandboeken in huis.
Alvast bedankt voor het meedenken!
MVG, Peter
Helaas, onze Octaaf 1 moest voor de 2de keer binnen 3 maanden weer naar de dealer ivm een brandend motormanagement lampje. Net als de vorige keer, volgens de foutcode aanzuigen valse lucht.
Nou was dat 3 maand geleden wel duidelijk, de alng van de carterontluchting en de slang naar het luchtfilter huis waren volkomen verrot. En dat voor kunststof. Iets dat bij een beurt ontdekt had kunnen worden en preventief vervangen had mogen worden, maar.... jullie voelen um al.. Vanwege langere service intervallen was een beurt ten tijde van de APK niet nodig.
Goed, deze slangen zijn vervangen, maar nu brandt het lampje weer, met het commentaar van de garage dat het "wel lang zoeken is naar de oorzaak". Dat zou een kostbare geschiedenis kunnen gaan worden volgens de garage, dus moet ik maar even nadenken of ik ze wil laten zoeken naar de oorzaak. De motor loopt er volgens de garage bij deze foutcode niet minder om, en het geeft voor het rijden niks......
OK, ik geef toe, de monteur in kwestie heeft zijn best gedaan, want hij heeft het probleem duidelijk kunnen omschrijven aan mijn vrouw zonder technische blabla. Maar met zijn verhaal ben ik het niet helemaal eens, valse lucht is niet goed voor een motor volgens mij.
Wie heeft enig idee waar ik de oorzaak van het aanzuigen van valse lucht moet zoeken? Plaatjes of een link naar wat fotomateriaal van de motor, 1.6, zijn ook goed. Vanuit mijn sleutelervaring met mijn DS Injectie (Bosch injectiesysteem, ook lekker fijngevoelig voor valse lucht) weet ik dat het best kan zijn dat het om een simpel slangetje kan gaan, maar in tegenstelling tot de DS heb ik van de Octaaf geen stapel werkplaatshandboeken in huis.
Alvast bedankt voor het meedenken!
MVG, Peter