Van 1.9TDI (105pk) naar 1.6TDI (105pk): welk verschil?

OctaviaWest

Actief lid
Ik ruil binnenkort mijn Golf V uit 2006, een 1.9TDI 105pk (met manuele zesbak), in voor een O3C 1.6TDI 105pk met DSG-7.

Wat mag ik verwachten van de 1.6TDI-motor? Voor wat betreft oa verbruik, motorgeluid, olieverbruik, vermogen, of nog andere aspecten?

De 1.6 heeft een dubbele bovenliggende nokkenas, de 1.9 een enkele. De 1.9 heeft pompverstuivers, de 1.6 een common rail. De 1.9 heeft 8 kleppen (twee per cylinder), de 1.6 heeft 16 kleppen (4 per cylinder). Behoorlijke verschillen dus. Hoewel ze allebei 105pk ontwikkelen met 250Nm koppel.

Is iemand mij al voorgegaan? Eerst een 1.9TDI gereden, daarna overgeschakeld naar een 1.6TDI? Graag verneem ik jullie ervaringen!
 

Cordoba

Forumguru
Ik hoorde juist van iemand die met de nieuwe Leon met 105pk 5-bak TDI heeft gereden, dat ie rumoeriger is dan zijn vorige 1.9 TDI (in vorige model Leon). Hij heeft nu 110 pk versie met 6-bak besteld in de hoop dat ie stiller is.
Souplesse en kracht van de 1.6 TDI schijnt wel goed te zijn, hierbij ga ik er vanuit dat dit in de O3 en de Leon 5F vergelijkbaar is.
 

jos_br

Actief lid
De 1,6tdi is in ieder geval stiller dan jouw Golf. Mede dankzij de DSG valt niet meer op dat het koppel iets later inkomt bij de 1,6 t.o. de 1,9tdi. Verbruikcijfers zijn wel heel verschillend bij de auto's die wij hier in onderhoud hebben, ligt blijkbaar toch erg aan de bestuurder.

Jos.
 

hemi24

Forumguru
Met de DSG is de 1.6TDI een uiterst prettige reisgenoot, dit in tegenstelling tot de versie met handbak (daar valt er teveel vermogen weg bij het overschakelen).
Ik heb de overgang van 1.9 naar 1.6, ondanks gelijke specs als "teruggang" ervaren, met name bij gebruik op de Duitse Autobahn. Voordeel van de 1.6 is dat deze stiller is en zo goed als geen olieverbruik kent.
 

Blacky

Forumguru
Ben ook zelf van een 1.9 naar 1.6 TDI gegaan,(beide 5 bak) en moet nu net als Hemi24 constateren dat bij overschakelen (voor al in de bergen) vermogen verlies is. Daar tegenover vind ik het verbruik wel positief. Heb nu als een paar maal de grens van 1000km bereikt, niet alleen snelweg maar ook veel stads verkeer.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb geen ervaring met de 1.9, maar wel inmiddels 80.000 (zojuist vandaag aangetikt) km ervaring met de 1.6TDi met de handgeschakelde 5-bak. Het verbruik is erg prettig, ik tank zo'n beetje nooit voor de 1000km, m'n laatste tankbeurt was na 1174km, en toen brandde het waarschuwingslampje nog niet. Er ging net geen 50 liter bij. Dat is wel voornamelijk snelwegkilometers, deels met snelheidsbeperkingen (100-120). Wat me wel opvalt is dat het bij 130+ vrij snel afgelopen is met die zuinigheid, in de vakanties, met flinke stukken Autobahn, kom ik meestal tot de 850-900, maar ook dan ben ik de waarschuwingslampjes wel voor.

Vermogensverlies bij overschakelen herken ik niet, maar dat kan aan m'n rijstijl liggen. Afgelopen zomer voor het eerst met de auto in de bergen geweest, allemaal niet extreem, maar wel flink wat haarspeldbochten en zo, geen moment het idee gehad dat ik wat vermogen tekort kwam. Maar ik moet er wel bijzeggen dat ik niet een heel sportieve rijstijl heb, wel gemiddeld denk ik, ik zit de boel niet op te houden, maar probeer ook niet zo snel mogelijk boven te zijn.

Hiervoor had ik een Opel 1.9, maar dat was ook een common-rail, dus dat helpt je niet om te vergelijken. Die maakte toch wel flink wat meer kabaal dan m'n huidge 1.6. Hij had ook iets meer vermogen (120Pk, koppel weet ik niet meer).
 

dirkie996

Forumguru
Ik heb zelf van een 1.9tdi overgeschakeld naar een 1.6 crtdi (octavia combi). Voordeel t.o.v. 1.9tdi is vooral werkingsstilte en soepeler draaicultuur.Ook zuiniger bij stadsritten en gematigde snelheden. Nadelen v/d 1.6 crtdi zijn het gebrek aan koppel onder de 1500t/m. en bij 130km/u naar het zuiden, wordt het verbruiksvoordeel t.o.v. de 1.9 tdi bijna volledig teniet gedaan. ( 1.9 tdi = 5,6 l/100km, 1.6crtdi = 5,4 l/100km)
 

Bakkertje

Forumguru
Sja de meningen over de 1.6 zijn verdeeld. Ik ben er prima tevreden mee (in een Superb). Het is absoluut geen racemonster, maar dat is de 1.9 ook niet. De 1.9 lag in mijn O2 die ik hiervoor had.
Voor mijn gevoel doet de 1.6 niet of nauwelijks onder voor de 1.9. Het enige wat je merkt is dat de 1.9 directer reageert op het gas, terwijl je bij de 1.6 merkt dat er eerst druk opgebouwd moet worden en dat er wat vertraging is.
Wat de duitse autobahn betreft, de 1.9 met roet filter is begrenst op 4200 toeren in de hoogste versnelling, de 1.6 niet. De topsnelheid van mijn O2 was door het toerental ook begrenst op 198 km/uur op de klok en harder ging die ook echt niet (terwijl er duidelijk meer inzat). De 1.6 heb ik op de klok al op de 217 km/uur gehad (bergaf welliswaar) en op een recht stuk gaat de wijzer ook de 200 voorbij.

Het enige minpunt van de 5-bak in de Superb is het gat tussen de 2 en 3, daar heb je icm bijvoorbeeld een caravan wat last van.
 

hemi24

Forumguru
Leuk detail, wat ik vaker heb gehoord: de Superb met 1.6 TDI schijnt niet begrenst te zijn, terwijl dit bij mij O2 met 1.6 TDI wel degelijk het geval was: 197 km/h op het maxidot en dan regelde de software de brandstofinspuiting af/terug..! Ook bergaf en met windkracht 10 in de rug op de Afsluitdijk: 197 km/h en geen streep harder!!!
 

Bakkertje

Forumguru
@hemi24 da's inderdaad een grappig detail, wellicht heeft men gedacht dat de Superb met 1.6 die snelheden überhaupt niet zou halen :laugh::maakmegek:
 

Joske

Forumguru
Of omdat het in die klasse van limousines not done is dat je niet harder dan 200 km/u kan ;)

Bij mij kon het er alleszins niet in, een 1.6 TDI in de SuperB maar dan te bedenken dat 80% van de SuperB's bij ons met die motorisatie uitgerust zijn..
Ik vond de 1.6TDI al onvoldoende in de O2 en O3.. laat staan in een SuperB :)
 

Bakkertje

Forumguru
Nou een ander puntje is dat de 1.6 voor mijn gevoel heel lang nodig heeft gehad om los te komen. Echt 40dkm zeg maar. En het lijkt wel alsof er softwarematig iedere 10 dkm iets aangepast werd waardoor het vermogen toe lijkt te nemen. Wat ook echt scheelt is airco aan of uit. Met de A/C uit is ie net even wat minder traag.

Dat 80% ermee rondrijdt is natuurlijk enkel vanwege de financiële stimulans. Laten we wel wezen als ik voor hetzelfde geld (of zelfs ietsjes meer) een 2.0 kan rijden dan weet ik het wel :maakmegek:
De 2.0 valt echter in de 25% bijtellingsklasse en wordt daarmee fors duurder
 

Joske

Forumguru
Ja had het wel al eens ergens een keertje op het forum gezegd: airco uitzetten scheelt gauw 6 a 7pk (spreek uit ondervinding met de Faab, die heeft 69 pk dus dan telt elk paardje wel ;) )
 

dirkie996

Forumguru
Zelfs met de airco uit, bij het uitkomen v.e. haarspeldbocht of opschakelend bergop bij vertrek van 1 naar 2de versnelling, valt de motor precies op z'n gat (Vlaamse uitdrukking;)). Misschien was een 6 versnellingsbak beter geweest i.p.v. die 5 bak.Dsg rijders hebben hier blijkbaar minder last van?
 

Joske

Forumguru
dus aangezien de DSG er minder last van heeft.. is het schakelmoment bij handmatig schakelen veel crucialer? of ligt het dan gewoon aan de verhoudingen van de versnellingsbak?

ik versta de Vlaamse uitdrukking maar al te goed :D
 

Mik19

Lid
Ik moet zeggen rij nu voor de 2 keer een 1.6 TDI DSG hiervoor een Jetta en nu een O3, maar kom qua vermogen en verhoudingen in de versnellingsbak niets te kort. Ik rij op jaarbasis 100000 kilometer
 
Ik heb ook geen echte klagen over mijn O2 1.6TDI. In zijn 5 is het wat mat maar ach...dat vindt ik geen probleem. In zijn 2 vindt ik hem bijzonder fel en dat bevalt me wel.
 

Bakkertje

Forumguru
Hier in Nederland hebben we maar bar weinig haarspeldbochten en heuvels (helaas) en dus ook weinig last van inkakkende auto's :thumbsup:
 
Ik rijd sinds ongeveer 2,5 jaar in een O2 met een 1.6 TDI handgeschakeld. Motor komt goed met het verkeer mee, geen enkel klagen. Ik moet zeggen dat ik ook wel gemerkt heb dat de motor na een aantal 10 duizenden kilometer pas echt los is gekomen. Ik rij ook redelijk wat in duitsland en ook daar op hogere snelheden geen probleem om mee te komen met het verkeer. Denk dan aan snelheden tussen de 150 tot 180 KM/U.

Heb er nu bijna 90000 KM op staan en geen enkel probleem tot nu toe, ook geen overmatig olieverbruik. Het enige probleem wat ik heb met de auto heb is dat mijn start/stop systeem het al sinds ongeveer 2 jaar niet meer doet. Dealer heeft niets kunnen vinden en ik vind het niet erg aangezien ik deze toch standaard uitschakelde.

Heb eigenlijk altijd VAG gereden en allemaal TDI, van 90PK tot 140PK en alle tussenliggende. Tot op heden de rustigste en fijnste motor vind ik toch wel deze 1.6TDI. Het is geen scheurmonster maar zeker geen trage motor.

Volgende wordt dan ook weer een 1.6TDI naar alle verwachting, maar dan wel met een DSG bak. Ben het koppelen in de file en het roeren in de bak een beetje zat.

Gr,

John
 
Bovenaan Onderaan