Van 16 naar 17"velgen

retep607

Nieuw lid
Hallo,

Ik rij in een Combi, 1.9TDI, met 16 inch velgen. Nu wil ik naar 17"velgen overstappen. Vraag is nu of iemand ervaring heeft met het verschil tussen 16 en 17 inch velgen. Wordt de auto veel stugger tijdens het rijden, brandstofverbruik ?

Voor alle info en adviezen ben ik dankbaar.

Doordat je bandwang wat minder hoog wordt (je velg groter) zal je wat moeten inleveren op het gebied van comfort. Maar volgens mij zal je dit niet heel erg gaan merken. Voor wat betreft brandstofverbruik, ook dit zal je vrijwel niet merken als je 1 inch omhoog gaat.

retep607

Nieuw lid
Hallo Michel,

Bedankt voor jou reaktie, zag dat de 17 inch velgen wel een bredere band hebbe, 16" is 205, 17" is 225 ? kan het zo zijn dat door de grotere weerstand het verbruik omhoog gaat ? Ik rij gemiddeld 30.000 KM per jaar prive dus een verhoogd brandstofverbruik merk ik financieel wel !

hemi24

Forumguru
Ik rij gemiddeld 30.000 KM per jaar prive dus een verhoogd brandstofverbruik merk ik financieel wel !

Ik denk dat je de meerprijs van de de 17" eerder financieel gaat merken dan de toename in het verbruik; Neemt niet weg dat dit laatste er wel degelijk is!

Mijn huidige O2: 17" zomer- en 16" winterbanden;
Mijn vorige O2: 15"zomer- en 16" winterbanden;

Voor het comfort moet je niet boven de 16" komen, daar is de O2 domweg niet zwaar genoeg voor...

Ik was eerst overtuigd dat ik 17" onder mijn nieuwe Octavia wilde bestellen, maar twijfelde na het lezen van veel klachten over cuppen en bandengeluid op diverse fora. Ik heb toen gewoon eens 2 proefritten aangevraagd met een gelijk model Octavia, maar de één met de originele 16" en direct daarna met de 17" velgen. Ik schrok van het verschil in comfort, maar vooral geluid! Waar bij de 16" het geluid mooi op de achtergrond bleef en de stugge drempels soepel werden genomen veranderde de 17" in een doordringend bandengeluid en meer gebonk bij de drempels.
Uiteraard zullen er veel factoren mee spelen hierbij (leeftijd banden, type banden, etc etc), maar voor mij was dit voldoende om er vanaf te zien. Zeker nadat de dealer melde dat hij mijn klachten herkende.

En achteraf ben ik blij! Ik stel het comfort en stilte nu meer op prijs dan een iets mooiere velg die ik alleen zie als ik naar de auto loop. Bedenk dus even goed wat je ermee wil bereiken en wat je bereid bent om ervoor in te leveren en ga anders gewoon eens proefrijden.
Suc6!

Rallye

Forumguru
Zoals hiervoor blijkt is de keuze zeer persoonlijk. Ik heb 17" met sportonderstel en vind dit niet oncomfortabel, noch vind ik dat mijn banden overdreven veel geluid maken (hoewel ik geen vergelijking met 16" kan maken). De RS waarmee ik proefgereden heb had 18", en daar had ik qua comfort ook geen moeite mee.
Dat de Octavia niet zwaar genoeg zou zijn om nog comfort te halen uit 17" (met, zo begrijp ik Hemi24 tenmiste, dus een lagere bandwang) herken ik ook niet. Laat je niet ontmoedigen: 17" ziet er veel beter uit (weer persoonlijk)!

andrehj

Forumguru
De rationele keuze is 16"

De afweging is dus:
1. 16", met

• meer comfort
  • lagere bandenprijzen
  • minder kans op kapotte velgen en lekke banden door de vele gaten in het wegdek van tegenwoordig
  • minder lawaai
  • lager verbruik
  • minder kans op stoeprandschade (bij 6.5J velg i.c.m. 205/55R16, geldt niet voor de Superb, waar om de een of andere reden 7J velgen standaard zijn)
2. 17" met

• minder comfort
  • hogere bandenprijzen
  • grotere kans op kapotte velgen en lekke banden door gaten in het wegdek (rij maar eens op de A50 langs Arnhem)
  • meer lawaai
  • hoger verbruik
  • grotere kans op stoeprandschade
  • (volgens sommigen) betere looks
De rationele keuze is eenvoudig, gewoon voor de 16" gaan!:super:

VEEJAY

Forumguru
Kreeg laatst R8 V10 19"velgen met 235mm breedte aangeboden, heb na lang wikken en wegen besloten het niet te doen. Blij dat ik niet de enige ben die content is met 16" ;)

sitechris

Donateur
Heb op mijn eerste O2 de overstap gemaakt van 16 inch naar 17 inch (icm standaard onderstel). Had daar absoluut geen spijt van. Ik merkte in comfort nauwelijks verschil, maar auto stuurde strakker en het ziet er natuurlijk beter uit!

Rallye

Forumguru
@andrehj: je noemt wel alleen de nadelen van de 17", in combinatie met dezelfde argumenten als voordelen voor 16". Helemaal netjes discussiëren vind ik dat niet. Jij hebt recht op jouw keuze en je eigen opvatting over wat comfortabel is en wat niet. 17" heeft echter ook voordelen, zoals meer grip en een scherper stuurgedrag, die je niet noemt. Toch kun je dus op bsais van deze rationele argumenten (en het meer irrationele dat 17" er beter uitziet) de keuze maken voor 16". Of de genoemde voordelen relevant zijn voor de topicstarter is zijn keuze.

Die stoeprandschade wordt overigens redelijk buiten de deur gehouden doordat ik bij mijn 17" heb gekozen voor banden met een velgrandbeschermer.

Bovenaan Onderaan