Van Amundsen+ (rns315) naar Columbus(rns510)

Beste Forum-leden,

Er zit origineel een Amundsen+ in mijn Skoda SuperB uit 2012.

De vraag is : of ik een Columbus ( of te wel ; een RNS510 , het zij van de VW of Skoda) zo plug and Play kan in/ombouwen , of komt er nog meer bij kijken dan alleen stekkers er in prikken?

Of weet iemand of ik de Amundsen+ kan updaten? De huidige kaarten zijn nog al verouderd.

Andere opties/suggesties zijn altijd welkom.

Laatst bewerkt:
Dient gecodeerd te worden, niet onmogelijk maar het gaat niet 1 op 1 en klaar.

Daarbij;
Dit is je eerste bericht; stel je even voor in de meet en greet zoals dat verwacht word van ieder nieuw lid.
is gedaan :thumbsup:

Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
Mijn advies; koop wat anders. De Admundsen en Columbus zijn zwaar gedateerd. Voor veel minder heb je al een Android of Apple carplay systeem. Ik heb een Columbus en mocht die kapot gaan of gestolen worden dan komt er zeker geen Columbus meer. De nieuwprijs ligt nog steeds boven de €1000 wat schandalig hoog is voor een systeem van meer dan 10 jaar oud

Rallye

Forumguru

Spinal

Forumguru
Goedkoper en moderner: https://www.autopar.nl/skoda-rcd660xl-touchscherm-bluetooth-multimedia
Bediening is wel in het engels, mogelijk geen naviweergave in de maxidot (zou je na kunnen vragen), geen DAB (maar dat heeft de normale Columbus ook niet). Navigeren via je telefoon werkt redelijk goed. Geen gezeur over nieuwe kaarten.

Updaten van de Amundsen kan ook, hier zou hij bij moeten staan: https://shop.skoda.nl/auto-accessoires/car-electronics/navigatie-updates/

Een collega van mij heeft die radio ook en is er zeer over te spreken. Via Ali express had hij hem voor €140. Navigatie via Google Maps dus altijd up to date (via 3G/4G)

Super Bedankt voor jullie reacties en het mee-denken!

Heb inmiddels een pb gekregen van iemand op het forum die mij kan helpen aan een update... hoop wel dat het nieuwe kaarten zijn ....

Zo niet, stel dan als ik een android of bijvoorbeeld een pioneer inbouw, verlies ik dan de functie-knoppen aan het stuur?

* update ... zat net even op marktplaata en kwam de rns510 "LOOK" tegen. In de advertentie staat dat er ook een (canbus) kabel bij geleverd wordt waardoor de functies van het stuur nog steeds te gebruiken blijft... iemand ervaring ermee?

Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Vaak zijn dat Chinese kloon apparaten die niet uitblinken in degelijkheid en storingsvrijheid....

skodasuperb94

Forumguru
* update ... zat net even op marktplaata en kwam de rns510 "LOOK" tegen. In de advertentie staat dat er ook een (canbus) kabel bij geleverd wordt waardoor de functies van het stuur nog steeds te gebruiken blijft... iemand ervaring ermee?

Advies, "google" er zijn al pagina's vol over geschreven. De kloon RNS510 is op windows CE gebaseerd en daar is niet veel aan te sleutelen, tomtom bvb. kun je "stabiel" daarop wel vergeten.
De android versies daar aan tegen zijn ruim vertegenwoordigd, oa joying, pumpkin, xtrons, etc.
Veel , héél veel lezen kan je alleen doen inzien dat er niet een "beste" keuze is bij deze radio's. Waar de 1 een merk vervloekt zal de ander tevreden zijn. Ik heb zelf een joying naar alle tevredenheid en alle mogelijkheden.

Zwapp

Forumguru
Ik heb zo'n kloon in mijn O2 gehad, nooit meer!
De FM ontvangst was zeer belabberd en kwam soms met rare storingen op het beeld, was overigens een xtrons.

Ik heb nu een zenec z-e2015 welke een verademing is, dat is echt een aanrader is.
Ik zou voor het mooie alleen nog een DAB+ module willen maar die zijn mij wat te duur, 180,-...
Verder is het echt een toptoestel!

Succes met de keuze en we horen graag wat het is geworden

• Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Ik zou voor het mooie alleen nog een DAB+ module willen maar die zijn mij wat te duur, 180,-...
Mocht je een financieele meevaller hebben en er toch voor gaan , zorg dan dat je een buitenantenne ( DAB ) erbij neemt
Had wel de DAB module van Zenec ingebouwd met raamantenne en na 2 andere binnen antenne's geprobeerd te hebben kwam ik tot de conclusie dat de ontvangst niet goed te krijgen is dan.
Gevolg bij mij was dat ik DAB+ nooit gebruikt heb

Nu met me nieuwe wagen meteen DAB vanuit fabriek genomen en zeerrrrr tevreden over ontvangst, maar ja daartegen is kaartmateriaal dan weer belabberd tov Zenec..

Zwapp

Forumguru
Dan komt er ook zeker een calearo dakantenne op @EdK !

Wat ik nog vergeten was te melden is dat de zenec ook werkt met de canbus van de auto en ook de stuurbediening werkt met dit apparaat, kortom een compleet en goed systeem!

• Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan