Van golf naar skoda

Dertien jaar in mijn oude vertrouwde golf 1.6 gereden, heerlijke en bovenal zeer betrouwbare auto gebleken. Toch na bijna 3 ton op zoek naar een andere auto. Kwam een Fabia combi tegen 1.0 tsi 95pk met nog geen 70000km op de teller. Prijs meer dan interessant inruil een pond pruimen zal maar zeggen. Toch maar de deal gesloten, rij nu een dikke maand in de Fabia. Beetje wennen aan de drie cilinder motor maar na een paar dagen ben je gewend aan het karakter van de auto. Plus is het gebruik , 1op 22 geweldig. Dab radio mooi geluid. Schokbrekers zijn zachter afgesteld als de golf voelt comfortabel, moet daar wel aan wennen. Herken veel vag gerelateerde onderdelen in de Fabia, geeft vertrouwen. Ja de 1.0 tsi , hoe betrouwbaar is dat blok, lees er weinig horror verhalen over . Nú ongeveer 2000km gereden en geen olie gebruik kunnen meten op de peilstok. De lange olie intervallen verkort ik naar ca 15000 km. Hopelijk is de Skoda net zo degelijk in elkaar geschroefd als de golf.

Groetjes,
Theo.
 

EdK

Forumguru
Beetje wennen aan de drie cilinder motor maar na een paar dagen ben je gewend aan het karakter van de auto. Plus is het gebruik , 1op 22
Allereerst welkom hier op forum.
Mocht de 3 pitter je toch wat tegenvallen en dan vooral tijdens even snel in willen voegen of inhalen dan is er de optie bij VAG Techniek te Neunen voor de fabrieks update zoals zij dat noemen.
Dan zetten ze de software van een Polo met meer PK en Nm in de Fabia, en hierdoor heb je net dat beetje meer pit dat ik miste in de Fabia 3 combi.
En wat betreft de vering, ik vond deze wat tegenvallen toendertijd en heb uiteindelijk voor een street comfort set (2e hands) gekozen waarmee ik een stuk fijnere wagen terug kreeg kwa vering en bochtengedrag.

Maar er zijn ook mogelijkheden met goedkopere sets veren, maar dan zou ik bv met Antera contact opnemen hier op forum.
Die kan je hierin adviseren / leveren en monteren
 
Bedankt voor de info, ga eerst lekker rijden. VAG techniek lijkt mij idd een goede upgrade voor de Fabia. Wat betreft de vering blijf ik nog even rijden, misschien in de toekomst aanpassen.
 
Bovenaan Onderaan