Van handgeschakeld naar automaat inbouwen fabia II

Sinds enkele jaren rijd ik in een fabia II combi met 105pk. Soms toch het gevoel dat de motor teveel toeren maakt op de snelweg.

Nu mijn bak versleten is (door 280.000 km en wat schakel foutjes) dacht ik eraan om wellicht een 6 bak of een automaat in te bouwen.

Even op autoweek.nl gekeken en de Fabia II Combi Sport uit 2008 kan ook geleverd worden met een 6 bak automaat (sequentieel). Geen 6 bak handgeschakeld. Maar misshien een 7 bak automaat met dubbele koppeling (ik denk dsg) echter is die voor het 2010 model, dus lijkt me moeilijkee te passen.

Hebben jullie ervaringen met het ombouwen van een handgeschakelde bak naar een automaat?
Zou dat uberhaupt wel kunnen?

Mijn auto;
Fabia II Combi Sport
1.6 16v 100pk
bakcode: JHL
motorcode: BTS
2008 model
 

andrehj

Forumguru
Alles kun je ombouwen. De grote vraag is hoe handig je bent en hoeveel energie je er in wilt steken. Over het algemeen is een dergelijke operatie (ombouwen naar automaat) echter niet lonend, en kun je beter je auto inruilen voor een exemplaar waar deze automaat al in zit. Dat scheelt je ook een x aantal weken / dagen / maanden waarin je niet over je auto kunt beschikken.
 
Alles kun je ombouwen. De grote vraag is hoe handig je bent en hoeveel energie je er in wilt steken. Over het algemeen is een dergelijke operatie (ombouwen naar automaat) echter niet lonend, en kun je beter je auto inruilen voor een exemplaar waar deze automaat al in zit. Dat scheelt je ook een x aantal weken / dagen / maanden waarin je niet over je auto kunt beschikken.

Dat klinkt inderdaad als een beter plan. Hierbij moet ik wel melden dat mijn oude 5 bak kapot is, en ik een nieuwe gereviseerde heb gevonden op onderdelenlijn.nl . Ik kwam op het idee om mijn auto te switchen naar automaat doen omdat mijn auto uitgerust is met een geweldig vialle lpg systeem (echt super), dus die wil ik niet ruilen.

Anyhow, ik heb enkele aanvragen uitstaan bij monteurs/sloopbedrijven. Zodra ik meer weet laat ik het weten.
 

Fabia 123

Forumguru
Dat klinkt inderdaad als een beter plan. Hierbij moet ik wel melden dat mijn oude 5 bak kapot is, en ik een nieuwe gereviseerde heb gevonden op onderdelenlijn.nl . Ik kwam op het idee om mijn auto te switchen naar automaat doen omdat mijn auto uitgerust is met een geweldig vialle lpg systeem (echt super), dus die wil ik niet ruilen.

Anyhow, ik heb enkele aanvragen uitstaan bij monteurs/sloopbedrijven. Zodra ik meer weet laat ik het weten.
Lekker nog een tijdje doorrijden met de gereviseerde auto, en in de tussentijd zoeken en sparen voor een automaat met lpg?
 
Tot dusver trek ik die conclusie. Garages adviseren om het niet te doen door alle hoofdpijn die ermee gemoeid is, en de onderdelen zijn duur (1000€+), risico's op lange termijn groot.
 

Fabia 123

Forumguru
Tot dusver trek ik die conclusie. Garages adviseren om het niet te doen door alle hoofdpijn die ermee gemoeid is, en de onderdelen zijn duur (1000€+), risico's op lange termijn groot.
Dat is heel veel geld en inderdaad een dillemma.
Keuze tussen andere auto kopen min de restwaarde van deze, of repareren en hopen dat de auto nog een tijd kosten vrij blijft.
Ik vraag me wel af of 1000 Euro voor een gebruikte versnellingsbak vervangen niet aan de hoge kant is maar daar kunnen andere forumleden meer over zeggen.
 

Niels83

Forumguru
Een lpg met 280.000 km op de teller? Daar zou ik niet veel neer aan uitgeven.
Ik zou ook niet meer in lange termijn denken. Goedkoopste optie kiezen en hopen dat de rest heel blijft.
 

Tijg

Actief lid
Ik zou de bak laten reviseren of een gereviseerde bak kopen met inruil van je oude.
M.b.t de toeren, is het misschien mogelijk om de eindoverbrenging te verlengen? Daarmee worden alle versnellingen wat langer en gaan je toeren omlaag.
Mogelijk kan je dan niet langer de topsnelheid bereiken in 5 maar het is de vraag of je dat nog moet willen na 280d km. :)

Edit: Laat maar, topic van maart. :bloos:
 
Ik zou de bak laten reviseren of een gereviseerde bak kopen met inruil van je oude.
M.b.t de toeren, is het misschien mogelijk om de eindoverbrenging te verlengen? Daarmee worden alle versnellingen wat langer en gaan je toeren omlaag.
Mogelijk kan je dan niet langer de topsnelheid bereiken in 5 maar het is de vraag of je dat nog moet willen na 280d km. :)

Edit: Laat maar, topic van maart. :bloos:

Hi Tijg, nog zeer actief hoor! Die eindoverbrenging, wie zou dat kunnen? Is dat mijn gewone (beun) garage of dealer/transmissie specialist?

De bak is trouwens omgeruild met een gereviseerde!

Edit: Is dat trouwens een simpele job met weinig/geen risico of zitten er ook risico's aan? Ik kan me misschien voorstellen dat de cilinders/zuigers meer te verduren krijgen door dezelfde kracht te moeten leveren op lagere toeren.. Verder ook niet eigenlijk.
 

Tijg

Actief lid
Hi Tijg, nog zeer actief hoor! Die eindoverbrenging, wie zou dat kunnen? Is dat mijn gewone (beun) garage of dealer/transmissie specialist?

Edit: Is dat trouwens een simpele job met weinig/geen risico of zitten er ook risico's aan? Ik kan me misschien voorstellen dat de cilinders/zuigers meer te verduren krijgen door dezelfde kracht te moeten leveren op lagere toeren.. Verder ook niet eigenlijk.
Moet wel iemand zijn met toegang tot Etka of een andere onderdelendatabase zodat hij kan vergelijken tussen typenummers van wat er nu onder zit en of er andere verhoudingen bestaan bij Fabia/Polo/Ibiza/Roomster modellen.
Motor krijgt het iets zwaarder, maar de 1600 heeft toch wel voldoende koppel om dat op te kunnen vangen, is mijn ervaring.
 

Spierings

Forumguru
Een eind overbrenging veranderen is echt niet goedkoop en makkelijk.

De versnellingsbak zal weer uitgebouwd moeten worden en dan gedemonteerd moeten worden.. vervolgens moeten of het kroon en pignon wiel gewisseld worden of de tandwiel verhoudingen van de onderlinge versnellingen moeten aangepast worden.

Bij het wisselen van het bovenstaande is ook afstelwerk nodig en moeten mogelijk ook diverse lagers vervangen worden..

Dit is werk voor een versnellingsbak specialist.
 
Een eind overbrenging veranderen is echt niet goedkoop en makkelijk.

De versnellingsbak zal weer uitgebouwd moeten worden en dan gedemonteerd moeten worden.. vervolgens moeten of het kroon en pignon wiel gewisseld worden of de tandwiel verhoudingen van de onderlinge versnellingen moeten aangepast worden.

Bij het wisselen van het bovenstaande is ook afstelwerk nodig en moeten mogelijk ook diverse lagers vervangen worden..

Dit is werk voor een versnellingsbak specialist.

Goede toevoeging, het zal nu sowieso niet meer gaan omdat het allemaal al erin zit. Maar voor de volgende keer, of een andere lezer die met hetzelfde probleem zit en dit leest terwijl zijn bak eruit ligt, kan het handig zijn!
 

Spierings

Forumguru
Persoonlijk zou ik de overbrenging gewoon orgineel houden, deze is afgestemd op het motorvermogen.

Met een langere overbrenging kan de wagen schadelijker gaan lopen en kan het in de bergen eerder problemen geven waardoor je mogelijk op de snelweg al eerder moet terug schakelen..
 
En zit je met ombouw naar automaat? ook met het "computer en hydrauliek" gedeelte.... vraag ik me dan af... maw; gaan de kosten niet voor de baat uit??
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan