Van Honda naar Skoda

Hallo Allemaal,

Ik wil me hier even kort voorstellen.

Wij hebben de afgelopen drie en half jaar met zeer veel plezier een opvallende Honda Civic 1.8 sport (blauw metallic) gereden. Deze auto lokt nog steeds veel reacties uit en gaat met pijn in het hart weg.

Inmiddels hebben we een fabia greenline besteld, net als velen hier op het forum en hopen hem as vrijdag (15-10-2010) op te kunnen halen.

Hij is wel veel minder opvallend dan onze civic, dat zal wel even wennen worden, echter ook een stuk goedkoper om te rijden. Wij rijden, mijn vrouw en ik, zo'n 35000 per jaar. Dat gaat dus nogal wat schelen, vandaar onze keus voor de fabia.

Ik hoop dat we er net zoveel plezier van zullen hebben als de vele gelukkige greenline rijders op het forum.
 

clapton

Senior Member
Niet wanhopen, al is de Civic een fijne en bijzondere auto, je zal zeker geen spijt krijgen. Ik rijd zelf nu sinds januari een Yeti na acht jaren een enthousiaste Honda-rijder geweest te zijn. Eerst een Jazz en vervolgens een Civic 1.4dsi sport. Overigens heb ik ook een Honda motorfiets gehad (VT1100c2) dus je kunt best wel stellen dat ik de Hondawing met trots heb gedragen. Toen ik in was voor een wat hogere wagen werd de CRV wat te kostbaar en na omzwervingen ben ik met koudwatervrees terecht gekomen bij Skoda. Tot nu toe geen spijt, Yeti is een perfecte auto en rond het merk Skoda gebeuren leuke dingen, waaronder dit forum.
 

corsaar

Senior Member
@Physics zeker bij 35000 km gaat dat heel veel schelen.
Minder opvallen? Satin gray is ook een mooie kleur, zit een blauwe gloed over.
 

skoll

Nieuw lid
Hoi Physics,

Ik ben ook recentelijk geswitched van de vertrouwde Honda naar Skoda.
Eerst 6 jaar een Civic, daarna 6 jaar een Accord 2.0i. Altijd probleemloos gereden en nagenoeg geen onderhoud. Heerlijk.

En dan nu sinds een maand een Octavia Combi 1.8 TSI.
Tot nu toe ben ik vol lof over de Skoda. Heerlijke wagen, totaal geen spijt van de overstap. Ik wens je in ieder geval alvast veel veilige kilometers.
 
Leuk om te lezen dat er meer mensen overstappen van Honda naar Skoda.
Wat was bij jullie de reden?

Voor ons is het de enige auto zonder belasting en 14%, naast de Ibiza St, die groot genoeg is voor een gezin en nog iets mag trekken ook en natuurlijk betaalbaar is. Anders was bv de Insight of Civic hybride nog in beeld gekomen. (Vreemd trouwens dat alle betaalbare hybrides niets mogen trekken)

Gisteren Satin-Grey weer gezien en is inderdaad een erg mooie kleur wat mij betreft.
 

clapton

Senior Member
Het antwoord op je vraag waarom ik uiteindelijk niet weer een Honda gekozen heb is, omdat er geen Honda-model is wat een hoge instap bied tegen een voor mij acceptabele prijs. Buiten dat de CRV een hogere vanafprijs heeft krijg je daar ook nog de hogere wegenbelasting en verzekeringspremie met als toetje een hoger verbruik voor terug.
Vind trouwens nog steeds Honda fantastische auto's met moderne en (belangrijk) betrouwbare techniek. Heb trouwens wel met de Civic wat probleempjes gehad die ik met de mantel der liefde heb afgedekt.
Achteraf goed dat Honda niet een Yeti-type in de aanbieding had want dan was ik waarschijnlijk nooit buiten de deur gaan neuzen en kunnen constateren dat Europesche merken ook in staat zijn zeer goede auto's te produceren. Was eerlijk gezegd een beetje vooringenomen:winkie:. Ben nu erg enthousiast over de Yeti met in mijn geval 1.2 tsi die me nog steeds positief blijft verbazen.
 

LenK

Forumguru
Honda is in de waan van de tijd verworden van een sportief merk tot een muesli merk.
Alle smaakmakende auto's zijn ondertussen geschrapt bij Honda (als laatsten de Civic-R en de S2000).
Maar ook Honda hybrides zijn al over hun verkoophoogtepuint heen, tijd voor actie.
Honda heeft een waterstofcel auto. Als ze daar nu eens een betaalbare variant met een mooie carrosserie van gingen maken :)
 
@Lenk, Civic is naar mijn mening nog steeds een opvallend andere auto. Ook de Cr-z lijkt me een meer gedurfd design dan vele anderen op de markt brengen.

Over waterstof, dat is natuurlik een mooie techniek, echter ook niet de oplossing daar waterstof niet vrij in de natuur voorkomt en dus mbv elektriciteits-centrales gemaakt moet worden. Verder zal waterstofcel (brandstofcel) altijd duur blijven ivm de gebruikte platina.

Verder zie je ineens een verkoop-piek bij de Auris-hybride. Het lijkt er dus op dat net als bij de algemeen erkende lease-klasse auto's de kopers snel overstappen op de nieuwste modellen. Zou dus zomaar kunnen dat de "nieuwe Jazz-hybride" weer wel gaat verkopen.
 
@Clapton, eigenlijk dus zelfde als bij ons. Honda levert op dit moment niet het model dat bij onze wensen past. Verder is het natuurlijk jammer dat de honda's zo duur zijn (de yen?).
 

EdK

Forumguru
Heb een Pan European ST1100 gehad van Honda, en ik heb toendertijd zitten hikken tegen de aanschafprijs van deze Honda
En procentueel waren ze en zijn ze stukken duurder , maarrrr mijn ervaring was wel dat in onderhoud hij spotgoedkoop was.
En al de Km's probleemloos gereden heb.

En als ik na inruil keek wat me totaal kosten waren , dan lagen ze lager dan bij de BMW motoren die ik erna heb gereden.

En ik heb zo'n vermoeden dat die aanschafprijs van een honda ze de das omdoet en menig koper naar iets anders gaat kijken.
 
@Edk, helemaal eens met je laatste opmerking, prijs kan ze de das omdoen.
Onderhoud alleen beurten, verder geen extra kosten.
(Was bij Renault wel anders, Reparatie En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd. Voor de Honda hebben we Renault gereden, Japans was ons antwoord.)

Inruil valt trouwens tegen. Ruim € 15.000,- afgeschreven in 3 1/2 jaar en 110.000 km.
 

sitechris

Donateur
De Civic is idd een aparte auto, maar ik vind het ook wel jammer dat Honda niet meer echt sportieve auto's maakt. Jaartje of 10 geleden had je al die witte R modellen (Accord, Integra R) met een atmosferische viercilinder van 212 pk met VTEC. Dat waren echt hele coole auto's. Ook de Civic R was een fijne wagen! Die nieuwe hybride coupé vind ik niet sportief, maar vooral lelijk. En de prestaties zijn verre van sporty. Honda is imo teveel Toyota aan het worden en dat is geen compliment.

ps....gefeliciteerd met je Fabia! Qua gebruikskosten de beste auto die je kunt kopen!
 
Bovenaan Onderaan