Vanaf morgen een skoda bezitter

De afgelopen week heb ik al veel gezocht naar alles wat er over de Skoda Fabia GL te vinden is.Bij al dat zoeken heb ik al aardig wat uurtjes op dit forum doorgebracht. Het zal niet lang duren voordat ik mijn eerste Post maak dus geheel volgens de etiquette zal ik mij eerst voorstellen.

Waarom een Fabia?
Van een Corsa B naar een Golf (Lease) Nu de rationele keuze gemaakt om voor mijzelf een Skoda Fabia Greenline aan te schaffen. Bij het toepassen van de filters bij https://www.autoweek.nl/autovergelijker/ kwam de Fabia al snel naar voren. De filters waren
  • Niet te zwaar (wegenbelasting)
  • Zuinig / Milieuvriendelijk
  • >800kg kunnen trekken (voor mijn boot)
  • Cruise control (Rijd altijd met cruise boven de 49 km/h, ook in de spits)
  • 6-10 jaar oud
  • diesel
  • Ruime auto omdat ik vaak veel spullen vervoer en voor de eventuele gezinsuitbreiding.
Verder wilde ik graag een auto/ motor die erg vaak voorkomt omdat ik dan vannalles kan opzoeken en de reparaties/onderhoud zelf kan uitvoeren. Een fabia heeft standaard CruiseControl en ze hebben bijna allemaal een trekhaak, dat maakte de zoektocht makkelijk. Verder viel mij op dat de Fabia erg gunstig geprijst is gezien de leeftijd en aantal kilometers. Waarschijnlijk omdat deze auto's massaal op de markt zijn gekomen vanwege fiscale redenen en nu inmiddels weer veel van de hand worden gedaan. 3600 euro voor een auto van 7 jaar oud met 196.000 km op de teller vind ik niet veel. De Polo bluemototions zijn gemiddeld 1500 euro duurder, maar dan krijg je wel minder auto.

Reviews over de Fabia waren vaak niet lovend maar na 5 minuten in de proefrit vond ik al die reviews nergens meer op slaan. Een Golf rijd net zo, het is gewoon het nieuwe rijden.

Over mijzelf.
30 jaar, Den Haag, Delfts ingenieur met als Hobby elektronica, programmeren en sleutelen. Een beetje een nerd dus, vandaar dat ik het de VAG COM post al allemaal heb gelezen. Verder maak ik altijd een sport van zo zuinig mogelijk rijden, ook in mijn huidige lease auto. Ik kan immers niet tegen verspilling.

Over de auto
Fabia II GreenLine 2011 met 196.000 km op de teller, grijs van kleur en het betreft de Clima versie. Er zit geen navigatie in(gebruik toch mijn telefoon). 2 privé eigenaren

De zaken die ik als eerste aan ga pakken zijn
Raambediening repareren (draden zijn door)
Achteruitrij camera reparen (zit er in maar doet het niet)
Bluetooth installeren
Parkeersensoren overzetten van Golf naar Fabia (Elektromagnetisch)
Lichtsensor inbouwen
Via VCDS een aantal features activeren.
Nog zuiniger laten rijden (iemand tips?).

Duijzer

Donateur
Welkom!
Wat zuinig rijden betreft:
Wielen vervangen voor 4 thuiskomers, rechter buitenspiegel verwijderen, achterbank en passagiersstoel verwijderen, alle naden dichtplakken, hemelbekleding en sowieso alle overtollige bekleding verwijderen, de tank alleen half vol doen en je moet eens kijken hoe zuinig dat ie rijdt :maakmegek:
Maar serieus: behalve een goede bandenspanning zit het grote verschil in je rechtervoet. Uit laten rollen, rustig aan versnellen, op tijd opschakelen etc.

Veel plezier met je Fabia!

Welkom!
Maar serieus: behalve een goede bandenspanning zit het grote verschil in je rechtervoet. Uit laten rollen, rustig aan versnellen, op tijd opschakelen etc.

Veel plezier met je Fabia!
Ik wil niet extreem doen, maar mijn skoda heeft wel een reservewiel... dood gewicht :).

Mijn rijgedrag is al best goed qua zuinigheid al zeg ik het zelf.. Met mijn Golf 1.6 TDI red ik 1:26 en met deze warme dagen 1:28. En dat terwijl ik de brandstof niet zelf betaal. Ben benieuwd als ik straks ook nog een financiele prikkel heb om zuinig aan te doen.

Van de golf is max koppel bij 1500 toeren en in theorie is het dan ideaal om op te trekken rond dit toerental. De skoda heeft max koppel bij 2000, klopt het uit jullie ervaring dan ook dat dit het ideale schakelpunt is?

Cordoba

Forumguru
Welkom Pieter. Misschien is het leuk om ook een eigen topic voor je auto te maken, zodat je later terug kunt kijken wat je er allemaal aan veranderd hebt. Dat heb ik ook met mijn 1e Fabia gedaan, en na al die jaren sta ik zelf verbaasd hoe weinig er nog origineel is. Wat zuinig rijden betreft: je kun kiezen voor de smalste bandenmaat die op je Fabia hoort (ik denk dat dit voor jouw auto 185/60 x 15" is. Verder zorgen dat je bandenspanning in orde is. (ik heb die van mij op waardes tussen half beladen en vol beladen staan, en dat scheelt wel aardig in je verbruik).

Canon-Eye

Forumguru
De skoda heeft max koppel bij 2000, klopt het uit jullie ervaring dan ook dat dit het ideale schakelpunt is?
Ik heb als vuistregel altijd gehanteerd dat hij best mag "werken" vanaf zo'n 1750-1800 toeren, oftewel vanaf 80% van het maximum koppel. Dus zodanig omschakelen dat je in de volgende versnelling niet (te ver) daaronder uitkomt.

Bovenaan Onderaan