Bedankt
Bedankt voor het welkom.
Ik heb hem nu in de nacht zien staan, het blijft een mooie aparte kleur die je niet vaak ziet.
De auto staat er echt als nieuw bij na 6 jaar. De bekleding is als nieuw, dashboard etc. ook. Van buiten slechts énkele kleine details welke hem van nieuw onderscheiden zoals wat steenslag en dergelijke.
Na 3 jaar met auto's te hebben gereden zonder stuurbekrachtiging, handmatige ramen, zonder centrale vergrendeling en een geluidssysteem dat nergens op lijkt, en wat bij snelheden boven de 70 10 tikken harder moet vanwege de motor en autogeluiden, was ik echt toe aan wat anders.
Ik heb veel auto's overwogen om te kopen. Ik wilde een zo jong mogelijk auto, met zo weinig mogelijk km's en natuurlijk binnen een budget.
Dus dan heb je de nieuwe Renault Clio, Kia Rio, Hyundai xx en nog een aantal dingen. Toch schort er net altijd wat aan, of bekende problemen en dergelijke.
Toen opperde mijn vader tussen mond en lippen vorige week de Skoda Fabia waarop ik dacht, mwah.. dat is zon oud klein barrel. Daar heb ik me dus duidelijk in vergist

want ik had een compleet ander ding in mijn hoofd zitten.
Na één keer op marktplaats te hebben gekeken sprongen er direct 2 uit, binnen mijn budget. Eigenlijk net erboven, maar goed je moet wat. De ene was een Mica zwarte Elegance Plus uitvoering. Dit bleek echter na wat onderzoek niet de 101 PK maar de 68 PK te zijn. Je zult er maar 100 km voor naar de garage rijden.
Toen bleef er nog deze bolide over, karige advertentie zonder telefoonnummer. Mailtje gestuurd met de vraag of hij er nog was, en of hij schade had. Even later mail terug, ik weer mailen met meer vragen. Of ik ze even wilde bellen; dus doen we dat! Lekker direct.
Mijn vragen beantwoord, goed gevoel erbij. Even overleg gehad en teruggebeld voor een afspraak te maken diezelfde avond nog.
Diezelfde avond erheen gereden (2 uur rijden), auto bekeken en proefrit gereden. Alles koek en ei, dus akkoord gegaan. Contractje getekend van de ANWB site af, en naar huis.
Nacht niet kunnen slapen, mogelijk door de excessieve caffeine die avond of door de spanning van een dergelijke dure auto voor mij.
Volgende ochtend weer vroeg in de auto, 9 uur naar postkantoor, overschrijven, betalen, verzekering bellen en Michiel heeft een Škoda Fabia combi! :24:
Morgen (zondag) maar even mijn andere auto leeghalen voor de rest, en alles weer een plekje geven in de Fabia.
Wat direct opviel, in mijn Micra is de bak vol met een boodschappen kratje. In de Fabia passen er wel 4 van die kratten hahaha. Wat een ruimte in dat ding.
Oja, wat ik nog even wou melden over de auto:
Het betreft een uitvoering met een onderbouw LPG G3 installatie die vóór levering aan de klant al geinstalleerd is. Op de plaats van het reservewiel ligt een mooi 51 liter tank voor het gas. Daarnaast nog 45 liter benzine in de gewone tank.
Relatief weinig wegenbelasting, en toch een gunstig verbruik hoop ik! Dit kan nog wel eens een goede auto voor me zijn.
Vandaag 200 km gereden, met 125 op de GPS (dat betekend dus bijna 135 op de teller) zat ik op rond de 7,5 liter per 100 km verbruik op de cruise control.
Maarja doortrekken en optrekken bij stoplichten dan gaat de teller al snel naar de 20 liter toe. 1:5 is toch een beetje te gek haha.
Maar als je dat zo berekend verbruikt hij misschien gemiddeld 1:11 op het gas, en misschien even zuiniger op benzine. Dus dan kan ik met gemak 1000 kilometer rijden met 2 volle tanks. Met een lang eind kan dat volgens mij wel oplopen tot bijna 1500 km. :worshippy:
Nee, ik ben blij.
Wat ik nu nog als droom heb (tja alles wat ik gedroomd heb zit er al op) is een dubbel DIN navigatie systeem met harde schijf voor MP3 en..... zucht dat wordt nog dromen denk ik haha.
@ Fabia: bedankt! Ik hoop het ook ja, maar ik heb er wel vertrouwen in zomaar.
De Elegance is echt een prachtige uitvoering. Ik lach me een slag in de rondte van wat er allemaal op zit.
Dat ik vandaag een beetje aan het rijden was vond ik in eerste instantie dat hij erg tegenviel met zijn vermogen. Hij trekt niet lekker door uit lage toeren en komt niet echt vlot uit de startblokken. Maar inderdaad wat ik later merkte is dat hij op toeren echt stukken sneller is! Ik wordt dan ook op zo'n leuke brom getrakteerd uit het vooronder en dan komt het beestje inderdaad los.
Hij is door de vorige eigenaar super rustig bereden, in de stad al op de cruise control, in de 4 met 50, en 60 in de 5. Bochten door in zijn 3 etc. Dat komt het verbruik wel ten goede denk ik, maar dan wordt hij ook lui. En dat moeten we niet hebben!
Het is allemaal weer even wennen voor me, zo soepel en rustig. Als je uit een Micra 1.0 stapt is dit een wereld van verschil. Koppelingetje werkt net weer even anders, koppelkromme zit net even anders, andere versnellingsverhoudingen, etc.
Cruise control: wat een uitvinding!