Variable service-interval QG1

Witte Yeti

Actief lid
Vorige week kreeg ik (Yeti 1.2TSI) bij het starten een melding in mijn display SERVICE
Dit kwam voor mij onverwacht (25700 km), omdat ik er van uitging dat de eerste servicebeurt bij 30.000 km moet plaats vinden.
O.a. de Yeti heeft echter een variabele service-interval QG1. Dit betekent groot onderhoud bij 30.000 km of 2 jaar. Behalve als er eerder een service melding komt.
Deze melding komt als de olie te vuil is. Dit wordt gemeten d.m.v. een sensor onderin de carterpan.
De service-interval is afhankelijk van de intensiteit waarmee de auto wordt gebruikt. Dit kan o.a. zijn, veel korte ritten, veel rijden met aanhanger, enz.
Gelukkig kon de service beurt (€ 250,-) gelijk uitgevoerd worden met de vervanging van de distributieketting (zie ander topic)

Ronnie

Forumguru
Vorige week kreeg ik (Yeti 1.2TSI)
Deze melding komt als de olie te vuil is. Dit wordt gemeten d.m.v. een sensor onderin de carterpan.
Kleine correctie: Deze sensor onder in de carterpan meet alleen het oliepeil.......
(dus niet de verontreiniging)

vanliers

Nieuw lid
@ Ronnie,

Waar haalt de yeti die kennis vandaan om die melding te kunnen maken?
Mijn yeti zal ook rond die kilometers gaan vragen om service, en waar ligt de grens tussen voi en normaal onderhoud?

alvast bedankt

piair1982

Forumguru
Wat het eerst bereikt wordt. Daar gaat het servicelampje van branden. Dus of twee jaar eerst halen of de 30.000km

Ronnie

Forumguru
Daarom zijn de motoren met long-life intervallen uitgerust met een oliepeilsensor, omdat de olie er dus een relatief lange tijd inzit en er dus bij gering olieverbruik de mogelijkheid bestaat dat de olie onder peil komt.
Ooit heb ik dit al eens voor dit forum uitgezocht.

Witte Yeti

Actief lid
Als het oliepeil te laag is gaat er een lampje branden. Wat is dan de reden van de service-melding voor het bereiken van 30 000 km of 2 jaar?

Ronnie

Forumguru
Longlife olie is een full-synthetische, zeer dunne olie, ( 0W30-5W30) waar een aantal dopes aan toegevoegd is (o.a tegen schuimvorming,wat de oliedruk negatief zou beinvloeden).
Ook zal (met name bij Diesels) de olie langzamerhand steeds meer roet en kool gaan bevatten door compressielekkage langs de zuigerveren en het aankoeken onder de zuigerbodem.
In de loop van de tijd verliezen de dopes een gedeelte van hun werking en zal de olie ververst moeten worden.
Ikzelf heb al eens 5 jaar zonder problemen rondgereden met een full-synthtische olie.
Dit was wel met een Passat van 1989, dus een ouderwets opgebouwd 2.0 ltr 16V blok.

piair1982

Forumguru
Vergelijk het maar met frituur olie. Die vervang je ook in de zoveel tijd.
Als.je dat niet doet wordt je friet moddervet en bakt niet bruin maar kleurt bruin van de vieze oude olie.

Witte Yeti

Actief lid
Gelukkig zit er geen frituurvet in mijn auto, had anders misschien tijdens het rijden patat kunnen bakken:laugh:
Maar hoe het komt dat de service-interval-indicatie eerder dan 30.000 of 2 jaar een signaal weet ik nu nog steeds niet?

piair1982

Forumguru
Voor zover ik het weet is het een combinatie van een aantal sensoren, tijdverloop en hoe de auto bereden wordt.
Zo bepaalt het systeem zelf wanneer service nodig is. Ideaal enerzijds, op deze manier wordt je tijdig herinnerd voor onderhoud. :)

Witte Yeti

Actief lid
In mijn eerste post (#1) had ik dit al beschreven......sensor, korte ritten, gebruik van aanhangwagen/caravan, enz. dat hierdoor de service-interval-indicator eerder een melding geeft. Maar werd aan het twijfelen gebracht door Ronnie.

EdK

Forumguru
De vraag blijft openstaan !

We weten allemaal dat de intervaltijd 2 jaar of 30K is bij de Yeti
En normaal geeft hij dit bij benadering van die 2 gegevens ook netjes aan ( RR was dat ook bij 15K )
Maar nu gaf hj het al 4300 Km van te voren aan en dat is dus veel vlugger dan normaal
De vraag die open blijft staan is hoe het systeem dit dus registreert en dus aangeeft !

Ronnie heeft het over een sensor die de olie meet, maar wat meet deze dan ? de vervuiling van de olie ? en zo ja hoe doet deze sensor dat dan ?

Ronnie

Forumguru
Ronnie heeft het over een sensor die de olie meet, maar wat meet deze dan ? de vervuiling van de olie ? en zo ja hoe doet deze sensor dat dan ?

Post nr.5 beter lezen........

" Daarom zijn de motoren met long-life intervallen uitgerust met een oliepeilsensor, omdat de olie er dus een relatief lange tijd inzit en er dus bij gering olieverbruik de mogelijkheid bestaat dat de olie onder peil komt."
Als referentie wordt gewoon de KM stand geregistreerd en dan tijdig een waarschuwing uitgestuurd, Indien de tijd eerder in de buurt komt wordt eveneens gewaarschuwd.

Bovenaan Onderaan