VNT is een bekend begrip in de wereld van de turbo's, het staat voor
Variable
Nozzle
Turbo. In het Nederlands noemen we dat VTG =
Variabele
Turbo
Geometrie. Bij een VNT
turbo kunnen de schoepen variëren qua stand om zo meer of minder lucht te scheppen.
[bewerk] De theorie van de variabele schoepen
Vaste schoepen leveren bij stijgend toerental meer lucht en een hogere druk. Het probleem met vaste schoepen is dat deze bij lage toerentallen te weinig lucht en druk leveren, en bij hoge toerentallen te veel. Je zou graag willen dat bij ieder toerental evenveel druk beschikbaar was. Daarom zijn er verstelbare schoepen uitgevonden. Door de stand van de schoepen te veranderen kun je er voor zorgen dat reeds bij een laag toerental voldoende druk beschikbaar is, terwijl bij hoger toerental, door het veranderen van de stand van de schoepen, de druk niet te hoog wordt. De stand van de schoepen wordt versteld door een stang die verbonden is met een onderdrukdoos. De onderdruk op de drukdoos wordt geregeld door de
N75 klep, en deze wordt weer aangestuurd vanuit de ecu, waar het turbodruksignaal ook binnenkomt. Wanneer de variabele schoepen niet goed versteld worden (slechte N75, variabele schoepen gaan stroef of zitten vast) kan het dus voorkomen dat de turbodruk bij bepaalde toerentallen te hoog of te laag is, er worden dan fout(en) in de
ECU opgeslagen (o.a.
00575,
01262,
17958,
17963,
17964,
17965). Bij een te grote afwijking van de gevraagde turbodruk treedt dan de
noodloop in werking.
[bewerk] De praktijk
In de turbo zit het compressorwiel en dat heeft altijd vaste schoepen. Aan de andere kant van de as zit het turbinewiel, ook dit heeft altijd vaste schoepen. De verstelbare schoepen (10-12?) zitten niet op de as maar in het turbinehuis verdeeld rond het turbinewiel. De uitlaatgassen passeren eerst deze verstelbare schoepen voordat ze langs het turbinewiel richting uitlaatsysteem stromen. Door middel van het verstellen van de schoepen variëert de opening tussen twee naast elkaar liggende schoepen, hoe smaller deze opening (venturi) bij laag toerental van de motor, hoe sneller de uitlaatgassen er door heen gaan. De snelheid van de uitlaatgassen bepaalt uiteindelijk de snelheid van het turbinewiel. Turbinewiel en compressorwiel zitten op dezelfde as dus draaien ook beiden hetzelfde toerental. Compressorwiel gaat dus ook sneller draaien en levert dan meer lucht naar de motor. Naarmate het toerental van de motor en de turbodruk stijgen zullen de verstelbare schoepen weer verder uit elkaar gezet worden, dit verstellen is dus een constant proces.
http://www.google.nl/imgres?imgurl=...+turbo&um=1&hl=nl&sa=X&tbs=isch:1&um=1&itbs=1