Vastgelopen rem

Arreslee

Senior Member
Goedendag heren/ dames,

Ik wil even het volgende probleem voorleggen, misschien dat er suggesties komen voordat ik naar de garage ga.
Het probleem is het volgende.

Een aantal weken had mijn vrouw het volgende geval :
Bij het starten van de auto ging zowel het ABS als het ASR lampje branden. Dit betekende dat er een ABS sensor problemen heeft, echter na 3 keer de motor stopppen en weer starten was het probleem weg. Tijdelijke storing dus.
Hierna niet weer gezien.
Afgelopen vrijdag kom ik terug en op de snelweg ging ineens het bandenspanning lampje branden. verder niets. Nu heb ik dat eerder gehad, dus bij de eerste de beste gelegenheid de auto geparkeerd en merkte dat banden gewoon op spanning waren. Echter was de velg linksachter bloed heet. Ik heb vervolgens een tijdje gewacht en ben naar huis gereden zonder noemens waardige problemen.
Ik heb zaterdag nog een aantal keer de auto meegenomen en geen problemen met het wiel mee gehad.
Totdat zaterdagmiddag laat mijn vrouw de auto meehad en belde dat weer het ABS als ASR en nu het lampje van de handrem knipperde met piepsignaal. Nu gebruiken we de handrem nauwelijks en ook toen niet.
Ze is vervolgens langszaam rijdend huiswaarts gekeerd en bij thuiskomst was de linksachter velg weer heet.

Ik heb de wagen opgekrikt en de velg verwijderd en de rem zat muurvast en de rem blokjes waren aardig afgesleten. ik heb de remmen van de rechterzijde nog niet bekeken, ga ik vandaaag doen.
Het was natuurlijk na 17:00 dus de garage is dicht.
Met een schroevendraaier de remblokken weer een stukje terug geduwd en de remschijf kon weer draaien.

Alles weer samen gebouwd en motor gestart, geen storingsmelding meer. Nog niet mee gereden.
Volgens het boekje duidt een knipperend remsysteem op een mogelijk laag niveau van de remvloeistof. deze heb ik hedenochtend gecontroleerd en was ver boven min. niveau. Dus was het niet.

Alles wijst op een probleem met een ABS sensor, echter waarom zou deze dan de rem aantrekken.

Morgenochtend ga ik naar de garage. Ik heb geen afspraak, maar misschien is er een verband met de remvloeistof wissel die ze 2 weken geleden hebben uitgevoerd.

Iemand nog verdere ideën, suggesties ?

Alvast bedankt voor de genome moeite.
 

Joske

Forumguru
Is het systeem dan wel degelijk ontlucht geweest??

Er is volgens mij zeker een verband met de afgelopen remvloeistofwissel.
 

Arreslee

Senior Member
Volgens mij is het zo dat mocht het niet goed ontlucht zijn, dan wordt de rem week en dat is niet het geval.
Maar ik zal het naar voren brengen.
 

Noord26

Forumguru
De rem kan dan aanvoelen als een spons idd. Maar als de lucht verzameld is bij 1 remklauw hoeft dat zeker niet en dat zou alles verklaren.
 

Monteurtje

Forumguru
Wat je had moeten doen, is de zuiger in de remklauw controleren. Of die niet vast zit. Kun je doen door de zuiger weer terug te draaien. En niet terug drukken dat gaat niet. Maar dat is lastig als je niet het gereedschap hebt daarvoor.
Wat wel eens voorkomt is dat de zuiger vast zit. En daardoor de remmen aanlopen.
In de meeste gevallen is een remklauw revisie voldoende. Anders remklauw vervangen.
 

Arreslee

Senior Member
@Monteurtje, inderdaad. Ik heb geen gereedschap om dit te doen. Dus een revisie van de remklauw of een nieuwe.
Moet toch gebeuren. Nu is de auto in onderhoud bij de dealer, zal wel een kostbaar grapje worden ?
Dus naar alle waarschijnlijkheid is er geen relatie met de ABS sensor ? Of met de rem vloeistof vervanging ?
 

Noord26

Forumguru
Ik heb onlangs zelf de remklauwen van mijn motorfiets gereviseerd. Het is geen moeilijk werkje en je moet even weten wat het reviseren inhoud. Maar meer als pakkingen vervangen en goed schoon maken is het niet. Of je moet nog een stap verder willen gaan dmv ultra-soon reinigen oid.
 

Monteurtje

Forumguru
Het lastige bij een remklauw achter is dat de zuiger erin gedraaid moet worden. En dat kan wel met een waterpomptang. Maar de kans dat je het rubber dan beschadigd is wel aanwezig. En als je dat nog nooit gedaan hebt is een aardig pruts werk.
 

Thokozanoah

Forumguru
De kans is groot dat de remklauw gewoon aan revisie toe is, kan mij voorstellen met een dergelijke km stand dat ie wat vastzit.....bij mij is de achterremklauw bij mijn O2c bj 2006 zo rond de 2 ton vervangen, kosten vielen mee.
Een Abs sensor of een te laag remvloeistof niveau lijkt mij erg onwaarschijnlijk....
 

Arreslee

Senior Member
Ben niet helemaal een leek, maar gezien het feit dat ik geen ruimte / gereedschap heb om dit te doen, gaan we dat uitbesteden.
Ik rij per dag ong. 160 km, dus de auto kan ik niet missen.
Morgen ochtend direct naar de dealer en horen of ze tijd hebben. Misschien eerst bellen.
Bedankt voor zover en geniet verder van deze mooie dag.
 

Noord26

Forumguru
Ik zou altijd eerst even een belletje doen idd. Mijn ervaring is dat je dan meteen geholpen wordt en daarmee snijdt het mes aan 2 kanten.
 

Arreslee

Senior Member
Vanochtend de garage gebeld en men had tijd om naar de remmen te kijken.
Aan het eind van de ochtend kwam het volgende bericht.
Remklauw linksachter zat helemaal vast. Dat wordt een nieuwe.
Remschijf was blauw (te heet geworden) dat wordt ook een nieuwe.
Remblokken te dun. Dat worden dus ook nieuwe.

En gelijk rechts dan ook maar. Is alles weer op en top gereed voor de komende x km.
Helaas niet alle spullen op voorraad, dus hij moet een nachtje blijven.

Het is al met al toch wel een prijzige rekening, maar als je 45000 km per jaar rijdt, valt het per kilometer mee.
Je moet het toch een beetje positief bekijken.

Ja, ik weet het, het zal bij een ander stukken goedkoper zijn, maar het is mijn keuze om bij de dealer te blijven.
 

andrehj

Forumguru
En de lagers dan? Die zullen hier ook niet beter van zijn geworden. Bovendien ligt alles nu toch los.
 

Arreslee

Senior Member
@andrehj. Dat is een hele goeie. Niet aan gedacht. Ik zal eens overleggen.

Update.
Nou, volgens de garage is dat gecontroleerd en is het niet nodig om deze te vervangen.

Bedankt voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan