Vastzittende velgen

FII TDI

Nieuw lid
Hebben er meer mensen last van vastzittende velgen?


Bij de montage van de winterbanden vorig jaar zag ik dat de velgen muurvast zaten. Ik ga ervan uit dat ze er in anderhalf jaar niet af zijn geweest, dus dan kunnen ze iets vastzitten. Ze zijn er toen met grof geweld afgehaald.

De zomerbanden zitten er nu een dag of 20 onder en weer zitten de velgen muurvast. Het zijn Atria velgen. De winterbanden zitten op andere (lichtmetalen) velgen, en hebben er geen last van.

Heeft iemand hier ervaring mee (en een oplossing)?

Edit:
De velgen zitten vast op de remtrommels. De bouten gaan prima los, maar zonder bouten kan ik rustig doorrijden zonder dat de wielen er af vallen.
 

FII TDI

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie. Sorry voor de onduidelijkheid.

Het zijn de velgen die vastzitten op de trommels. De bouten gaan prima los (boven mijn verwachting)
 

Br3cht

Actief lid
dit is normaal, elke auto met alu velgen heeft dit voor.
Door oxidatie tussen het aluminium en het staal.
Het beste is de velgen eraf te kloppen (rubberen hamer op de band en iemand dat dan de velg opvangt)
en de as en het naafgat eens op te schuren met een staalborstel en dan kopervet tussen te smeren.

Niet enkel skoda heeft het voor, heb het al met vw, audi, nissan, toyota, lancia, alfa,... voorgehad.
Normaal en niet om zorgen over te maken, enkel als je platte band hebt natuurlijk dan zit je in problemen.
 

MarcoO2

Forumguru
"rustig doorrijden zonder de bouten en zonder dat de wielen eraf vallen"... dat heb je hopelijk niet geprobeerd...? :D
 

Captain Hook

Forumguru
Dat de LMV vastzitten aan de naven hebben ik eigenlijk geen last van.(afgelopen week weer winter/zomervelgen gewisseld). Wel dat de bouten moervast zitten.

Terwijl de auto nog op de grond staat moet ik toch echt een flinke trap geven op de wielsleutel wil ik de bouten loskrijgen. De combinatie bout/LMV schijnt zich tijdens de wintermaanden aardig vast te werken...

En ik kan je verzekeren, ik heb aardig wat kracht. :blush:
 

skodaboy

Forumguru
Het beste is de velgen eraf te kloppen (rubberen hamer op de band en iemand dat dan de velg opvangt)
en de as en het naafgat eens op te schuren met een staalborstel en dan kopervet tussen te smeren.

ik had op mijn eerste 01 ook remtrommels en daarmee ook dit probleem,
de bouten gingen altijd vrij goed los,maar velgen zelf zaten muurvast...
dus ff loskloppen met een rubberenhamer...:winkie:
 

deusjevo

Forumguru
en de as en het naafgat eens op te schuren met een staalborstel en dan kopervet tussen te smeren.

Liever geen kopervet of copaslip gebruiken in combinatie met aluminium, er ontstaat dan een reactie waardoor het aluminium elektrisch opgelost kan worden en dus zijn sterkte verliest.

Grafiet vet is dan een betere optie.
 

skodaboy

Forumguru
Dat de LMV vastzitten aan de naven hebben ik eigenlijk geen last van.(afgelopen week weer winter/zomervelgen gewisseld). Wel dat de bouten moervast zitten.

Terwijl de auto nog op de grond staat moet ik toch echt een flinke trap geven op de wielsleutel wil ik de bouten loskrijgen. De combinatie bout/LMV schijnt zich tijdens de wintermaanden aardig vast te werken...
:blush:

ik gebruik zo'n uitéénschuifbare wielsleutel,die is dan dubbel zolang als een gewone wielsleutel daar kan je dus ook al aardig wat kracht opzetten...
of wel gebruik ik een gewone sleutel icm een stuk buis...:smiley29:

ik hou er namelijk niet van om op die wielsleutels te staan stampen of dergelijke...:D
 

Roco

Lid
Had t zelfde probleem.
Gewoon wat vet tussen trommel en velg en ik gebruik een momentsleutel, die knap lang is en dan gaan de bouten zo los.
Idd een kwestie van moersleutel verlengen om met je eigen kracht veel meer kracht te kunnen zetten op de moer.
kopervet (spaarzaam) wel op de bout, niet op de aluvelg.
 
Bovenaan Onderaan