VCDS mogelijkheden

carfreak24

Forumguru
Is het ook mogelijk om de parkeerrem er automatisch op te zetten bij uitschakelen motor?

Dit gebeurt nu niet op de S3, maar ben ik van andere auto's wel gewend.

Auto is al één keer naar achteren gerold (na uitstappen en afsluiten) omdat ik dat dus vergeet te doen...

Ik kan me vergissen, maar als je een auto hebt die uitgerust is met automatische handrem, en die functie hebt ingeschakeld, dan doet de auto dat ook. Dwz (zo even uit m'n hoofd) als ik namelijk stop voor bv een stoplicht op op een parkeerplaats met draaiende motor (met de functie auto-handrem ingeschakeld, dat is die kleine knop links van de handrem op de middenconsole, achter de schakelpook) dan gaat de handrem erop, en gaat er op het display een groen handremcontrolelampje branden. Als ik weer weg zou rijden gaat deze uit. Maar op het moment dat ik dan de auto uit schakel, dan blijft de handrem erop, en wordt deze dus automatisch ingeschakeld. (let wel, dit schrijf ik even uit mn hoofd op, zal dadelijk even testen in de praktijk) Op het moment dat ik de auto-handrem (Hill Hold) niet ingeschakeld heb moet ik de handrem, indien wenselijk, wel manueel inschakelen.

MarsMars

Senior Member
Ik kan me vergissen, maar als je een auto hebt die uitgerust is met automatische handrem, en die functie hebt ingeschakeld, dan doet de auto dat ook. Dwz (zo even uit m'n hoofd) als ik namelijk stop voor bv een stoplicht op op een parkeerplaats met draaiende motor (met de functie auto-handrem ingeschakeld, dat is die kleine knop links van de handrem op de middenconsole, achter de schakelpook) dan gaat de handrem erop, en gaat er op het display een groen handremcontrolelampje branden. Als ik weer weg zou rijden gaat deze uit. Maar op het moment dat ik dan de auto uit schakel, dan blijft de handrem erop, en wordt deze dus automatisch ingeschakeld. (let wel, dit schrijf ik even uit mn hoofd op, zal dadelijk even testen in de praktijk) Op het moment dat ik de auto-handrem (Hill Hold) niet ingeschakeld heb moet ik de handrem, indien wenselijk, wel manueel inschakelen.
O. Net even de parkeergarage ingelopen om die knop te vinden: die knop zit er, maar die kende ik nog niet :lezen:. Auto net een dag in bezit :arghh:. Zal straks op de terugweg eens kijken als ik die aanzet!

Vergeet???
Gewoon in de versnelling laten staan dan maar?
Is 's winters ook veel beter trouwens - geen kans op vastgevroren remmen of kabels.
Je moet me eens zien rijden in een auto waarbij alles nog handmatig gaat: voordat ik door heb dat IK wat moet doen rij ik al een heel stuk zonder licht in een tunnel, of zijn me ruiten al zo nat dat ik weinig kan zien.

Als je al 10 jr gewend bent dat dat allemaal automatisch gaat, dan sta ik daar in ieder geval niet meer bij stil!

Maar goed: Geen VCDS aanpassing nodig dus, kwestie van RTFM:lezen:

De 'auto-hold' functie schakelt niet de handrem in, maar houd de remmen vast (volgens mij heb ik de remlichten zien branden met de functie ingeschakeld). Op het eerste gezicht een handige functie, maar de kans dat het kromme remschijven opleverd is aanwezig :nono:

Canon-Eye

Forumguru
Als je al 10 jr gewend bent dat dat allemaal automatisch gaat, dan sta ik daar in ieder geval niet meer bij stil!
't Is een keuze.
Persoonlijk geef ik er toch sterk de voorkeur aan om bewust met de auto en het verkeer/de wereld om me heen bezig te zijn vanaf uiterlijk het moment dat de auto in beweging komt (maar als regel al zodra ik de sleutel omdraai - ja, doe ik ook nog zelf!).
Als ik dat ooit niet meer kan, dan is het hoog tijd geworden voor de VoM*)-chauffeur! :jaja:

*) Vervoer op Maat

Skoda-MAN

Forumguru
@Canon-Eye Alles wat automatisch kan zeker automatisch laten werken, hele volksstammen waren tegen een automatische versnellingsbak en nu willen ze niet meer zonder.
Zelf rijdende auto's hebben de toekomst :thumbsup:

Tuulster

Forumguru
Huh? Gaat bij mij automatisch. Wanneer ik op de rem trap om te stoppen (wel zo handig bij parkeren, dus dat doe je altijd......:D) gaat het "P" lampje in het groen branden (auto hold). Zet ik vervolgens de auto uit wordt het rood (parkeerrem).

Voila!

Canon-Eye

Forumguru
Alles wat automatisch kan zeker automatisch laten werken
Nee, toch zeker niet zomaar, ongeclausuleerd, ALLES. Dus alleen al daarom wil ik ook niet vanuit de ontwerpers alles verplicht opgelegd krijgen omdat zij denken dat het handig is, met voorbijgaan aan persoonlijke smaak en voorkeuren. En dat dan nog geheel los van de meerprijs voor al die zg. slimmigheidjes.

Wat jouw voorbeeld betreft: Als de F2 Greenline met dsg leverbaar was geweest (quod non), dan had ik die zeker gekozen. Maar dan was dat mijn keuze geweest, in lijn met mijn persoonlijke voorkeur. Maar dat geldt natuurlijk niet voor "alles wat automatisch kan". En er trouwens zijn hele volksstammen die - ook na ervaring met een automaat - toch de voorkeur geven aan handmatig schakelen. Nou, prima toch?

Maar zaken als het ongevraagd activeren van de handrem, of (ander topic) het aanleveren van navigatiegegevens op twee verschillende (en beide ongewenste) plaatsen, vind ik dan weer net te ver gaan, als de gebruiker daar zelf geen keuze meer in of vcds-invloed op heeft en/of telkens een extra handeling moet doen om een of andere slimmigheid weer ongedaan te maken. Dat wordt dan immers (automatisch!) een telkens terugkerende ergernis. Ook niet goed voor de klanttevredenheid, lijkt me.

Het is net als met bv. een nieuwe Office-versie: ik was langer bezig met het traceren en uitschakelen van allerlei default "handigheidjes" die ik niet wil, dan met de installatie op zichzelf. Maar gelukkig zijn die persoonlijke aanpassingen daar tenminste nog mogelijk.
Mijn auto en mijn computer mogen tot op zekere hoogte best voor mij denken en handelen - maar dan wel binnen de door mij te definiëren grenzen!

Brightstar1981

Forumguru
Een auto die uit zichzelf rijdt :sterretjes:
Neen liever niet:pieker:
Ontopic :arghh:
Ik ga nog bijscholing moeten volgen als ik jullie reactie's lees over allerhande snufjes:yeehaa:

RoyV1982

Forumguru
Is het ook mogelijk om de parkeerrem er automatisch op te zetten bij uitschakelen motor?

Dit gebeurt nu niet op de S3, maar ben ik van andere auto's wel gewend.

Auto is al één keer naar achteren gerold (na uitstappen en afsluiten) omdat ik dat dus vergeet te doen...
Dit komt me ook heel erg bekend voor. Op dag 1 heb ik nog net kunnen voorkomen dat de auto tegen een andere auto aan rolde... :thumbsdown:

fastpeter

Forumguru
Zojuist met mark @Antera wezen stoeien en de vraag en wens of de led wimpers in de koplampen apart zijn hebben we wel degelijk bevestigd, sterker nog na wat spit werk ook voor elkaar dat de wimpers nu altijd aan staan, dus overdág heb je normaal alleen maar drl led bars echter zet je de lichtschakelaar op auto en het is donker genoeg gaat de xenon aan maar dan heb je wel de wimpers
Nu zo ingesteld dat bij dag licht dus drl of te wel licht schakelaar op 0 of auto of welke stand dan ook de led wimpers zijn altijd aan.
Het effect drl met led wimpers in de koplampen is super mooi,mark heeft foto en video gemaakt.

Ook de led strips in deuren en dashboard auto de kleuren aan laten passen, het blauw standaard is nu veel mooier fel blauw en de wite/amber kleur is nu mooi lounge paars (haha) en groen mooi diep rood,
Bijna alle kleuren zijn mogelijk echter geen fel wit of puur geel daar zijn de leds denk ik zo geplaatst dat het niet goed mengt, de hoofd kleuren rood groen en blauw kunnen wel diep en intens staan standaar wat soft na aanpassen veel duidelijker en elke anderen kleur benader je aardig.

Kortom was een leuk avondje , we hebben het redelijk snel gevonden, komt nog meer aan er is genoeg mogelijk echter kost speur en test werk(tijd)
Markt bedankt het forum is weer wijzer , de wimpers kan dus mits je het licht pakket hebt of het staat stiekem uit dat gaan we zien bij @Tuulster , mijn auto had het standaard met de upgrade lichtpakket 2

fastpeter

Forumguru
Mark had een filmpje en foto gemaakt die zal hij hier nog plaatsen was gisteren 22:30 en hij als ik zijn weer aan het werk komt goed regelen we.

fastpeter

Forumguru
Dit komt me ook heel erg bekend voor. Op dag 1 heb ik nog net kunnen voorkomen dat de auto tegen een andere auto aan rolde... :thumbsdown:
?, bij mij gaat altijd automatisch na uitzetten motor de parkeer rem er op, en tevens lijkt me dit bij elke superb aangezien die geen handrem meer heeft , of is het een DSG eigen optie ?

MarsMars

Senior Member
Je moet inderdaad de auto-hold functie met de knop naast de parkeerrem aanzetten om ervoor te zorgen dat de parkeerrem erop gaat als je de motor uitzet.

Beetje vreemde combi vind ik met de ervaring met niet VAG merken...

Antera

Donateur
Bij de S3 is het helaas niet meer zoals de Superb 2 en de O2. Daar hebben ze de opties eruit gehaald in het instellingenmenu in VCDS. Ben nog aan het puzzelen geweest maar nog geen nieuwe mogelijkheid gevonden dit voor elkaar te krijgen

Bovenaan Onderaan