Vebruik diesel of benzine

sansan

Nieuw lid
Ik ben op zoek naar een octavia vanaf 2006.
Nu rijd ik diesel omdat ik vroeger meer kilometers maakte. Ondertussen rijd ik er gemiddeld tussen de 8000 en 12000 per jaar.
Daar mee inbegrepen twee vakantie's met caravan.
Wat is nu wijsheid, een 1.9 TDI of een 2.0 FSI?
En is een 1.6 FSI uberhaupt een optie (vanwege een 1200 kilo wegende caravan)? Ik hou wel graag wat over qau vermogen.
Het gaat trouwens om een stainwagon.
 

sitechris

Donateur
Als je zo weinig rijdt, is een 2.0 FSI een overweging. De 1.6 FSI zou ik niet nemen, die is best wel futloos en heeft moeite met alle kilootjes. De 1.9 TDI is een fijn blok, maar je rijdt wel erg weinig kilometers. Je zou dus even goed moeten rekenen wat het omslagpunt is. Nog idealer zijn de TSI motoren, zowel de 1.4 TSI 122 pk als 1.8 TSI 160 pk zijn erg fijn.
 

WimN

Nieuw lid
Sansan, ik zou voor de 2.0 FSI gaan gezien het geringe prijsverschil tussen benzine en diesel. bij zo weinig km word het bedrag aan wegenbelasting hoger als het voordeel van de branstofprijs.
zelf ben ik voor de 2.0 FSI gegaan vanwege zijn trekkracht
op de site www.caravantrekker.nl kan je uitrekenen wat de trekkracht van een auto ten opzichte van je caravan is
voor de 2 liter ten opzichte van een caravan van 1200kg is deze uitermate gunstig. zelfs bij een helleing van 10% vanuit stilstand
 

sansan

Nieuw lid
Als je zo weinig rijdt, is een 2.0 FSI een overweging. De 1.6 FSI zou ik niet nemen, die is best wel futloos en heeft moeite met alle kilootjes. De 1.9 TDI is een fijn blok, maar je rijdt wel erg weinig kilometers. Je zou dus even goed moeten rekenen wat het omslagpunt is. Nog idealer zijn de TSI motoren, zowel de 1.4 TSI 122 pk als 1.8 TSI 160 pk zijn erg fijn.

Ik heb wat lopen rekekenen maar het verschil was naar mijn idee nihil. Volgens een autoverkoper lag het omslagpunt rond de 25000 maar ik kom op 10000.
Iemand een goed rekensom voorbeeld of goede site waar ik het nogmaals kan uitrekenen?
 

reeseend

Forumguru
Als je zeker weet dat het niet meer kilometers worden zou ik ook voor de 2.0FSI gaan. Mocht je budget hebben voor de nieuwe type dan kan een 1.4 TSI ook voldoen.
Ikzelf koos voor vervanging van onze 1.6FSI de RS met 2.0TFSI motor. Deze trekt onze caravan van 1200KG op z'n slofjes, maar verbruikt meer in het stadsverkeer ;)
 

Noord26

Forumguru
Hoe heb je het berekend? Van zowel de benzine als de diesel heb je nodig: MRB, verbruik, en brandstofprijs. Afschrijving wordt meestal als gelijkwaardig aangenomen.

Als ik uit ga van 10K per jaar:
- diesel: 1:16 a 1,50/liter = 935 aan brandstof + MRB 1236 = 2150/2200
- benzine: 1:12 a 1,80/liter = 1500 aan brandstof + MRB 612 = rondom 2100

Kortom, het scheelt idd bij 10K al bijna niets meer tussen een diesel of benzine. Hierbij is geen rekening gehouden met de hogere afschrijving van een diesel. Echter is die afschrijving bij een diesel in de eerste paar levensjaren het grootste. Daarna is het vergelijkbaar met een benzine. Als ik persoonlijk dan zou kunnen kiezen tussen een Tdi of een turboloze benzine zou ik gaan voor de tdi. Dat zal hoogst waarschijnlijk ook prettiger rijden met een sleurhut. Meer koppel bij lagere toeren.
 

WimN

Nieuw lid
je zou het zelf kunnen uitrekenen.ik heb de mijne nu 2 weken en heb een verbruik van 1 op 11 1/2 ( half korte ritten half snelweg met 135 kmh )was wel erg koud en had de airco aanstaan op automaat
auto is handgeschakeld
 

sansan

Nieuw lid
Bedankt voor de reactie's zover. Ik ga zelf positiever uit van het verbruik van de TDI.
De gene die ik nu rij haalt makkelijk 1 op 18.
Lastig verhaal met deze kilometers, je zou haast meer gaan rijden ;)
 

Rallye

Forumguru
@Noord26: een diesel is duurder in onderhoud, zeker als je een gebruikte koopt, die waarschijnlijk meer kilometers op de teller zal hebben dan een benzine. Ook heb ik gelukkig nog geen benzine van 1.80 per liter gezien, en ik tank 98... De dieselprijs ken ik niet.
 

Noord26

Forumguru
@Noord26: een diesel is duurder in onderhoud, zeker als je een gebruikte koopt, die waarschijnlijk meer kilometers op de teller zal hebben dan een benzine. Ook heb ik gelukkig nog geen benzine van 1.80 per liter gezien, en ik tank 98... De dieselprijs ken ik niet.

Wat is er duurder in onderhoud bij een diesel tov een benzine auto? Een diesel heeft over het algemeen minder vaak een beurt nodig en bougies ontbreken? Als de beurten een paar tientjes duurder zouden zijn valt dat meteen weg tegen het minder vaak nodig zijn van een beurt. Als km-standen vergelijkbaar zijn, zijn de beurtjes ook te vergelijken qua prijs. Daarom adviseerde ik ook om in het verleden te duiken. Er zijn bepaalde onderdelen die een levensduur hebben en kosten met zich mee brengen. Als er onlangs groot onderhoud is gedaan met bijv distributie en remschijven scheelt je dat weer een slok op een borrel.

De brandstofprijzen heb ik gewoon genomen van de adviesprijzen van gisteren zoals vermeld op de shell homepage.

@ sitechris; bij mijn korte berekening heb ik de MRB al meegenomen. Volgens AW is dat €1236,- / jaar voor diesel en €612,- voor benzine / jaar.

Als ik persoonlijk zou kunnen kiezen, meteen voor een TSI gaan. Het beste van 2 werelden! Heb persoonlijk gemerkt dat een diesel er bij de temperaturen van de afgelopen 2 weken er toch wel erg lang over doet om een beetje om temperatuur te komen tov een benzine. En dat is ook wel prettig als je veel kortere afstanden rijdt.
 

Avento

Lid
Sowieso is een met een caravan een diesel een stuk plezieriger: heel hoog koppel bij een laag toerental, en daarbij ook nog een lager verbruik van een goedkopere brandstof.
Of zich dat voor jou uitbetaalt weet ik niet, dat zul je zelf uit moeten rekenen.
Maar in de KCK van januari 2012 staat het verhaal van iemand die met zijn Touran 1.4 TSI en een caravan van 1200 kg (geloof ik) een verbruik van tussen de 1 op 4 en 1 op 6 realiseerde (hij reed waarschijnlijk wat steviger door) dus..
 

sansan

Nieuw lid
Een TSi zit niet in het budget, deze beginnen vaak pas bij 15000 euro. Mijn budget ligt rond de 12000.
Wat mij opvalt is dat de TDi nu niet eens meer duurder is als de benzine uitvoering. Ze liggen zelfs iets onder de 2.0 benzine motoren.
En dan hebben ze ook nog eens beide over de ton gelopen. Das voor een diesel toch minder erg als voor een benzine (of is dat ook ouderwets?).
Een vriend van mij heeft een Touran 1.4 TSI en is uitermate tevreden (ook met 1200 kilo caravan erachter). 1 op 4 lijkt mij erg sterk, dat moet ook met rij gedrag te maken hebben.
Maar dat is een andere discusie. Weet iemand hoe het met de 2.0 TDi motoren zit? Zijn deze nu sterker en zuiniger?
 

delta

Actief lid
2.0 TDI zijn wat storingsgevoeliger dan de 105pk 1.9TDI motoren van VAG.
Nog even over het verbruik van de 105pk TDI, ik heb die van mij laten chippen naar 140pk (evenveel als 2.0TDI) en rijd gem 1 op 16 a 17.
Hierbij diend vermeld te worden dat ik ieder week een trailer met boot 60km (120km totaal) van en naar de trailerhelling rijd.
Zeker als je regelmatig wat moet trekken kan dit dus zeer zuinig met een diesel, dit kan je vergeten met een benzine daarvan loopt het verbruik zeer hoog op.
 

bobby45

Actief lid
De tdi PD 1.9 is en zeer goede motor sterk ook tuning naar 140 pk blijft hij het zeer goed doen.
de 1.9 is vervangen i.v.m. uitlaad gassen de 2.0 is gevoeliger wel moet je goede olie er in doen 501.1 0lie

ik heb en seat tdi gehad en mijn verbruik was 1 op 19/20 :bye: dus kun je hier mee reken benzine zit je op 1 op 12
http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:BekendeProblemen

sus6 oja neem en laptop en kabel mee i.v.m uit lezen
 

sansan

Nieuw lid
Grappig, ik heb nu dus een Leon TDi (110pk) en die rijdt dat ook, wilde alleen niet opschepperig overkomen :-)
@Bobby45 Je bedoeld met uitlezen, als ik chiptune?
 
E

Ex-lid 2926

Mijn 1.9 TDI was precies een jaar oud toen ik 'm twee jaar geleden kocht bij de Skoda dealer. Had nog maar 34000 km gelopen. Een evenoude 1.6 benzine met weinig kilometers was nauwelijks goedkoper. Met 25000 km per jaar was voor mij de keuze snel gemaakt. Al is die wegenbelasting wel even schrikken, die extra afdracht aan de fiscus haal ik er makkelijk uit door het lagere verbruik en de lagere literprijs. En dan ook nog eens het genot van het hoge koppel en de capaciteiten als caravantrekker. En ook met de caravan aan de haak nog 1:11.
Als je nieuw koopt kan een diesel niet uit, tenzij je heel veel kilometers rijdt. Bij de MRB vrije auto's is het natuurlijk een ander verhaal. Dan kan een diesel bijna altijd uit, ook al ga je in 2014 belasting betalen.
 

sansan

Nieuw lid
Bedankt allemaal. Veel info gekregen en leuke ervaringen. Er mag altijd meer bij.
De conclusie die ik nu trek is dat er voor mij en mijn kilometers geen verschil is tussen benzine of diesel.
Dan heb ik het alleen over de kosten. Ik heb nog nooit in een 2.0 benzine gereden maar vind mijn diesels tot nu erg fijn rijden.
Ook met het oog op het caravan trekken.
Als iemandd nog iets kwijt wil over het eventuele chiptunen mag dat altijd.
 

WimN

Nieuw lid
Sansan, als je naar de site www.caravantrekker.nl gaat kan je zelf uitrekenen wat het verschil is tussen de diesel en de benzine.
je kan meerdere auto's vergelijken en dan voor je zelf uitmaken wat voor jou het beste is.
Ik kan je wel een stukje laten rijden in mijn 2 liter maar aangezien er nog geen trekhaak aangeknoopt zit word het lastig vergelijken
 
Bovenaan Onderaan