Veel zwaardere accu dan standaard 44amps

Ik heb even een brandende vraag voor de geleerden ;)

Ik heb in mijn F1 1.4 16v 75pk, een kleine accu liggen van 44amp.
In mijn Toledo (die morgen naar de sloop gaat) heb ik speciaal voor mijn audio installatie, een zwaardere accu geplaatst van 77amps en het liefst zou ik die grotere accu vanuit mijn Seat in mijn Skoda plaatsen.

.1 Ik heb mij laten vertellen "door een kenner" dat de accu in een Fabia niet te zwaar mag zijn anders kan dat ontzettend veel schade opleveren aan de elektronica.... (Klopt dit?)
.1.1 Als dat inderdaad waar is... wat is dan de max wat de accu mag zijn?

Iig heb ik zelf wel het idee dat die 44amp accu niet echt voldoende gaat zijn als ik mijn audio ga inbouwen.

.2 Als de 77amp gewoon in de Fab geplaatst kan worden, gaat dit dan wel passen? Na meten, breedte van de accu is 27,5cm. Als ik de hoge kap eraf haal, kan ik de accu's dan wisselen zonder montage problemen?

Gr,
Stephan

turboturbo

Forumguru
Ik kon voor mijn Octavia nog wel heel iets omhoog qua specificaties binnen de bestaande afmetingen van de accubak. Lukt dat jou niet een betere te vinden met dezelfde afmetingen? De breedte en/of de dieptemaat is meest waarschijnlijk de eerste beperking waar je tegen aan loopt.

Je anders de accubak kunnen vervangen door een grotere (diesel model) dan past er een grotere in.

LdN

Forumguru
.1 Ik heb mij laten vertellen "door een kenner" dat de accu in een Fabia niet te zwaar mag zijn anders kan dat ontzettend veel schade opleveren aan de elektronica.... (Klopt dit?)
Als dit een "kenner" is dan heeft hij je natuurlijk ook haarfijn kunnen vertellen wat er dan kapot gaat aan de elektronica.
Een 12V accu levert 12V ongeacht hoe veel Ah het ding ook is, dat ligt vast in het interne chemische proces, de spanning kan het probleem
dus nooit zijn.
Een accu levert de stroom die gevraagd word door de belasting of dat nu een 44Ah of een 77Ah type is, een 77Ah kan het alleen langer leveren en zal wat makkelijker
een hogere stroom leveren omdat de inwendige weerstand lager is.
Een kleinere accu levert niet minder stroom dan een groter type, een grotere kan het alleen langer.
Als je die hogere stroom via de bestaande bedrading gaat trekken kan dat tot problemen lijden omdat de bedrading niet geschikt is voor die
hogere stroom.
Leg je echter een aparte voeding van voldoende doorsnede dan is dat geen probleem.
Het laadsysteem van de Fabia kan maar een bepaalde max. laadstroom leveren, een grotere accu laden duurt gewoon langer dan het laden
van een kleiner type.
Als het mechanisch past zie ik niet echt een probleem.

Dank jullie wel voor de reactie.
Ik ga kijken voor een iets grotere bak voor de accu van waarschijnlijk een diesel, ook zal ik kijken om er een zware condensator erbij te hangen.

Top reacties :)

(Veel zonplezier vandaag ;) )

Bovenaan Onderaan