Veer gesprongen uit ruitenwisser achter

nietje72

Forumguru
Hallo allemaal,

Gisteren is bij het omhoog zetten van de ruitenwisser achter om de sneeuw te verwijderen, de veer eruit gesprongen. Ik heb deze terug kunnen plaatsen maar de wisser drukt niet meer op de ruit maar blijft er iets boven hangen. Bijgaand de afbeeldingen hoe de veer gemonteerd is en de stand van de ruitenwisser.

Graag jullie advies of ik de veer juist heb gemonteerd en of er misschien nog een onderdeel mist. Ik heb dat overigens nergens teruggevonden.

Groeten,
Reyn.

Bijlagen

• IMG_1149.JPG
    IMG_1149.JPG
    181,5 KB · Weergaven: 88
  • IMG_1147.JPG
    IMG_1147.JPG
    404,5 KB · Weergaven: 83

Beun12

Forumguru
Even een foto gemaakt van de wisser hier.
Zoek de verschillen....

Bijlagen

• IMG_0182.jpg
    IMG_0182.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 63

Beun12

Forumguru
Als je de veer tijdelijk verwijderd, kun je dan de arm wel tegen de ruit krijgen, niet dat het schanier beschadigd is.

nietje72

Forumguru
Dank je @Beun12. Ik zie als enige verschil dat de veer van de spiralen naar de onderkant bij mij verbogen is. Dan zou een nieuwe veer uitkomst bieden.

Cordoba

Forumguru
@nietje72 Het is lastig te zien op basis van de foto's, maar heb je de veer niet precies verkeerd om teruggeplaatst? (dus de haak die je nu bij de as hebt zitten, moet net aan de andere kant, en andere haak van de veer aan de as-zijde van de wisser)
Anders kun je proberen of je met behulp van bankschroef/tangen de veer weer in de juiste vorm kunt krijgen.

Joske

Forumguru
alleen.. een nieuwe veer is niet los te verkrijgen. (zoals ik het hier zie in ETKA)

Dan zou je een nieuwe wisserarm moeten bestellen vermoed ik, kost €23 bij de dealer.

Naamloos.png

nietje72

Forumguru
Hij zit er wel op de goede manier in @Cordoba wan dat heb ik kunnen zien aan de foto van @Beun12. Het was een klus om 'm er weer in te krijgen dus eruit halen en in de juiste vorm te buigen wordt een crime vrees ik. Dank @Joske voor het uitzoeken of de veer los te krijgen is. Mocht iemand er toch nog eentje hebben liggen van een kapotte arm o.i.d. dan houd ik me aanbevolen!

Jee13

Forumguru
Volgens mij kost een nieuwe arm iets van tientje a 15 euro, dus zou er niet te veel mooite instoppen, dan heb je weer een mooie wisser met de juiste druk op de achterruit

nietje72

Forumguru
Zojuist een nieuwe wisserarm besteld. Hij kostte me bij jouw adresje @ertromp toch nog € 27,50 maar dan heb ik 'm morgen in huis. Wel prettig met deze weersomstandigheden. Montage is een kwestie van het kapje verwijderen en een schroef los draaien als ik de tekening hierboven goed bekijk?

ertromp

Forumguru
Verwijderen arm is inderdaad plastic kapje eraf en moer los.
Plak eerst even met afplakband de huidige positie van de arm af voordat je de oude arm er af trekt.
De oude arm kan muurvast zitten waardoor je iets zult moeten wrikken of zelfs met een trekker de arm er af zult moeten halen.

Jee13

Forumguru
kan ook zonder tape, wisser exact horizontaal terug monteren.

Dopje 13 voor de moer, kruipolie voor als wisserarm vast zit.....indien heel vast heb je een pulleytrekker nodig

nietje72

Forumguru
Waterpasje erop ;) Ik verwacht niet dat-ie heel strak zal vastzitten gezien de leeftijd van m'n O2 maar we gaan het meemaken! Hou jullie hier uiteraard op de hoogte.

nietje72

Forumguru
Even een update over mijn ruitenwisser. Vrijdag na ontvangst van de nieuwe wisser de oude eraf gehaald. Kostte inderdaad het nodige trekwerk nadat de schroef was verwijderd. Het stukje plakband van jouw tip @ertromp kwam goed van pas! Toen ik 'm los had kon ik pas goed naar de bevestiging van de veer kijken. Vergeleek 'm met de nieuwe versie en constateerde inderdaad dat ik de veer toch niet helemaal goed had terug geplaatst. :pieker: Met een tang en schroevendraaier heb ik 'm losgehaald en opnieuw bevestigd. Toen de wisser opnieuw gemonteerd en Klein Gunnewiek gemeld dat het pakketje weer retour kwam. Dat was geen probleem. Nu drukt het wisserblad alleen in het midden niet meer volledig op de ruit dus ik vermoed dat-ie ook versleten is. Hij zit er al 2,5 jaar op dus da's niet zo verwonderlijk. Ik zal die dus binnenkort vervangen.

Cordoba

Forumguru
Als het wisserblad in het midden nog steeds de ruit niet raakt (dus minder ernstige versie van je eerdere probleem), dan vermoed ik dat de veer nog steeds niet 100% is geplaatst. Als het probleem alleen is dat het wisserblad in het midden van het blad watersporen achterlaat, dan zal het waarschijnlijk slijtage van het rubber zijn.

Bovenaan Onderaan