Veer van de bagage rollo

DeNnZ

Forumguru
Hallo Allen,

Weet er iemand of de veer die de bagage rollo op spanning houdt opnieuw te spannen is en zo ja, hoe?

Ik merk met het oprollen dat de veer de rolhoes niet bij kan houden resulterend in een dubbelgeklapte hoes.
Ik heb het vermoeden dat deze in de loop der tijd was verlopen is en daardoor niet helemaal soepel meer oprolt.

alvast bedankt!

Groeten,

Dennis

Cordoba

Forumguru
Ik dacht dat je de rol met veer los kon halen (tenminste aangenomen dat ie bij alle modellen gelijk is, en alleen de afmeting en vorm wat verschillend is), en dan een keer extra het doek om de rol halen (en met tang de stok met de veer op zijn plaats houden). Het is een kl*te klus, en het beste even met 2 man doen, maar volgens mij kan het wel. Ik denk ook dat de oorzaak ligt in loshalen, en met onvoldoende gespannen veer weer in elkaar zetten.

Eemspoort

Forumguru
Ik heb gemerkt dat mijn rollo idd ook niet zo heel actief is. Het eerste stukje gaat prima, maar vanaf het 2e nokje is ie best traag. Ik vermoed dat het een design-foutje is.
Overigens lijkt me de oplossing van Cordoba zo verkeerd nog niet. Het doek 1 slag meer om de rol doen zou best wat kunnen schelen. Maar ik begin er voorlopig niet aan, of hij moet nog amper op willen rollen.

andrehj

Forumguru
Als de rollo langzaam oprolt, is de remedie over het algemeen om de geleidingen even met Teflonspray oid in te spuiten. Als ie helemaal niet meer oprolt, omdat een veer geknapt is of zo, schijn je een nieuwe te moeten kopen, ik heb nog nergens gelezen dat iemand de torsieveer heeft kunnen vervangen (deze worden ook niet apart verkocht). Toch zou ik de mijne, in geval van defect, wel uit elkaar halen en kijken of ik ergens zo'n veer te pakken kan krijgen.

DeNnZ

Forumguru
oke, bedankt allemaal.
Het werkt wel, maar niet van harte. Zodra het apparaat het helemaal slecht gaat doen kijk ik wel even verder...

Cordoba

Forumguru
Ik heb die in mijn Fabia ooit opnieuw moeten monteren: ik had de rollo eruit gehaald voor één of ander klusje, en toen is ie door één of andere minder handige actie half los geraakt. Het is ondertussen een jaar of 4 terug, dus het staat me niet helemaal scherp meer voor de geest. De 1e keer dat ik dacht de boel weer voor elkaar te hebben rolde ie niet lekker op, en de veer strakker spannen is een vrijwel onmogelijk opgaaf. Het doek gewoon een keer extra om de rol doen, heeft precies hetzelfde effect, en daarvoor hoef je 'alleen' maar de kap aan één uiteinde van de rollo los te halen, dan kun je het doek er tussendoor wurmen.

Bovenaan Onderaan