veerpoot skoda octavia I vervangen

rubenb83

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben van plan om binnenkort mijn veerpoten aan de voorkant te vervangen voor een tweedehands setje.
Heeft iemand ervaring met het demonteren van de veerpoot van een octavia?
Hoe is de veerpoot bevestigd aan de bovenkant? Het gaat om een skoda octavia 2.0 benzine uit 2003.

Alvast bedankt voor de tips!

Ronnie

Forumguru
Geen moeilijke klus, bovenste schokbrekermoer losdraaien, onderaan de poot de fuseeklem losdraaien en de poot eraf tikken.
Ik heb een handleiding geplaatst in het topic "download centrum", hierin staat dat de aandrijfas en de remklauw ook los moeten, is echter niet nodig.

wtebra

Nieuw lid
Ik heb vandaag mijn schokdempers voor en achter vervangen inclusief hulpveren. De schokdempers en hulpveren achter stelde niet erg veel voor en de voorzijde was na het doornemen van de onderstaande handleiding ook goed te doen. De passagiers zijde ging wat anders dan ik eerder wel eens heb gedaan, maar ook dit ging redelijk gesmeerd.

Voor het spreiden van de veerpoot houder aan de achterzijde, heb ik een smalle steenbeitel gekocht, de steel eraf geslepen en de beitelkop bijgeslepen tot 8mm breed en 5mm dik en de randen afgerond. Deze bijgeslepen beitelkop heb ik vervolgens in een kleine dopsleutel dop geslagen / bankschroef erin gedrukt. Als in de handleiding omschreven in de spleet gehouden en met wat kracht een kwartslag gedraaid en klaar.

@ruben83 gewoon stap voor stap de handleiding volgen en komt het goed voor elkaar.

h t t p://noahlh.com/car/coilover_howto/ (spaties verwijderen!)

Roversnest

Nieuw lid
Voor veerpoot houder aan voorzijde heb ik ipv van VW spreider tool 3424 een 8 mm boutje van 20 mm lang genomen 2 platte kanten evenwijdig afgeslepen tot 5 mm dik. kwart slag draaien met sleutel en open.

rad3d

Nieuw lid
Suggestie geprobeerd. Met deze oude bout en een nieuwere 8.8 bout. Beide dit resultaat.

Bijlagen

• spreader-tool.jpg
    spreader-tool.jpg
    152,4 KB · Weergaven: 46

Antera

Donateur
ik heb gewoon en dikke beitel wat ingekort en sla die er tussen en klaar ben je trek je hem er redelijk makkelijk tussenuit.

let wel op dat er aan de veepoot een beugel zit. als je de beitel te diep slaat krijg je hem er niet uit omdat de beugel tegenwerkt

Bovenaan Onderaan