Veerpoot vervangen

The bone collector

Senior Member
Ik heb deze week gemerkt dat mijn linker schokdemper vooraan lekt, na 245.000 km en 13 jaar mag dat ook wel.

Nu wou ik vandaag proberen om beide veerpoten te vervangen door (bijna nieuwe) tweedehands exemplaren.

Dit is mij echter niet gelukt omdat ik de bout onderaan de schokdemper voor geen millimeter los krijg. De moer langs de linkerkant van de bout kan ik losdraaien. Maar kan iemand mij uitleggen wat ik dan moet doen, moet ik hem er dan kunnen uitdraaien langs de rechterkant of moet ik die er uit slaan of hoe werkt dit?

Alvast bedankt voor de reacties
 

Ronnie

Forumguru
Slagmoersleutel (lucht) al geprobeert? Anders zit er weinig anders op dan de zaak warm (roodgloeiend) te stoken met een acetyleenbrander.
 

The bone collector

Senior Member
Slagmoersleutel (lucht) al geprobeert? Anders zit er weinig anders op dan de zaak warm (roodgloeiend) te stoken met een acetyleenbrander.

Dus het is wel degelijk een bout die moet los gedraaid worden? Het is geen stift die er moet doorgeslaan worden? Slagmoersleutel zal niet veel uithalen denk ik, maar de tip van het warm maken is waarschijnlijk wel bruikbaar, maar dan zou ik juist moeten weten of het wel degelijk een bout is.
 

Ronnie

Forumguru
Ja, het is een bout, maar die kunnen dus erg vast gaan zitten. Bij mijn zoon's VW Polo van 1996(zelfde bouw) zat hij destijds ook muurvast, ook met de brander losgehaald.
Bijgaand plaatje maakt een en ander duidelijk. Bout staat op positie 13, rechts het bestelnr. en de maat.
 

Bijlagen

  • Poot Felicia_01 Jun. 02 20.14.jpg
    Poot Felicia_01 Jun. 02 20.14.jpg
    174,8 KB · Weergaven: 35

The bone collector

Senior Member
Heel hard bedankt voor de info en de moeite, nu ben ik tenminste zeker dat het een bout is. Eén dezer dagen probeer ik hem warm te maken en los te draaien.
 

pansaebr

Actief lid
Beste,

Bij mij zat er ook 1 exem. muurvast een flinke hoeveelheid kruipolie en breekhamer ( stand trillen en oude beitel ) hebben soelaas gebracht verder een paar tikken van de hamer om de klus te klaren. Heb wel een nieuwe bout en moer gebruikt wanneer de nieuwe schokbrekers gemonteerd werden ( de luchtsleutel kreeg ze ook niet los ).
groetjes.
Bruno
 

The bone collector

Senior Member
Vandaag poging 2 ondernomen om de veerpoten te vervangen en gelukt. Ik heb de bout er toch moeten doorslaan. In het 'huis' waar de bout zit, zit trouwens geen draad. Uiteinde van de bout is (denk ik) licht conisch en de draad op het andere uiteinde van de bout ,waar de moer op zit, dient volgens mij gewoon om de bout aan te trekken en daarna aan te spannen.

Hoe het ook zit, de bouten zitten terug muurvast en de veerpoten zitten er onder. Ik weet niet of ik het nog een keer zelf zou doen, is toch wel 3 uur tijd in gekropen, als leek.

Bedankt voor de hulp
 
Bovenaan Onderaan