Veerpootbrug aan de onderkant

rad3d

Nieuw lid
Het lijkt me persoonlijk onzin maar kwam dit tegen en vroeg me af of iemand me kan overtuigen dat dit zinvol is.
Het is eenvoudig genoeg te maken en te monteren. Stukje plat staal van 20mm breed en 8mm ofzo dik, 2 gaatjes en klaar is Klara.
Alleen de enigszins u-vormige constructie waar het aan de uiteinden zit lijkt me stabiel genoeg.
 

Bijlagen

  • skoda-onderstabilisatie-veerpoot-DSC00631.jpg
    skoda-onderstabilisatie-veerpoot-DSC00631.jpg
    173,8 KB · Weergaven: 53

Ronnie

Forumguru
De enigszins u-vormige constructie waar je tegenaan kijkt is een HSS stalen subframe, dit maakt deel uit van de kreukelzone. Door er een trekstang tussen te zetten belet je de wielen bij een ongeval naar buiten te klappen, met als gevolg dat ze onder de auto kantelen en de vloer omhoog gaan drukken.(dit wil je echt niet) Totaal nutteloos ding dus.........
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet van enkele mensen dat ze dit in een ronde uitvoering (in plaats van plat) onder hun auto (geen Skoda) hebben, en hoor daarover verhalen over veranderd stuurgedrag in bochten. Of zoiets zin heeft, is afhankelijk van het type auto, en hoe je 'm gebruikt. Als je rallye's rijdt, of op circuits, of bijzonder sportief wil kunnen rijden zal het zin hebben, als je gewoon normaal van A naar B rijdt, zal het geen verschil maken.

Edit: Ik zie nu de reactie van Ronnie, die er met andere ogen naar heeft gekeken, maar ook met een duidelijke conclusie komt.
 

Rick Blaine

Actief lid
Je loopt ook nog risico's doordat de krachten van de wielophanging op een andere manier worden verdeel, waardoor er ineens onderdelen veel zwaarder belast kunnen worden, met alle gevolgen van dien. Als je geen circuitplannen hebt zou ik er niet aan beginnen, als je wel van die plannen hebt dan heb je de verkeerde auto... ;) (en zou ik dit soort dingen uitbesteden aan mensen met verstand van zaken).
 

blowie

Nieuw lid
Ooit weleens gehoord van de flexibiliteit van staal ?! Ik heb em ook aan de onderkant en ik merk toch verschil, als je zoekt naar een grote verandering is het nutteloos maar alle kleine veranderingen bij elkaar maken toch een groot verschil, En de 1 zegt; ik merk niks, terwijl de ander zegt; ja ik merk t wel, lullig om te zeggen maar dit heeft met feeling voor rijgedrag te maken. Nutteloos? ach tis een ingreep van tussen de 40 a 50 euro....
 

Cordoba

Forumguru
@blowie: ieder materiaal is flexibel, alleen het ene materiaal meer dan het andere. Daarnaast is de flexibiliteit ook afhankelijk van de vormgeving. Ik heb in een vorige job ooit met glasplaatjes gewerkt, die doorbogen onder hun eigen gewicht, nog een mooier voorbeeld is een glazen spiraalveer, die ongeveer anderhalf keer zo lang kon worden als de buis waar ie uit was gesneden. Het effect van veerpootbruggen berust niet zozeer op de flexibiliteit (of elasticiteit zoals constructeurs het noemen), maar op de constructie vorm. Door de veerpootbruggen wordt de afstand tussen beide veerpoten op een extra hoogte gefixeerd, waardoor de stijfheid van de constructie toeneemt. Eigenlijk gewoon het hefboom-principe: zoals je door het verlengen van een wielsleutel met behulp van een ijzeren pijp, met weinig kracht toch een wielbout/wielmoer loskrijgt, zo doe je hier het omgekeerde: door de afstand tussen 2 veerpoten op een extra hoogte te fixeren, is er veel meer kracht nodig om de afstand tussen de wielen ietsje te veranderen (ofwel grotere stijfheid van het onderstel). Het is afhankelijk van rijstijl of dat zin heeft: als je nooit harder rijdt dan 20 km/u zul je echt geen verschil merken. Daarnaast merkte ik al op dat het per type auto kan verschillen: de ene auto heeft een stijver onderstel (torsiestijfheid) dan de andere.
 

blowie

Nieuw lid
Juist, zoals ik al zei, de 1 merk t wel de ander niet, maar ervaringen van een ander vragen heeft soms zin, zal je helpen en soms ook totaal niet. De boven VPB is duidelijk aanneembaar, terwijl die onder nauwelijks, ik merk t maar kan ook zonder, maar aangezien t maar 40 euro was is hij altijd welkom.

PS. standaard remmen (iets van 312mm op de RS) was zeer goed, totdat ik een Brembo set eronder had, 4 zuigers inplaats van 1, wereld van verschil, je moet het meemaken voordat je t echt weet.....
 
het ligt inderdaad helemaal aan je rijstijl, Simpel a naar b als aangegeven merk je er helemaal niets van. Als je rijstijl echter een stuk (heel stuk) sportiever is merk je er wel degelijk iets van!
Ik heb deze op mijn Cordoba Cupra gehad duidelijk wel merkbaar... (Was wel een Ringtool, maar toch...)

Zijn te bestellen bij Colorshop Creations in Venlo, vragen naar Sezer Bakay.

Sander
 

darkprojectx

Forumguru
Zijn te bestellen bij Colorshop Creations in Venlo, vragen naar Sezer Bakay.

Sander

daar is mijn Vento ook onderhanden geweest (en nu mijn Skoda, maandag staat hij er weer :grin:), ik had eerst een veerpootbrug boven tussen de veerpoten wat ervoor zorgde dat auto bij uitwijken niet meer zo met zijn kont ging hangen.

erik-001.jpg


daarna heb ik onder ook nog een veerpootbrug (extra stabilisatiestang) laten plaatsen, deze maakte het geheel nog iets stijver, echter bracht deze lang niet zoveel als veerpootbrug die bovenin geplaatst was.

588931808_6_80YU.jpeg


Als je wielen door je vloer komen moet je denk ik eens naar de rest van je auto kijken. Deze onderdelen worden normaal gesproken ook niet op boodschappen autotjes geplaatst, maar op auto's met een compleet aangepast onderstel. Deze hebben compleet andere veerpoten en veren die hele andere krachten aan kunnen. Vaak worden deze vertaald in de setup; schroefset, powerflex rubbers op het onderstel of polyurethaan, stabilisator stangen. Dit geeft je een stevig kart gevoel in de auto. Wil je nog extremer dan moet je richting een kooi gaan.

Nadeel van deze ingrepen is dat je eigenlijk een circuit auto creert, waarmee je niet over drempels wilt (laag, door plaatsing stabistang onder kun je onmogelijk over "schildpadrug drempels).

om een idee te geven van een auto vooraf met de standaard af fabriek opzet en een compleet aangepast onderstel met stabistangen etc,
mijn vorige auto de VW Vento

GroteFoto-FR33YOXM.jpg


Op de snelweg en Nwegen is het wel 1 feest. Dus je doet het helemaal, of je doet het niet. Anders creer je je eigen gevaar. Een auto is standaard berekend en samengesteld om bepaalde krachten te verwerken, en als je hieraan gaat rommelen dan moet je all the way gaan, dus je kiest dan voor een compleet andere setup. Zomaar iets van dit of van dat plaatsen kan gevaarlijk zijn. GA DUS ABSOLUUT NIET ZOMAAR EEN IJZERTJE BUIGEN EN ONDER JE AUTO PLAATSEN!!! Indien het materiaal niet sterk genoeg is en het komt los dan wordt het een levensgevaarlijk projectiel!

Bovenstaande info heb ik uit eigen ervaringen en van mede tuners die er ookal een aantal jaartjes ervaring mee hebben.
 
Bovenaan Onderaan