Veerpoten voor vervangen?

Rick Blaine

Actief lid
Hoi,
Bij de volgende APK (over ruim 6 maanden) moeten de draagarmen vóór zeer waarschijnlijk vervangen worden. Althans, daar waarschuwde mijn garage voor. Nu vind ik de vering / demping aan de voorkant ook wat aan de slappe kant. De auto deint nogal voor bij lange oneffenheden (aan de achterkant geen probleem, ook niet bij volle vakantiebelading). Nu de boel toch los moet volgend jaar, vroeg ik mij af of het verstandig / handig is om meteen de schokdempers en/of de voorveren te vervangen. Weet iemand wat verstandig is en of de veren en schokdempers los te vervangen zijn? Of zijn het complete units? Wat gaat dat ongeveer kosten?
Alvast bedankt.
 

The bone collector

Senior Member
Als de boel toch los is, is het inderdaad eenvoudiger om meteen de schokdempers ook te vervangen, als je dit toch zou willen. Veren en schokdempers zijn afzonderlijk te verkrijgen en te vervangen, maar de veren hoef je niet te vervangen, die slijten niet echt (dacht ik toch).

Schokdempers kosten ergens een 70 euro/stuk vermoed ik, ken de prijzen niet exact. Maar op de montage spaar je natuurlijk wel een stuk uit, aangezien de veerpoten toch los moeten om de draagarmen te vervangen.
 

Rick Blaine

Actief lid
Dankjewel voor de info. Is er nog een bepaalde voorkeur voor schokdempers? Gewoon die van de groothandel, of origineel Skoda, of bijvoorbeeld Koni? Alles zal allicht beter zijn dan de "fietspompen" die er nu inzitten (hoewel ik ook een beetje vrees dat het bij de auto hoort, of niet?). Maar ik geef liever een paar tientjes meer uit voor goed spul.
 

blowie

Nieuw lid
Ik weet dat je bij Koni in Barendrecht je los kan bestellen tussen voor en achter, FSD is leuk maar te slap voor t gewicht van je auto is mijn ervaring, daarnaast zijn de adjustables leuk, kan je zelf instellen tussen soepen en hard.... rij er zelf namelijk ook mij en ben zeer tevreden met deze verbetering.... SKG bied meestal wel een leuke prijs aan voor dit soort sets, maar die kan per 4.....
 

Cordoba

Forumguru
@Rick Blaine: veren slijten inderdaad niet, wel kunnen ze last krijgen van metaalmoeheid. Vooral bij auto's (van allerlei merken) uit het begin van deze eeuw, zijn gevallen bekend dat er veren gebroken zijn door metaalmoeheid. Dit werd trouwens veroorzaakt door een fout bij de fabricage (ik weet niet of de verkeerde materiaalsamenstelling was, of een kwestie van verkeerde warmtebehandeling).
 

Rick Blaine

Actief lid
Ik hoef niet beslist verlaging of sportief weggedrag, maar wel graag goede dempers. En alleen voor, inderdaad.

@Cordoba: Of veren niet slijten, dat waag ik te betwijfelen. Toen wij de Punto van mijn vrouw kochten en voor het eerst met 4 personen op pad gingen, schraapte de trekhaak bij elke drempel op de grond. Ben natuurlijk meteen teruggegaan en de (schroef)veren achter zijn toen vervangen door nieuwe. Ik zie weinig verschil in de stand van de auto (voor die tijd oogde hij niet "ingezakt" achter), maar toch kom ik nu nooit meer aan de grond. De oude veren waren hun kracht kwijt denk ik, de auto heeft wel een beetje een zwaar leven achter de rug aan de staat van de kofferbak te zien (en de trekhaak is ook wel gebruikt). Dus het lijkt erop dat veren hun progressiviteit kwijt kunnen raken en slapper worden door (zwaar) gebruik.
 

blowie

Nieuw lid
Metaalmoeheid is toch een vorm van slijtage of de garage / APK keuring die je dempers of veren afkeuren is onzin?!, of roep IK nu onzin ?? ze slijten wel degelijk, gaan lekken etc. Vervangen van je dempers/veren maak soms een verschil van 180 graden om, sportief is niet perse nodig, en verlaging zeker niet maar er zijn wel sets met dezelfde rijhoogte en iets betere rijkwaliteiten aan bieden (heb het er niet over de 30 of 50 km/h cruisen, nee maar t wat vlottere rijdgedrag bij slechtere wegdelen....)
 
Bovenaan Onderaan