Veiligheidsgordel rolt niet op.

marcel_1950

Nieuw lid
Beste Forumleden,

Sinds enkele weken rolt de veiligheidsgordel bestuurder steeds moeilijker en moeilijker op.
Momenteel rolt hij nog slechts voor een stukje op.
Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen. Het gaat over een Fabia van 2003.

Groeten,

Marcel.

rondpunt

Nieuw lid
Beste Forumleden,

Sinds enkele weken rolt de veiligheidsgordel bestuurder steeds moeilijker en moeilijker op.
Momenteel rolt hij nog slechts voor een stukje op.
Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen. Het gaat over een Fabia van 2003.

Groeten,

Marcel.

ik heb hetzelfde probleem met mijn fabia 1!

Falcon

Donateur
Silliconen spray werkt (S-40?) volgens mij hier goed voor.

Helemaal afrollen en goed kijken waar het blokkeert, daar een klein beetje spuiten. Volgens mij zal een Skoda dealer (ligt er aan welke, in leeuwarden rekenen ze zo even een factuurtje er voor) dat snel even bekijken en fixen

Erik_NL

Forumguru
Silliconen spray werkt volgens mij hier goed voor.
Helemaal afrollen en goed kijken waar het blokkeert, daar een klein beetje spuiten
variant: spuit ca. 1x per jaar de afgerolde gordels licht in met een beetje cockpitspray => geen last meer van haperende gordels.

AGTon

Forumguru
potjandorie, ik zit met eenzelfde probleem. Wou net een vraag hier stellen hoe dit op te lossen.

De gordel rolt niet meer op. Moet hem echt met de hand terug duwen (zover dit mogelijk is ivm het afdekplastic.

Is er een mogelijkheid om bij het oprolsysteem zelf te komen? Misschien daar wat olie spuiten ofzo?

gr

Ronnie

Forumguru
potjandorie,
Is er een mogelijkheid om bij het oprolsysteem zelf te komen? Misschien daar wat olie spuiten ofzo?
gr

Ik zou er geen olie op spuiten (trekt vuil en stof aan) Waarschijnlijk mechaniek iets vervuild, of de geleiding....
Gordelautomaat zit in de B-stijl onderin, bekleding verwijderen en dan zie je hem wel zitten.
Let op !!!! bij electrische gordelspanners (ligt aan bwjr.auto) eerst de accu afkoppelen, 15 min wachten en dan pas sleutelen!! Pas de accu weer aansluiten wanneer alles weer aangesloten is, anders Airbagfout-lampje aan!
Ik heb een handleiding gescand, misschien hebben jullie er wat aan.

Bijlagen

• Gordel voor.jpg
    Gordel voor.jpg
    93,8 KB · Weergaven: 137

AGTon

Forumguru
en hoe weet ik of mijn bouwjaar hier onder valt ?

Silecone spray beter dan ? En kan ik de bekleding gewoon lostrekken. Heb dit namlijk nog nooit gedaan.

Ronnie

Forumguru
en hoe weet ik of mijn bouwjaar hier onder valt ?

Silecone spray beter dan ? En kan ik de bekleding gewoon lostrekken. Heb dit namlijk nog nooit gedaan.
Je kunt de stijlbekleding simpel lostrekken, wel met beleid! Onderaan beginnen met zwarte deel, dan bovenaan het lichtere. Even met een spatel of zoiets erachter, dan wip je het zo los. Vergeet de moer aan het scharnierpunt boven niet los te draaien. Als je de rolautomaat dan ziet, kun je zien of er draden aan zitten(dan is tie electronisch) anders is tie mechanisch en verder ongevaarlijk.

AGTon

Forumguru
nou dan zal ik van het weekend eens kijken of dit gaat lukken. Beetje sil. spray doet meestal wel wonderen voor het een en ander, dus wie weet.

LeJo

Lid
Het lukt niet bij allemaal om daar gewoon wat siliconenspray of iets dergelijks op te spuiten hoor... Sommige moeten gewoon vervangen worden. Degene die niet vollezig meer oprollen kan je best vervangen. En het is inderdaad best zelf te doen. Alleen zorgen dat je de bekleding niet in't wilde weg stuk trekt... Een beetje kijken waar je begint maar zoals eerder aangehaald vanonder beginnen en zo naar boven werken ;)

Wat SOMS ook helpt: de gordel in de veiligheid trekken en dan er eens serieus aanhangen... Zodat deze nog een paar milimeters uitrekt... AF en toe helpt dit ook om de gordel weer volledig laten op te rollen.

marcel_1950

Nieuw lid
Ik heb eens cockpit spray gebruikt. De riem volledig uitgetrokken en beide kanten goed met die spray gespoten. Duurde enkele dagen en toen werkte het oprolmechanisme weer redelijk goed. Probleem dus voorlopig opgelost.

zefke

Lid
Gordel rolt niet op

Yep, wij kennen hetzelfde probleem bij onze Fabia 1.4 uit 2004.

Ik heb het idee dat ook dit wordt veroorzaakt door water. Als het geregend heeft en je rolt de gordel helemaal af dan voelt hij vochtig aan.

De afwaterings gaten (sleuven) in de buitenste kokerbalken zijn open, maar ik krijg het idee dat er toch ergens water in blijft staan en dat hierdoor de gordels vochtig/nat worden. Deze vochtige gordels veroorzaken dan weer problemen met het oprolmechanisme, althans daar lijkt het op.

Zijn er meer mensen die dit herkennen? Heeft iemand al een oplossing?

groetjes
Paul

Een Fabia I en Water... zijn niet voor elkaar gemaakt ( http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=6603&highlight=lekkage+waterbak )

Gieliovd

Forumguru
Kijk uit met sprayen van de gordel. Die cockpitspray bijvoorbeeld is gewoon een vorm van siliconenspray heb ik het idee. Dan wil ik liever niet op mijn gordel en dus op mijn kleding hebben allemaal.

Beter is het dan om even de bekleding eraf te trekken en het mechanisme zelf eens te bekijken. Iedere auto heeft hier wel eens last mee.

darkprojectx

Forumguru
ik het het in mn vw vento ook, heb toen de complete riem vervangen met oprol mechanisme, maar toen had ik het probleem nog.

wat mij nu is opgevallen in mn fabia is dat hij eerst wel goed oprolde, en nu niet meer. (binnen 1 week, dus toch knap! :rockon:). Het enige wat eraan verandert is, is dat ik de gordel geleider (die vast zit aan de B stijl) helemaal omlaag heb gezet omdat ik anders mn nek afgesneden krijg als ik vol moet remmen.
Daarbij heb ik mijn stoel altijd op het laagste standje staan.

waarschijnlijk functioneerd de boel beter als je de gordel geleider hoger zet, ik vermoed dat die de riem in een te scherpe bocht laat lopen waardoor het toch al niet te krachtig oprol mechanisme de gordel niet meer opgetrokken krijgt.

Fabia

† In Memoriam
Dat probleem had ik ook met mijn FI. Bij mij is het toen vervangen. Maar heb het nu ook bij de FII. Rechtsachter wil niet echt lekker oprollen.

DoubleJ

Senior Member
Ik heb het 'even' gedaan... Kwam er achter dat de verstelbare geleider boven in ook behoorlijk de boel afremt. Daar valt dan ook weer weinig aan te doen. :s

zefke

Lid
Gordel vochtig?

Heeft niemand van jullie het idee dat de gordel vochtig is als het heeft geregent en je hem helemaal uitrolt?

groetjes
Paul

Bovenaan Onderaan