Veiligheidsmaatregelen werken met airbags

Beste monteurs,

Welke veiligheidsmaatregelen dienen eigenlijk in acht genomen te worden bij het werken met airbags? Heeft iemand deze uit Elsawin ter beschikking?

2e airbag gerelateerde vraag: Zitten gordijnairbags bij een Skoda Fabia 1.2 TDI uit 2010 alleen in de stijlen achter de bestuurder en bijrijder gemonteerd? Of zitten er 4 van deze gordijnairbags in?

Alvast hartelijk dank!
 

Joske

Forumguru
Welke veiligheidsmaatregelen dienen eigenlijk in acht genomen te worden bij het werken met airbags?
accu afkoppelen is 1 van de alsniet DE belangrijkste regel bij werken aan airbaginstallaties. Bij afkoppeling van airbagmodules, stekkers onder de zetels, etc. mag je het contact van de wagen NIET opzetten, dit resulteert in foutcodes op het airbagsysteem waardoor deze niet of gedeeltelijk meer werken. Reset dmv VCDS of bij de dealer zijn dan noodzakelijk.
 

Joske

Forumguru
Overzicht airbags in een F2 (met de informatie die ik voorhanden had)

Naamloos.jpg Disclaimer: werken aan airbagsystemen is niet zonder risico.. Hierbij verwijs ik elke verantwoordelijkheid als je jezelf zou verwonden bij deze werkzaamheden. Op eigen risico uit te voeren én bij voorkeur laten uitvoeren door een professioneel iemand. :)

Officieel uit Elsa:

Veiligheidsmaatregelen bij reparatiewerkzaamheden aan het airbagsysteem


GEVAAR!

De pyrotechnische lading van de airbageenheden bevat gif. Bij ondeskundige behandeling is er kans op explosie!

t Test-, montage- en reparatiewerkzaamheden mogen alleen door geschoold personeel worden uitgevoerd.

t Het airbagsysteem mag alleen met de daarvoor bedoelde testmiddelen worden gecontroleerd, omdat anders de kans op activering aanwezig is.

t Aan het airbagsysteem mogen alleen de in deze reparatiehandleiding beschreven werkzaamheden worden uitgevoerd. Het demonteren van de airbageenheden is ten strengste verboden.

t Defecte onderdelen mogen alleen door nieuwe originele onderdelen worden vervangen.

t Voor het begin van alle werkzaamheden aan het airbagsysteem moet de massakabel van de accu zijn losgemaakt. Nadat de accukabel is losgemaakt, is een wachttijd van één minuut noodzakelijk. Bij het aansluiten van het airbagsysteem op een spanningsbron moet het contact zijn ingeschakeld, en mogen zich geen personen in de auto bevinden.

t Vóór het oppakken (aanraken) van de airbageenheid moet de monteur zich elektrostatisch ontladen. Dit wordt bereikt door het aanraken van geaarde metalen delen, zoals b.v. waterleidingen, verwarmingsbuizen of metalen dragers.

t Het inbouwen van de airbageenheid moet direct nadat deze uit de transportcontainer zijn genomen plaatsvinden.

t Bij een werkonderbreking moet de airbageenheid weer in de transportcontainer worden opgeborgen.

t De airbageenheid mag niet zomaar zonder toezicht blijven liggen.

t Airbageenheden moeten in uitgebouwde staat met het stootkussen naar boven gericht worden neergelegd.

t De airbageenheden mogen niet met vet, reinigingsmiddelen of dergelijke worden behandeld en, ook niet kortstondig, aan temperaturen boven 100 °C worden blootgesteld.

t Airbageenheden, die op een harde ondergrond zijn gevallen of beschadigingen vertonen, mogen niet meer worden ingebouwd.

t Defecte airbageenheden van het airbagsysteem die niet zijn ontstoken, moeten volgens de aanwijzingen van PST en de milieuvoorschriften naar een gespecialiseerde firma of de importeur voor het tot schrot verwerken worden gestuurd. Hierbij moet de voorgeschreven transportcontainer worden gebruikt.

t Voor het verschroten van de auto moeten de airbageenheden worden ontstoken → Hoofdstuk.

t Opslag en vervoer dienen plaats te vinden volgens de wettelijke bepalingen voor explosieve stoffen.

t Er mogen alleen originele stoelbekledingen worden gemonteerd, die door de fa. Škoda a.s. voor stoelen met zijairbags zijn vrijgegeven.

t Het gebruik van in de handel verkrijgbare stoelhoezen is niet toegestaan, omdat de werking van de zijairbag hierdoor negatief wordt beïnvloed.

t Alle bekledingsklemmen moeten door originele onderdelen worden vervangen.

t Bij beschadiging van de bekleding - b.v. scheuren, brandgaten enzovoort - ter hoogte van de zijairbag moet om veiligheidsredenen de bekleding altijd door een nieuwe originele bekleding worden vervangen.

t Het plaatje ‘Airbag’, dat aan de onderzijde op de B-stijl is aangebracht, moet bij beschadiging, resp. vervanging door een nieuw origineel onderdeel worden vervangen.
 

Cordoba

Forumguru
Er staan wel meer eigenaardigheden in de tekst @EdK
airbageenheden mogen niet met vet, reinigingsmiddelen of dergelijke worden behandeld en, ook niet kortstondig, aan temperaturen boven 100 °C worden blootgesteld.

Als je deze zin niet heel goed leest, zou er kunnen staan dat je de airbag niet een halve seconde in kokend water mag houden, maar een week lang in kokend water kan geen kwaad. Door het eerste 'mogen niet' staat er inderdaad dat ook langdurig blootstellen aan hoge temperaturen niet mag, maar ik denk dat de meerderheid van de lezers dat bij de eerste keer lezen van de zin niet beseft.
 

Joske

Forumguru
Bekijken jullie de verpakking van jullie pakje Aiki noodles ook zo alvorens dat in de microgolfoven te gooien? Jeetje.. :banghead:


danger_chainsaw.jpg


Ik geef gewoon maar de standaard veiligheidsvoorschriften mee om aan te geven dat we hier niet met lego-blokjes bezig zijn. :pieker:
 

EdK

Forumguru
Bekijken jullie de verpakking van jullie pakje Aiki noodles ook zo alvorens dat in de microgolfoven te gooien? Jeetje.. :banghead:

Zou het ook maar eens gaan doen, gooi je het niet meer in de magnetron maar meteen in de klikobak.
Maw zit zoveel troep in dat je net niet ziek word........:deuk:
 

Cordoba

Forumguru
@Joske Ik bedoelde vooral duidelijk te maken dat de tekst misschien wel correct is, maar zo'n kromme zinsconstructie heeft, dat je makkelijk over zaken heen leest. (waarschijnlijke oorzaak het simpelweg vertalen van de originele tekst, met onvoldoende aandacht voor de Nederlandse tekst en zinsbouw)

Overigens in Nederland moet je wel, dat scheelt je aardig wat verrassingen. Mooi voorbeeld daarvan is de ophef die onlangs onstond over de loonsverhoging bij de top van de ABN-bank: een paar jaar terug was iedereen heel enthousiast over het afschaffen van de bonusregeling voor die tobmannen. Ik vond dat heel vreemd, omdat er duidelijk in stond, dat dit gecompenseerd zou worden met een latere loonsverhoging. Toen die loonsverhoging vorige maand werd aangekondigd, was iedereen ineens verrast, terwijl het al jaren te lezen was in de overeenkomst die de 2e kamer destijds heeft goedgekeurd.:banghead:
Kortom in Nederland moet je met managers opletten: niet lezen wat je dénkt dat er staat, maar goed lezen wat er echt staat.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Voor het begin van alle werkzaamheden aan het airbagsysteem moet de massakabel van de accu zijn losgemaakt. Nadat de accukabel is losgemaakt, is een wachttijd van één minuut noodzakelijk. Bij het aansluiten van het airbagsysteem op een spanningsbron moet het contact zijn ingeschakeld, en mogen zich geen personen in de auto bevinden.

Is het dan wel ook noodzakelijk dat je de contactsleutel op contact moet zetten voor dat je de accu weer aansluit? :pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan