Velgen/banden vraag

newwolf84

Forumguru
Avond forummers !

Ik heb van veel dingen wel wat verstand maar van banden en velgen maten ? Niet mijn ding..

Het volgende, mijn vorige auto was een vw caddy uit 2006 daar had ik 2 setjes banden bij, winter en zomer. Aangezien ik de auto heb verkocht heb ik nu dus 1 setje over. Ik heb vanavond even gekeken en zie op de velg het volgende staan: 6Jx 15H2 en ET47 artikelnummer 1K0601027C

Passen deze stalen velgen onder mijn huidige auto O2 2011 ? Zoja dan kan ik deze set mooi gebruiken om winterbanden op te monteren. Welke maat banden kan hier op ? ligt nu iets met 195 nog wat, heb de banden niet thuis liggen. Kan die maat 195 op de Skoda of moet ik dan richting de 205 wat er nu onder zit ?

andrehj

Forumguru
Ik denk dat dit niet past, omdat ik me niet kan voorstellen dat een Caddy steekmaat 5x112 heeft. Ik denk dat die 5x100 heeft. Even opmeten dus, of gewoon even passen. Is ook in 10 minuten gepiept.

newwolf84

Forumguru
Idd meten is weten, heb net toevallig de site steekmaat.nl gevonden en de gegevens van beide auto's komen overeen, je zou dus zeggen dat het zou moeten passen.

169gt9t.jpg

Cordoba

Forumguru
De oude Caddy is gebaseerd op de Golf, maar al heel lang is de basis van de Caddy de VW Polo, en dan zou het niet passen, maar er zijn ook nogal wat zaken die bij de Caddy (vanwege het laadvermogen) anders zijn dan bij de Polo, en dan zou steekmaat 5x112 niet zo vreemd zijn. Het zijn in elk geval 15" velgen, maar of je moet even kijken of er in de velg ook '5x100' of '5x112' staat geperst om de steek te bepalen, of gewoon even meten/passen.

Volgens mij is er ook nog wel een topic te vinden over de bandenmaten die goedgekeurd zijn voor de O2: dan kun je kijken welke mogelijkheden je hebt qua bandenmaat.

newwolf84

Forumguru
Zal in elk geval zaterdag eens kijken of het past, eerder lukt me sowieso niet. Was er wel benieuwd naar, mocht het passen scheelt het in elk geval een paar cent wat velgen betreft.

Misschien een vreselijk domme vraag..maar hoe meet je precies of het 5x100 is of 5x112 ?

Cordoba

Forumguru
De 5 staat voor het aantal bouten waar een wiel mee vast zit, de 100 respectievelijk de 112 staat voor de diameter in mm van de cirkel waarop de boutgaten zitten (dus midden van de boutgaten). Het makkelijkst is om gewoon de afstand tussen 2 wielbouten te meten bij je auto (beste gewoon afstand tussen 2 bouten met daartussen nog een bout: heb je een iets grotere maat, dus meetfoutje is minder belangrijk), en bij de velgen die je hebt liggen doe je hetzelfde. Ik dacht dat desteekmaat bij originele Vagvelgen gewoon in de velg geperst was, maar zie op een foto van mijn oude velgen (Fabia, 5x100) dat dit niet zo is:
steekcirkel.jpg

Edit: ik heb even in de foto grofweg aangegeven hoe de steekcirkel loopt (dus in dit geval die van 100 mm)

Laatst bewerkt:

newwolf84

Forumguru
Even terug komend op dit topic, ik heb er nu michelins voor op liggen met de maat 205/55/r16. Aangezien ik er zo'n geweldige plakset bij heb zitten wil ik dit gaan vervangen voor een volwaardige reserveband.

De vraag is concreet welke stalen velg kan ik hier voor gebruiken zodat de bandenmaat 205/55/r16 er zonder problemen op past ?

Mijn huidige velg heeft de maat 6,5Jx16H2 et50

Joske

Forumguru
misschien staat het hier wel in? :)

Bijlagen

• toegestande band-velg combinaties O2.pdf
    61,7 KB · Weergaven: 10

newwolf84

Forumguru
Das sneller dan snel...thnx zal even kijken.

ben op zoek naar 1 stalen velg voor die band en het is tenslotte een reserveband alleen lijkt me de combinatie bijv. 3x 16 inch en 1x 15 inch niet zo gelukkig of heb ik dat nu mis ?

Soms zou ik willen dat ik overal verstand van had...

hemi24

Forumguru
Even terug komend op dit topic, ik heb er nu michelins voor op liggen met de maat 205/55/r16. Aangezien ik er zo'n geweldige plakset bij heb zitten wil ik dit gaan vervangen voor een volwaardige reserveband.

De vraag is concreet welke stalen velg kan ik hier voor gebruiken zodat de bandenmaat 205/55/r16 er zonder problemen op past ?

Mijn huidige velg heeft de maat 6,5Jx16H2 et50

Volgens mij geef je met de laatste zin zelf het antwoord al... :lezen:

newwolf84

Forumguru
Euh nee misschien een onbewuste actie van mijn kant...

Het is maar goed dat ik morgen vrij ben, even de boel opladen...god wat dom....
Zo zie je maar weer, zelfs onbewust ben ik grappig.

Maar in elk geval bedankt voor het meedenken..haha

Bovenaan Onderaan