Velgen breedte en ET waarde.

Bael

Forumguru
beste leden,

Ik weet niet of hier veel mensen zijn die andere velgen op hun wagen hebben zitten, of mss wel mensen met veel kennis over velgen :)
Normaal gezien moet een velg 19" 8,5j en ET 40-45 wel lukken op een octavia maar zou een velg van 9,5 ook passen en met welke ET waarde? Wagen word ook verlaagd door schroefset dus mag ook niet extreem breed zijn anders kan je niet laag gaan.
Grtz.

CDK

Forumguru
@Bael, nee 9.5J gaat niet passen. Op een Superb past nipt 9J met ET 43 - 44 - 45 - 46 - 47 met een getrokken band. Wellicht dat dit ook op een Octavia past, maar breder absoluut niet. (Tenzij je met bizar camber gaat rond rijden)

• Leuk
Waarderingen: Bael

Bael

Forumguru
@Bael, nee 9.5J gaat niet passen. Op een Superb past nipt 9J met ET 43 - 44 - 45 - 46 - 47 met een getrokken band. Wellicht dat dit ook op een Octavia past, maar breder absoluut niet. (Tenzij je met bizar camber gaat rond rijden)

OK dank je wel voor deze info, zou natuurlijk zonde zyn als je dan velgen koopt en deze te breed zyn, en extreem camber nee dank je niet zo een fan van :) een beetje getrokken band mag wel maar ook niet te extreem. Dan zulle we maar een 8,5 bestellen :)

• Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
235 breed op 8.5J gaat niet zo heel mooi staan, maar smaak is een persoonlijk iets natuurlijk :)

Bael

Forumguru
Nu ja ik dacht dat, maar ik heb inderdaad nog al gehoord voor beter een 225 erop :)

• Leuk

s-line

Forumguru
Op een 8,5 J velg staat een 225/35/19 veel mooier als een 235/35/19. Het ligt ook nog een beetje aan het merk band wat je neemt veel merken verkopen een 225 band maar het daadwerkelijke loopvlak is vaak dan maar 215 bijv. en dan staat hij veel extremer getrokken. Bijv. Nankang is een merk met een veel smaller loopvlak als wat er eigenlijk op zou moeten zitten vandaar dat dit merk ook populair is in de tuningscene.

• Leuk

Bael

Forumguru
@B.Stuurder ahn zyn de jouwe ook 8,5 das handig om weten als ze net binnen de kasten komen dat is ideaal om dan nog laag te kunnen gaan. Die 235 staat er wel nog mooi op vind ik, heb natuurlijk nog geen 225 gezien.als ik de plaats zie bij een Octavia moet er precies wel nog een 20"passen lijkt me?! Dan kan het bestellen beginnen daarnet bericht gekregen dat de RS eindelijk geleverd is :D :D

B.Stuurder

Forumguru
De winterbanden (Conti wintercontact) zijn iets boller. Verschillende merken en typen bouwen verschillend in. Het viel mij nog tegen hoe getrokken de 235 Sportcontact nog is, blij dat ik geen 225 heb genomen!

Bael

Forumguru
De winterbanden (Conti wintercontact) zijn iets boller. Verschillende merken en typen bouwen verschillend in. Het viel mij nog tegen hoe getrokken de 235 Sportcontact nog is, blij dat ik geen 225 heb genomen!

Ja bij een 225 zou het bij de jouwe idd te hard getrokken staan, dus die 235 was een goed idee. Ga ook eens opzoeken wat de Belgische wetgeving zegt 225 of 235 of ik kan nog wielen wisselen voor de keuring. Welke maat zit er standaard op als je 19" van Skoda neemt?

B.Stuurder

Forumguru
De 19" Extreme velgen zijn 7,5J ET50 met 225/35/R19. Mijn kilometerteller heeft bijna geen afwijking, net 2 km/h, omdat de omtrek van de wielen net iets groter is.

• Leuk
Waarderingen: Bael

B.Stuurder

Forumguru
Overigens heb ik 30mm verlaging en ik kan niet meer fatsoenlijk tussen de band en de wielkastrand komen om mijn wielkast schoon te maken vóór. Hij is nog iets gezakt ten opzichte van de foto's hier. Met 40 mm valt je wiel binnen de rand. Of misschien net niet als je 225/35 banden pakt op een 19"

CDK

Forumguru
Zelf heb ik momenteel Dunlop winterbanden in 225-35-19 om een 8.5J velg liggen en die stretchen maar minimaal, normaliter rij ik alleen op Michelin en die stretchen ook slecht. Het is echt heel erg merk afhankelijk hoe het er uiteindelijk uit komt te zien.

B.Stuurder

Forumguru
Zelfs type kan verschillen. Als het licht is zal ik een foto van de winterband posten, zelfde merk als de zomerbanden maar ander type dus.

B.Stuurder

Forumguru
het is optisch bedrog in werkelijkheid, zowel winterband als zomerband van Conti liggen gelijk om de velg, als de zomerband al niet iets breder uitvalt, beide zijn iets getrokken.
zomerband.jpeg
winterband 32.jpg

Bovenaan Onderaan